Ga naar inhoud


Hongarije schakelt DAB+ af


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Ik vind die omschakeling naar digitale radio niks, zero.

Dat is een zware teleurstelling, ik had altijd gedacht dat digitale radio de oplossing zou zijn voor het plaats gebrek op FM, omdat er meer stations op één frequentie passen.

Dat is niet gebeurd, te weinig frequenties, waardoor steeds meer stations weg vallen omdat ze verplicht worden om ook op DAB+ te gaan uitzenden. Een van de reden is dat die vergunningen peperduur worden geveild. De grote (pulp) stations gericht op de jonge generatie die gaan tot het uiterste om een landelijke dekking te krijgen, daar hangt hun inkomen vanaf.

Het gaat al lang niet meer om wat er gedraaid wordt.

Is het dat wat we willen?

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

De inhoud is niet afhankelijk van de gebruikte techniek.

Ook op de fm worden de frequenties voor veel geld geveild, en komt er steeds meer pulp.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vind ik dat men onderscheid moet maken tussen FM en DAB+. FM zou volledig moeten toegewezen zijn naar lokale radio en DAB+ naar commerciële . De openbare omroepen mogen voor mijn part nog een tijdje de twee gebruiken en later eventueel volledig overgaan naar DAB+. Ook het dekkingsgebied moet nog stukken verbeteren. Hier is er bijvoorbeeld binnenshuis maar zwakke ontvangst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

In de toekomst zal de FM band voor DRM+ gebruikt gaan worden. Dan is die band ook digitaal.

 

Weeral nieuwe apparatuur.....zucht

 

En dan verschiet men dat de grootte hoop niet meer mee wil met de veranderingen.

 

En iets goed (FM) verbeteren is niet makkelijk.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
2 uren geleden, jeevanhoof zei:

En iets goed (FM) verbeteren is niet makkelijk.

Zo goed zijn de specificaties niet.

Zo is door de grote bandbreedte van het FM stereo signaal stereo uitzendingen gevoelig voor ruis en storingen.

Kanaalscheiding bij stereo ontvangst is ook een probleem, bij 30 dB ben je spekkoper.

 

Bij moderne autoradio's wordt bij een lagere signaalsterkte de audio bandbreedte beperkt.

 

Er zijn slechts 70 kanalen beschikbaar in de FM band.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat allemaal ook wel.

Ik heb nog een echte elektronica opleiding genoten. Iets wat men nu niet meer kent,

Heb ooit als ingangs exame bij Philips de FM radio moeten uitleggen.

( maar had de job toch niet aangenomen ondanks ik geslaagd was en mocht beginnen)

 

Maar hoeveel mensen horen dit? 

In mijn jeugd moest de muziek goed klinken en daar werd over gesproken.

Had er iemand een nieuwe versterker ( gebouwd) of autoradio, boxen ....

Dan moesten we komen luisteren.

 

Maar sinds het digitale tijdperk, en zeker sinds dr uitvinding van MP3 lijkt de interesse voor kwaliteit verdwenen.

 

Ik zit op mijn werk tussen de jeugd. Als er nog eens over nieuwe digitale technieken wordt gesproken, heeft men het over het gemak. Over kwaliteit hoor ik niet veel. 

 

De mensen die niet perse het nieuwste willen, zullen niet rap overstappen.

 

Mvg

 

Dit was wel een reactie op SCCCV :)

aangepast door jeevanhoof
  • Like 1

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-11-2020 om 20:21, jeevanhoof zei:

Maar sinds het digitale tijdperk, en zeker sinds dr uitvinding van MP3 lijkt de interesse voor kwaliteit verdwenen.

Ik kom de opmerking vaker tegen maar Spotify gebruikt 128kbps en 256kbps AAC en dat is toch als codec net als de DAB+ met HE-AAC en AAC+ een hele verbetering dan die mp3 ripjes van je langspeelplaten hoor. Ik hoor heel wat muziek en bijna allemaal digitaal. Niks mis mee.

wat mis lijkt is vaak de content van de zenders met Gerard Joodelding muziek of Hazes 2.0

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik volg de trend ook nog wel, omdat muziek en het technische me steeds geïnteresseerd heeft.

Maar de magie is weg.

Het zoeken naar een analoge zender had toch iets.

Als je nu wil horen welke DAB zenders er uitzenden moet je door een lijst. Vaak zijn de zenders niet te ontvangen. ( ik zit niet zo heel ver van de Nederlandse grens) maar dat weet je pas na een aantal seconden wachten.

In de tijd dat een hit een liedje was dat iedereen kende moest je een plaat uit de hoes halen, voorzichtig opleggen en de naald op de plaat zetten.

Dan hoorde je wat ruis of gekraak en plots was de muziek er.

Nu druk je op een knop en je hebt muziek.

Er is niets magisch meer aan.

Vroeger kon je  in een platenwinkel uren door de albums bladeren.

Vaak kocht je een LP door de mooie albumhoes. Later in de tijd van de CD als je door de CD doosjes moest zoeken was dat veel minder. De foto's die zo mooi op de albumhoes stonden kwamen niet tot hun recht op de kleine cd doosjes.

 

Dus dat de mensen niet mee gaan in al die digitale veranderingen heeft vaak te maken omdat ze er niet meer in geïnteresseerd zijn.

Het is goed zoals het was.

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou struin ik geregeld mijn Spotify "bladeren en ontdekken" af en lees dan informatie over de uitvoerenden en de muziekrichting en krijg zo echt wel heel veel meer informatie over dat soort muziek en de muziekstromingen dan alleen wat Elpees bekijken. (hetgeen nog steeds goed mogelijk is in de kringloopwinkels en bij opkopers).

Maar DAB+ is net als FM eenrichtingsverkeer waar eventueel de DJ / moderator nog wat extra's kan betekenen voor de luisteraar, als die niet motiveert of boeit is het jammer.

De technische aspecten van het DAB+ ligt bij onze regio's onder vuur wegens een slechte dekking zoals we telkenmale kunnen concluderen in de topics van dit Subthema.

De gevoeligheid van de antennes en de opstelling t.o.v. de uitzendmasten.

De apparatuur is al zo klein en gering qua aanschafprijs daar zal het meestal niet stuk gaan.

 

Maar interesse in muziek en amusement heeft met jezelf te maken.

Dat Hongarije der niet in geloofd is net zo interessant als dat Trump gaat golfen. :whistle::grin:

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-11-2020 om 22:30, de vrije fries zei:

De NPO is van plan om vanaf 2022 vier van haar themakanalen stop te zetten:

 

- NPO 3FM alternatief
- NPO FunX Dance (nu FunX Fissa)
- NPO FunX Slow Jamz
- NPO Radio 4 Concerten

 

De reden hiervoor is dat de NPO vindt dat de topickanalen nauwelijks gehoord worden, en ook voorbij het publiek uitzenden in tijden van Spotify en co. Daarnaast is er geen budget om de inhoud van de programma's interessant te maken om luisteraars te lokken en is het beter om de kanalen te stoppen.

 

Alleen 3FM KX Radio zou moeten blijven als radio voor nieuwe radiotalenten.

 

Dit betekent dat er heel veel muzikale diversiteit zal verdwijnen op 12C.

 

Het is de bedoeling dat de vier themakanalen vanaf 2022, als der nieuwe concessie ingaat, gaan verdwijnen. De vrijgekomen ruimte op DAB+ wil de NPO gaan gebruiken om de resterende kanalen meer bandbreedte te geven om bijvoorbeeld de geluidskwaliteit te verbeteren. [Radio.NL]
Bron: Radio.NL

 

Dat betekent wel dat de geluidskwaliteit van de andere zenders (die veel meer beluisterd worden) flink omhoog gaat !   Goede zaak ! 

  • Like 2

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Er zijn natuurlijk heel veel argumenten te bedenken tegen DAB+, maar dat kan je ook voor FM doen.

 

Onder de streep kijk ik bij DAB+ naar het volgende voor ontvangst in de Auto.

 

- Bedieningsgemak, alle stations staan alfabetisch gerangschikt in het display, en 12 favorieten kunnen onder een harde toets geprogrammeerd worden.

- Alleen zenders die ontvangen kunnen worden staan in de lijst.

- De geluidskwaliteit is veel beter, duidelijk herkenbaar wanneer er automatisch terug geschakeld wordt naar FM, bijvoorbeeld in een tunnel.

- De geluidskwaliteit is niet afhankelijk van de RF signaal sterkte.

- Indien gewenst is er extra achtergrond informatie beschikbaar over de uitzending op je display.

- Er is een EPG beschikbaar.

- Er is een veelvoud van programma's beschikbaar in vergelijking met de FM, bijvoorbeeld BBC World news.

- Je kan door geheel Nederland rijden zonder programma onderbreking. ( Voor de landelijke streams )

 

Door de betere digitale codering kan er met lagere bitrates toch een hogere kwaliteit weergegeven worden.

 

In huis gebruik ik geen DAB+, daar werkt het meestal net zo slecht als de fm ontvangst.

(Jongere generaties luisteren meer naar streams via internet met Alexa, of smartphone)

 

 

Ik baseer mijn waarnemingen op veel kilometers per jaar.

Een auto, met een laag achtergrond geluidsniveau, motorgeluiden zijn niet waarneembaar.

Een goede geluidsinstallatie met extra luidsprekers (Harman Kardon) , standaard af fabriek

 

 

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Tonskidutch zei:

 

Maar interesse in muziek en amusement heeft met jezelf te maken.

Dat Hongarije der niet in geloofd is net zo interessant als .........

In andere landen spelen hele andere ontwikkelingen.....

 

Uitbreiding in Duitsland, Slovenie, Polen, Tsjechië, Luxemburg, Oostenrijk en Zweden 

http://www.radio.nl/821997/dab-in-west-duitsland-verdeling-start-binnen-enkele-weken

http://www.radio.nl/821904/sloveense-publieke-omroep-rolt-3e-dab-netwerk-uit

 http://www.radio.nl/821834/pools-publieke-radio-breidt-dab-dekking-verder-uit

http://www.radio.nl/821702/tsjechische-po-breidt-dab-uit-en-schakelt-am-en-langegolf-af

http://www.radio.nl/821477/luxemburg-gaat-opnieuw-testen-met-dab

http://www.radio.nl/821559/oostenrijk-uitrol-landelijk-dab-netwerk-afgerond

http://www.radio.nl/821391/zweden-ook-bauer-met-radiostations-gestart-op-dab

 

In Zwitserland gaan in januari 2023 de laatste FM-zenders uit !

http://www.radio.nl/821581/zwitserland-analoge-fm-radio-na-januari-2023-verleden-tijd

 

Ga er maar vanuit dat Hongarije vroeg of laat overstag gaat. Ook Zweden en Luxemburg waren eerst niet zo enthousiast, maar gaan nu toch over op DAB+. 

  • Like 1

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, ceesv zei:

Er zijn natuurlijk heel veel argumenten te bedenken tegen DAB+, maar dat kan je ook voor FM doen.

 

 

Ik ben niet tegen DAB hé,

 

in de badkamer staat al een DAB+ ontvanger voor er DAB+ uitzendingen waren in België.

 

In de auto heb ik ook DAB+,  maar de FM ontvangst in mijn vorige auto was even goed.

Ik kon ook gans België rondrijden zonder één storingkse.

 

Ook heb ik al jaren een DAB+ werfradio voor als ik buiten bezig ben.

De kwaliteit kan goed zijn als ze goed wordt uitgezonden.

Zo niet dan trekt het ook op niet veel.

 

Ik wil maar zeggen om iets dat goed en makkelijk is te veranderen is niet makkelijk. 

De meeste hebben al wel gehoord dat er iets anders is dan FM, maar wat precies weten ze vaak niet.

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...