Ga naar inhoud


Hongarije schakelt DAB+ af


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Ja, het is werkelijk om je de ballen uit je broek te lachen maar Hongarije schakelt het hele DAB+ gebeuren uit. Met als reden dat de mensen het niet willen en liever naar de FM luisteren.

Daar komt dan ook nog bij dat ze het nooit werkelijk uitgerolt hebben.

Dan maar liever via de AM op 540 kHz en met 2000 kW de lucht in tetteren. Deze zender is onlangs geheel vernieuwd en zal nog vele jaren trouwe dienst doen. 😂 😇

 

De werkelijke reden zal ik maar niet aanhalen, want dan wordt het weer een politieke discussie.

 

Bron: Satellifax  
 

  • Rolle rückwärts: Ungarn schaltet Digitalfunk DAB+ ab
    Während andere Länder darüber nachdenken, den analogen UKW-Hörfunk abzuschalten oder dies bereits beschlossen haben, macht Ungarn eine Rolle rückwärts: Am vergangenen Samstag haben der staatliche Rundfunk Magyar Rádió (MR) und Privatradios ihre digital-terrestrische Verbreitung eingestellt. Zuletzt fanden die Ausstrahlungen ohnehin nur noch im Großraum Budapest statt. Begründet wurde dieser Schritt mit einem mangelhaften Interesse der Hörer am Digitalfunk und einem generellen Desinteresse der kommerziellen Sender. Man setzt weiter aufs analoge UKW
  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik denk dat ze daar niet snel een veel te dure DAB ontvanger zullen aanschaffen. Zal dus best een kern van waarheid in zitten. In Nederland loopt het ook niet storm, zie mijn eerdere bericht. FM tot minstens 2032.

 

 

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Psychosammie zei:

In Nederland loopt het ook niet storm, zie mijn eerdere bericht. FM tot minstens 2032.

Het is niet anders en dan kunnen de liefhebbers nog even hun "vintage analoge FM receiver" blijven gebruiken.

Dat op zich natuurlijk wel prettig is als er een beetje antenne aanhangt en/of kabelaanvoer mogelijk is.

 

2032 is dat een speciaal jaar wanneer een van de lobbyisten z'n hoorapparaat uitzet?

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach die zijn er ongetwijfeld. Maar het is blijkbaar niet voldoende om direct naar de winkel te rennen.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben een tevreden mobiele DAB gebruiker.

Voordeel is een storingvrije ontvangst met een mooie geluidskwaliteit.

 

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik snap het wel waarom men er niet op zit te wachten. Het wordt niet goed uitgevoerd, lees bagger slechte ontvangst en men kiest voor te lage bitrates hence slechtere geluidskwaliteit dan standaard FM radio. 

 

Digitale radio moet gewoon beter en er moeten regels komen. Minstens 128 Kbit en sterkere zenders juist in de rand gebieden want SFN werken slecht als je te lage vermogens gebruikt. Verder zijn er regelmatig sync problemen. 

 

En AM zou ik liefst hier in NL ook nog inzetten voor 1 landelijke zender (Radio 1 of BNR ) zodat je bij een calamiteit altijd tot ver in Europa te ontvangen bent.  

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. De vermogens zouden best wel wat opgeschroefd kunnen worden.

Bitrates afhankelijk van de programma soort. Bijvoorbeeld gesproken woord kan zelfs in mono met 32 kb/s. Klassieke muziek Jazz, zou van de allerhoogste kwaliteit moeten zijn.

Zenders als 538 kan best wel duidelijk lager in bitrate als ze niet ophouden met die vette compressie en de digitale voorslaghamer toe te passen.

 

Een AM calimiteiten zender is een goed idee maar wie heeft er nou nog een middengolfradio?  Die worden zo goed als niet meer te koop aangeboden. De jeugd met hun smartphones weten nu al niet meer wat de middengolf is.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

M.i. een beetje hetzelfde als met de beeldbuis.

Van analoog naar digitaal en tjeez, wat een k*tbeeld. Maar goed, iedereen moest over.

En pas vele jaren later ging men van SD naar HD en kreeg je weer een goed beeld.

Wachten na DAB, volledig mislukt, en DAB+, redelijk knudde, op DAB+XL?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, minplus zei:

Wachten na DAB, volledig mislukt, en DAB+, redelijk knudde, op DAB+XL?

En daarna .... DAB XXL , DAB XXXL 😱🥳

Nee , ik doet niet mee met het DAB avontuur .... , internet is ook mooie oplossing !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

De NPO is van plan om vanaf 2022 vier van haar themakanalen stop te zetten:

 

- NPO 3FM alternatief
- NPO FunX Dance (nu FunX Fissa)
- NPO FunX Slow Jamz
- NPO Radio 4 Concerten

 

De reden hiervoor is dat de NPO vindt dat de topickanalen nauwelijks gehoord worden, en ook voorbij het publiek uitzenden in tijden van Spotify en co. Daarnaast is er geen budget om de inhoud van de programma's interessant te maken om luisteraars te lokken en is het beter om de kanalen te stoppen.

 

Alleen 3FM KX Radio zou moeten blijven als radio voor nieuwe radiotalenten.

 

Dit betekent dat er heel veel muzikale diversiteit zal verdwijnen op 12C.

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, de vrije fries zei:

- NPO 3FM alternatief
- NPO FunX Dance (nu FunX Fissa)
- NPO FunX Slow Jamz
- NPO Radio 4 Concerten

 

De reden hiervoor is dat de NPO vindt dat de topickanalen nauwelijks gehoord worden, en ook voorbij het publiek uitzenden in tijden van Spotify en co. Daarnaast is er geen budget om de inhoud van de programma's interessant te maken om luisteraars te lokken en is het beter om de kanalen te stoppen.

 

Dat is ook beter. Wie luistert er nou naar die troep?

Dus die zenders op de schroot en dan is er ruimte voor meer bitrate.

Een goedce Jazz zender, Country, Easy Listening en wat 50er, 60er jaren..met moderatie en informatie.

En dan voor de jeugd wat zenders met 538 richting als ze nog verder willen verblöden.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik luister wel degelijk naar NPO 4 Concert zender.

En die andere zenders die je noemt zijn er al, niet nog meer van hetzelfde en zeker niet nog meer moderatie.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...