Ga naar inhoud


Welke Fuba schotel voor triple lnb?


adelaar

Aanbevolen berichten

Wil de huidige Triax schotel van 78 cm met triple lnb vervangen door een Fuba schotel van 65 of 78 cm. Welke kan ik het beste gebruiken voor een optimaal resultaat? Triple lnb is gemaakt voor een 65 cm schotel, maar in een eerder draadje hier wordt een 78 cm schotel geadviseerd voor een betere signaal opbrengst voor de Astra 3. Dit ging over een Triax schotel. Ben benieuwd naar advies van andere gebruikers.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een triple-lnb is gemaakt voor een schotel van 60x65cm spiegelmaat zoals een Triax 64 ook is.
De Fuba DAA 650 heeft ook een spiegelmaat van 60x65cm
Een Triax 78 waar een triple-lnb ook op past heeft een spiegelmaat van 70-78cm.
Een Fuba DAA 780 heeft een spiegelmaat van 74x84cm. Deze is dus weer groter dan een Triax 78. Of een triple-lnb ook op de Fuba DAA 780 is te gebruiken weet ik niet. De Astra 23,5 zal zeker nog beter signaal geven maar hoe het signaal op de Astra 19,2 en 28,2 zal zijn is niet geheel duidelijk.
Wil je zeker van de zaak zijn, kies dan voor de Fuba DAA 650.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De effectieve schotelmaat van de Fuba DAA780 is 820 bij 720 mm, volgens een franse website die ik hier vast niet mag noemen :) .

 

citaat:
Parabole FUBA DAA780
GARANTIE 15 ANS
 
Disponible en différentes couleurs ,
et avec ou sans couverture chauffante ( thermostat intégré ) .
 
Dimensions disque 845x745mm . Utile : 820x720mm
Gain a 10,75 GHz (dB)36,8
Gain a 11,75 GHz (dB)37,8
Gain a 12,75 GHz (dB)38,5
Angle lobe principal a 12,75 GHz (deg)< 2,2°
Crosspolarisation (dB)> 27
Diamètre fixation mât (mm)26 - 76
Réglage élévation (deg) 0° - 90°
Réglage élévatio avec mât traversant (deg) 43°
Rapport F/D 0,6
Angle offset (deg)25°
 
 
De vermelde f/D=0.6 is helaas te weinig precies, om in combinatie met de offsethoek iets over de effectieve brandpuntsafstand te kunnen zeggen (in relatie tot die van de Triax78).

 

Er zijn dus meer meetgegevens nodig, om de effectieve brandpuntsafstanden, c.q. de "maat-X"-en van deze twee schotels te kunnen vergelijken.

 
Groet,
A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aha..., dit specificatieblad heb ik niet kunnen vinden, wel vele anderen. De maat die ik opgaf is dus toch de buitenmaat, de spiegelmaat is 72x82cm. Dat is maar een fractie meer dan een Triax78 terwijl de f/D-verhouding van beide schotels 0,6 is volgens de gegevens.
Dan zou ik het wel aandurven om de Fuba 78 te nemen om daar de triple-lnb op te zetten.
Het enige wat je moet aanpassen is de Fuba lnb-klem. Daar zitten twee borgnokjes op die je er af moet halen. Met de aanwezige nokjes kan de klem niet op de triple-lnb gemonteerd worden.
Bekijk de eerst foto zoals het origineel is en bekijk de tweede foto waarbij de nokjes zijn weggehaald. De functie van de nokjes is niet nodig want de twee delen kunnen toch niet van elkaar af bewegen.

 

 

lnb-klem.jpg.67d0eda7f1185f5ac4ed2646e6f77ed5.jpg

 

afgezaagje nokje.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb beide schotels hier al liggen. Om het in één keer goed te doen mijn vraag in dit topic. Aan de hand van de verkregen informatie is de eerste keus de 78 cm. De hoekjes van de lnb houder had ik er al afgehaald. Heb er ook nog over gedacht om de 65 te nemen en een tweede voor 9 en 13 graden oost, voor de ontvangst van Joyne en de Hotbird, erbij te zetten. Kan de lnb op de 78 cm voldoende scheef gezet worden? Woon 7 km boven Leeuwarden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Sprietje zei:

de spiegelmaat is 72x82cm. Dat is maar een fractie meer dan een Triax78 terwijl de f/D-verhouding van beide schotels 0,6 is volgens de gegevens.
Dan zou ik het wel aandurven om de Fuba 78 te nemen om daar de triple-lnb op te zetten.

 

Ik zou het ook gewoon proberen.

 

Maar een f/D van 0.6 kan betekenen een f/D tussen de 0.5500 en de 0.6499, en die range heeft heel wat gevolgen voor de brandpuntsafstand en de effectieve brandpuntsafstand.

In zoverre is een f/D met maar één significant cijfer wel een leuke indicatie, maar niet echt "informatie" te noemen wat mij betreft.

 

Los daarvan, als adelaar hem gewoon heeft liggen, kan hij zelf de relevante maten doorgeven. :)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

De Triax ga ik vervangen omdat ik nu twee Fuba schotels heb. De Triax is wind gevoelig. Heb hem aan de achtergevel hangen en kan dan uit het slaapkamerraam de schotel goed zien hangen. Bij harde wind zie je de lnb helemaal schudden. De Fuba schotels staan bekend als stevige schotels met een goede signaalsterkte. Had met de Triax ook goed beeld, maar heb het idee dat het nog beter kan. Als er dan toch uitgericht wordt, kan ik hem ook meteen vervangen. Hang nog een 65 cm schotel erbij voor 9 en 13 graden oost. Wil hiervoor een duale lnb gebruiken van Canal Digitaal. Kun je hiervoor de scheefstand ook nog even berekenen?

 

A33, 

 

De berekeningen zeggen mij niet veel. Heb wel wat kennis op satelliet gebied, maar zo technisch ben ik niet. Hoop toch een en ander wel voorelkaar te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, adelaar zei:

A33, 

 

De berekeningen zeggen mij niet veel. Heb wel wat kennis op satelliet gebied, maar zo technisch ben ik niet. Hoop toch een en ander wel voorelkaar te krijgen.

 

Tja, geef Sprietje de Maat-X van de Fuba78, en hij vergelijkt hem meteen met die van de Triax78, en vertelt je of het inderdaad probleemloos kan met de Triple LNB, of dat dat wellicht toch 'tricky' is.

 

Ik heb ergens op dit forum een procedure beschreven om heel precies de triple op een Triax78 uit te richten. Geldt ook voor de Fuba78.

Edit: hier:

https://www.sat4all.com/forums/topic/368349-nieuwe-schotel-set-wok-met-triple-lnb-of-toch-maar-los/

aangevuld hier:

https://www.sat4all.com/forums/topic/368349-nieuwe-schotel-set-wok-met-triple-lnb-of-toch-maar-los/?do=findComment&comment=2562905

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

P.S. Ik heb mijn post inmiddels aangevuld met twee links.

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, de arm van de Triax is een stuk minder stabiel dan van de Fuba, de gehele schotel trouwens.

 

Een duo-lnb boven Leeuwarden moet 3 graden schuin staan om de Eutelsat 9e en 13e te ontvangen. Hierbij moet de 9e in de klem staan die ook het zwakste is voor Joyne.
De 9e ontvang je dus met de kop van de 19,2e en de 13e met de kop van de 23,5e. Omdat bij een duo-lnb de Astra 19,2 altijd diseqc-positie 1 heeft, wordt nu dus de Eutelsat 9e diseqc-positie 1 en Hotbird 13 diseqc-positie 2.
Omdat de 13e iets lager aan de hemel staat dan de 9e, zal de kop van de 13e (23,5e op de duo-lnb) hoger moeten staan dan de kop van de 9e (19,2 op de duo-lnb)

 

Nog even een uitleg waarom de triple-lnb bij jou minder schuin ingesteld moet worden dan volgens de schuine lijn op de mal van de triple-lnb.
De schuinte is afhankelijk waar je schotel staat t.o.v. de satellieten die je ontvangt. Ga je noordelijker of oostelijker, dan moet hij minder schuin staan, ga je zuidelijker of westelijker, dan moet hij schuiner staan.
Aangezien de triple-lnb gemaakt is voor Canal Digitaal en TV Vlaanderen, is de schuinte instelling die ze opgeven, een gemiddelde van Nederland en België. Vandaar dat iets boven Leeuwarden de triple-lnb op 12,5 graden schuin gezet moet worden i.p.v. de schuine lijn van 15 graden op de bijgeleverde mal.

 

Bij de triple-lnb richt je de schotel in eerste instantie uit op de Astra 23,5. Eenmaal gevonden zul je met deze grotere schotel zonder meetapparatuur daarna moeten kijken of je de Astra 28,2 en de Astra 19,2 ongeveer even sterk ontvangt. Ontvang je de Astra 28,2 te zwak, dan moet je de schotel iets naar het oosten draaien, ontvang je de Astra 19,2 iets te zwak, dan de schotel iets naar het zuiden draaien.
Bekijk de twee afbeeldingen daar over.

 

signaalconcentraties.PNG

 

 

Triax 78 met triple-lnb te veel naar het zuiden.PNG

hoek van 3 graden.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...