Ga naar inhoud


HRT gebruikt SpiderCam voor nieuwsuitzending


Drs. IJzerbout

Aanbevolen berichten

Een interessante applicatie voor de SpiderCam die doorgaans bij sport (buiten) evenementen wordt gebruikt.

Dit keer bij de nieuwe Nieuws Studio van de HRT in Zagreb.

Geinstalleerd door Croatel een system met NEWTON S2 Fiber head met een Sony 4k camera P43 en een Canon Cj12x4.3eB 4K lens.

In combinatie met AG (Augmented Reality) en infographics.

 

Sky Sports in Duitsland gebruikt het al wat langer als studio applicatie maar in een nieuwsstudio is het de eertse keer dat ik het zie.

 

 

  • Bedankt 2

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Leuk filmpje. Waar ik mij altijd over verbaas is dat, tenminste in de entertainment wereld, de af-/wegwerking van de kabels, pluggen, etc zo slordig is. Kabels die uitsteken, pluggen die maar wat "los" hangen, en veel te vaak wordt er gewoon een stukkie gaffer tape gebruikt om het op z'n plaats houden. Geen kabels die op de juiste lengte worden gemaakt, geen ty-rap houders gebruikt etc. Mij wordt steeds verteld dat het te maken heeft met het "gemakkelijk" kunnen verwisselen van de apparatuur indien noodzakelijk... Maar als het dezelfde apparatuur is, dan zitten de aansluitingen toch op dezelfde plek, en kan het toch gewoon op maat worden gemaakt?

 

Ook in dit filmpje zie je soortgelijke dingen. Als die camera jig ook gebalanceerd moet worden, dan wil je niet eens losse kabels hebben hangen...

 

Is dat de "standaard", of is het gewoon de luiheid van de mensen waar ik mee heb gewerkt in het verleden?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij producties in het veld is dit min of meer normaal.

Echter bij ons in de studio´s ziet alles er perfect uit. Daar houdt IJzerbout een nauwlettend oog op. Gaffertape is verboden. Ik heb de pest aan die rotzooi. Dat laat een vieze plaklaag achter dat vuil aantrekt. Kabels worden daardoor rommelig en vies en hebben dan veel onderhoud nodig.

Ook het overplakken van beschriftingen op bedienpanelen zie ik niet graag.

Vooral de audio-mensen hebben hier een handje van en plakken overal hun tape overheen, terwijl de meeste audio-mixers, intercom, router-bedienpanelen mnemonics hebben en makkelijk te programmeren zijn.

 

Kijk maar bij in de Formule1 renleidingsboxen. Daar zie je altijd duidelijk de intercom panelen van Riedel (Riedel Artist). Alles netjes schoon en de displays goed leesbaar. Geen vieze plakkers etc. Thomas Riedel wil dat net zo min als ik.

Voor tijdelijke installaties gebruiken wij kletterband strips, want daaraan kun je geen verwondingen oplopen.

Voor vaste installaties natuurlijk tie-raps of lassoband/strapzen zoals de Fransen zeggen. 😀

 

Bij andere produktie firma´s wordt het doorgaans anders gehandhaafd.

 

Ik ga ervan uit dat bij een set waar alles netjes is ge-installeerd, de spullen ook beter en betrouwbaar werken en het smoelt beter.

  • Like 1

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Vooral de audio-mensen hebben hier een handje van en plakken overal hun tape overheen, terwijl de meeste audio-mixers, intercom, router-bedienpanelen mnemonics hebben en makkelijk te programmeren zijn.

Dit herken ik! Het zijn meestal die audio gasten.... Gaffer tape met merkstift om iets te labelen. Draadloze microfoons die ook een stuk witte gaffer tape met een nummer erop geplakt hebben. Ziet er niet uit, en het is in zicht van iedereen!

Wij hebben panelen op mijn werk die zeer netjes afgewerkt worden afgeleverd, maar zodra er een audio gozer is langsgelopen zitten er gegarandeerd "labels" van gaffer tape op het rack. (Terwijl ze gewoon een label machine hebben, en we kunnen hun gewoon gegraveerde labels geven...!) Mengtafels die onder de lijm resten zitten vanwege hun.... 

Maar heb niet het lef om er wat van te zeggen...! Als ik hun baas zou wezen dan zou het er wel heel erg anders uitzien!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Big fellow zei:

Ziet er niet uit, en het is in zicht van iedereen!

 

Inderdaad, komt een microfoon in beeld met zo´n vieze omgekrulde plakker, dan is dat een no-go.

Daarvoor gebruiken we gekleurde ringen. De fabrikant levert die er veelal bij.

Voor de audio mixer bediener is het makkelijker een kleur te herkennen in beeld dan een nummer op een vieze plakker.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
3 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Audio mensen zijn heel makkelijk te herkennen.

Ze hebben allemaal een paardestaartje

Nu je het zegt, inderdaad!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...