Ga naar inhoud


Sat finder


dejeeper

Aanbevolen berichten


5 minuten geleden, Tonskidutch zei:

:grin: en wat dacht je van sneeuw?

Als dat schuurtje klopt met die schotels allemaal, dan zou ik er eerder een afdakje voor timmeren. :wink:

want de elevatie zal wel weinig zijn in Zweden

Die schuur klopt wel met die schotels. Een afdakje lijkt leuk maar ook dat geeft weer problemen. Op dat afdakje kan gedurende de winter wel 2 meter sneeuw op komen te liggen. In het voorjaar komt dat in 1 keer naar beneden. Als dat dan valt op de armen van de LNB's dan gaat daar iets niet goed. Buiten dat moet de constructie aardig stevig worden om al die sneeuw te houden. Ik gebruik wel de ragebol, tenslotte sneeuwt het niet elke dag. Dus het ragebollen doe ik in een normale winter ongeveer 6 tot 7 keer. Dus dat is best te doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou inderdaad de oplossing kunnen zijn. Bedankt voor de tip. Maar gezien de extra kosten denk ik dat ik maar voorlopig mijn ragebol blijf gebruiken. Om een dergelijke constructie te maken dient het dak ondersteunt te moeten worden door twee staanders, Ik kan geen dikke balken schuiven onder het bestaande dak. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank, maar dat is wel een prijzige oplossing, dat laat ik maar even voorbij gaan. Trouwens ik zit dit artikel net te lezen, maar ik denk dat het eerder de takken zijn die het signaal verstoren dan dat de sneeuw dat doet. Uiteraard als je al wat signaal kwijt bent door voorwerpen die zich tussen de satelliet en de schotel zich bevinden dan heeft een beetje sneeuw erg veel invloed. Volgens mij kan bij die schotel (gezien de afbeelding)  helemaal geen sneeuw op de schotel komen. Ik ben al eens een keer bij een kennis in de buurt geweest. Die had alles volgens het boekje gemonteerd maar had geen signaal. Het had de oplossing gevonden om de schotel sneeuw vrij te plaatsen. Op de eerste verdieping binnen in de kamer, maar wel voor het raam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, dejeeper zei:

Daar ben ik ook op naar zoek.

 

Ik heb geen ervaring met consumer satelliet meetapparatuur.

De bakens van satellieten zijn zeer smalbandig. Ze zenden een NORAD Catalog Number uit waarmee iedere satelliet geidentificeerd kan worden.

Vanwege de smalbandigheid van het baken, zal een consumer satelliet-meter het baken niet kunner vinden. Laat staan de data kunnen decoderen.

Wij gebruiken de bakens ook voor zeer nauwkeurige meting van de veldsterkte van het baken en gebruiken deze gegevens om het uplink vermogen te regelen.

Wil je een bepaalde satelliet aanpeilen kun je op https://celestrak.com/satcat/search.php de naam van de satelliet ingeven. Dan weet je het NORAD en het Cospar nummer van de satelliet. Niet iets wat gedacht is voor een leek.

De meeste satellieten hebben bakens met horizontale pol en vertikale pol.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Drs. IJzerbout zei:

Ik heb geen ervaring met consumer satelliet meetapparatuur.

De bakens van satellieten zijn zeer smalbandig. Ze zenden een NORAD Catalog Number uit waarmee iedere satelliet geidentificeerd kan worden.

Vanwege de smalbandigheid van het baken, zal een consumer satelliet-meter het baken niet kunner vinden. Laat staan de data kunnen decoderen.

 

Ik denk ook niet dat je met een kleine schotel van consumentenformaat de bakens van de satellieten op kunt vangen. Niet voor niets dat alle automatisch zoekende schotels voor bijv. campers de juiste satelliet zoeken aan de hand van 3 transponders met daarvan de juiste parameters, zoals de transponderfrequentie, de SymbolRate en de modulatievorm. Omdat ze de transponderfrequentie en de parameters wel eens veranderen, komt het regelmatig voor dat die automatische schotels de satelliet niet kunnen vinden want er hoeft maar 1 van de 3 transponders niet meer te kloppen in het geheugen van de besturingsunit en het is klaar met vinden. Dan moet het geheugen van de besturingsunit weer geupdate worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Sprietje zei:

Ik denk ook niet dat je met een kleine schotel van consumentenformaat de bakens van de satellieten op kunt vangen.

 

Dat gaat wel degelijk. Echter je hebt een zeer goede spectrum analizer nodig. Met goede resolutie en ruisonderdrukking.

Ik heb net nog even gekeken naar de verschillende BADR´s op 26° oost  met de Rohde & Schwarz FSVA3044, op een 90 cm schotel hier.

En met de Promax HD Ranger 2 gaat het zelfs ook goed.

Maar die dingen hebben prijzen die voor een consumer hobbyist niet haalbaar zijn.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...