Ga naar inhoud


Visiosat met lnb plaat G3 B*


hugo-sonja

Aanbevolen berichten

Op 2de hands heb ik een visiosat satellietantenne met een cahors bisat support G3 B* gekocht.

Op die suppport zou ik twee lnb's gericht op astra 1 en astra 3 willen plaatsen. (een derde zou ik voor hotbird kunnen gebruiken, maar heb ik niet nodig)

Momenteel heb ik een schotel met een duo lnb twin van tv vlaanderen geïnstalleerd.

Deze heb ik met twee sab satellietontvangers aangesloten op twee tv's. Daarop kunnen we gelijktijdig alle programma's van tv vlaanderen alsook CNN, TV 5 monde, ... bekijken

Welke lnb's en eventuele diseqc switches heb ik nodig om hetzelfde te kunnen doen met de visiosat antenne?

Mijn theoretische kennis van satelliet technologie is heel beperkt daarom deze vraag.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites


https://www.satlex.be/nl/2participants-type_conf_2p_2s.html

 

Daar je toch 3 LNB's kan zetten , effe een kleine aanrader:

https://www.satlex.be/nl/2participants-type_conf_2p_3s_2x41diseqc.html

ipv Hotbird , Astra 2 (28,2°O) met 3 losse twin LNB's + (3x) 4x1 diseqc
https://www.flysat.com/astra28.php , vele goede vrije zenders met

o.a. BBC 1 , 2 , 4 , Sony Movies , Film 4 , Paramount channel , enz ....

 

 

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou proberen om je huidige  duo twin LNB te hergebruiken. De afstand tussen de LNB's op de visiosat zal niet perfect zijn, maar goed genoeg.   Kan  @Sprietje dat perfect berekenen en inschatten?

je monteert enkel het plaatje 1 en je monteert er de rechtse LNB in waarmee je astra 3 (23,5) gaat ontvangen.  Je kijkt of het praktisch haalbaar is (afmetingen) om je huidige LNB erin te monteren.  Astra 3 zou dan centraal op de schotel komen, en links ervan staat dan astra 1(19,2).  Het signaal van Astra 3 is zwakker dan van Astra 1.
image.png.a1cea54ba29ac4565b4e3c054943d934.png
Een anderé mogelijkheid is de aankoop van 2 nieuwe Twin LNB's, waarvan minstens 1 met een smalle LNB, en 2 diseqc die minstens 2 ingangen hebben.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals @cookie monster aanhaalt kan je met deze schotel bijkomend 28,2 ontvangen met vele Engelstalige zenders.   
In dat geval moet het plaatje vervangen worden door een G4 B
Of je kan ook een goedkoper alternatief gebruiken zoals volgende.image.png.1a210349b0afca867c954986f53f9b47.pngimage.png.d8fc6e2aaeaeba0ef97a5590254f2687.png

In dit geval moet je wel 3 nieuwe Twin LNB aanschaffen en 2 diseqc geschikt voor 4 LNB's. 

Een kleine meerprijs, maar een pak extra gratis kanalen!
 

aangepast door Skoopy
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, hugo-sonja zei:

Skoopy, bedankt voor de reactie,  ik heb geprobeerd om de duo twin lnb te plaatsen maar deze past niet in de houder.

Ik denk dat ik de andere mogelijkheid met twee nieuwe twin lnb eens zal proberen.

Best nakijken of je een klassieke LNB kan combineren met een smalle LNB.

Een smalle LNB, is gevoeliger voor regendruppels.  Als het past zou ik op Astra 3 een klassieke LNB zetten (zoals bijvoorbeeld inverto Black ultra) en op de Astra 1 een smalle LNB.

 

Bij twijfel: geef een seintje.  Ik heb hier nog een visiosat met G4 rondslingeren, dan doe ik een praktische test.

aangepast door Skoopy
Link naar reactie
Delen op andere sites

De afstand tussen de twee lnb's moet 47mm zijn. Daar is maar 1 monoblock voor maar dat heeft maar 1 aansluiting. Daar heb je dus niets aan. Het enige is een gewone lnb nemen voor de Astra 23,5 en een smalle lnb nemen voor de Astra 19,2. Je moet dan wel 2 stuks 2/1 diseqc-switches hebben of een dubbele 2/1 switch, de EMP https://emp-centauri.cz/index.php?lang=en&page=prodview&id_kateg=1&id_pkateg=20&id=184

Kost in Nederland €17,95.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Sprietje zei:

De afstand tussen de twee lnb's moet 47mm zijn

Stel dat hij eventueel ook Astra 2 (28,2°O) als 3de LNB zou nemen ??

Hoever moet die van de middelste LNB komen ??

Wat dan worden de diseqcs in zo'n geval , 2stuks 4x1 !!

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, hugo-sonja zei:

...  ik heb geprobeerd om de duo twin lnb te plaatsen maar deze past niet in de houder.

 

Ik heb de duo-LNB ooit op de Visiosat BiSat gehad voor 9oost en 13oost (dus met 5 posities op de gewone 13-19-23-28-plaat), maar dat ging helaas niet perfect.

Omdat het maar voor tijdelijk was, heb ik dat verder niet proberen te verbeteren.

 

En even in de geschiedenis gedoken:

Hier ook een voorbeeld voor op 23oost en 28oost: https://www.sat4all.com/forums/topic/345706-geen-ontvangst-tvv-op-astra-3/?do=findComment&comment=2299727

 

Het werkt wel het beste met een excentrische ring, bijvoorbeeld de "A33 exentric adapter" gemaakt door trust:

https://www.sat4all.com/forums/topic/341909-simpele-multifeed-bricoleren/?do=findComment&comment=2260440

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allemaal bedankt voor jullie reacties.

 

Nu zou ik de raad van cookiemonster willen volgen samen met de suggestie van sprietje (het gebruik van een smalle lnb voor astra1).

 

https://www.satlex.be/nl/2participants-type_conf_2p_2s.html

 

 Is het geraadzaam het volgende te bestellen bij schotelshop.be of heeft iemand een betere optie?

Inverto black ultra twin hgln

Relock twin lnb of triax titw twin lnb 

emp-centauri s4/2pcn-W2 DiSEqC switch

aangepast door hugo-sonja
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Sprietje zei:

of een dubbele 2/1 switch, de EMP https://emp-centauri.cz/index.php?lang=en&page=prodview&id_kateg=1&id_pkateg=20&id=184

Kost in Nederland €17,95.

 

De losse 2/1 switches zijn in verhouding een stuk goedkoper. Voor deze prijs koop je er dan drie van EMP (bij dezelfde winkel!). ;)

Ook twee losse 4/1 EMP-switches zijn al goedkoper.

 

Maar je beslist natuurlijk zelf, of je extra geld overhebt voor twee switches in één behuizing...

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@sprietje: dat is een estetische keuze.  Als het ding ooit defect gaat moet je het geheel vervangen. Het verhoogt de kost, en de kans dat beide TV's gelijktijdig uitvallen.
Ieder zijn goesting.

@hugo-sonja.  Je ziet iets over het hoofd: De G3 heeft geen houder voor de astra 28,2.  Dus je hebt een G4 nodig of het goedkopere alternatief.  (zie mijn post van gisteren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...