Ga naar inhoud


satmeter easy pro en monoblock


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Monoblock edison 13-19,2

Xsarius Satmeter HD easy pro ultra (ja een hee hap) is voorgeprogrammeerd voor diverse configuraties maar niet op de monoblock 13-19,2.

De vraag is of ik eventueel de diseqc instellingen kan aanpassen zodat de edison monoblock wel met LNB1 voor 19,2 en LNB2 voor 13 Oost kan gebruiken.

 

niet dat het lekker uitricht weer is maar de Triax is helaas verdraaid bij de laatste storm.

 

Wie kan me de instructies geven?

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


8 uren geleden, Tonskidutch zei:

De vraag is of ik eventueel de diseqc instellingen kan aanpassen zodat de edison monoblock wel met LNB1 voor 19,2 en LNB2 voor 13 Oost kan gebruiken.

 

Ik ken dat ding niet, maar is het niet voldoende om (met de pijl omlaag) op de regel van diseqc 1.0 te gaan staan, en dan met pijn naar rechts/links de instelling te veranderen?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Tonskidutch zei:

want mijn vingers zijn stijf van de kou

 

Tja, ik schreef ook  '... en dan met pijn naar rechts/links de instelling te veranderen'. ;)

 

Ik had eigenlijk 'pijl' bedoeld, maar ik wist dan ook niet dat deze woordgrap eraan kwam.... :)

 

Groet,

A33

  • Haha 1

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch Toevallig heb ik de meter ook recent aangeschaft, heel fijn ding zodra je de logica ervan begrijpt.

 

Je had al uitgevonden dat je eerst naar Sat_Konfig gaat,

betreffende satelliet selecteren -OK-,

met -pijltjes- naar DiSEqC1.0, -OK-,

Juiste LNB selecteren, -OK-

je kunt evt hetzelfde doen bij DiSEqC1.1

 

Vervolgens met -pijltje links- of -rechts- om volgende satelliet (in dit geval Hotbird) te selecteren en daar hetzelfde te doen.

-Exit-

 

Met -Signal- (ik heb hem op Engels ingesteld, weet niet wat er in het Duits staat) kun je het signaal en Q van de satellieten zien maar ook MER, Signaalsterkte en BER

Satelliet selecteren met -pijltje- -links- of -rechts- wat uitrichten een fluitje van een cent maakt.

-pijltje- naar beneden -OK-  kun je een andere transponder instellen.

 

Wat ik geweldig aan deze meter vind is dat ook de MER wordt aangegeven, daarmee stel je de skew van LNB's perfect af (bij monoblocks heb je daar niet zo veel aan, maar het kan wel net het verschil maken voor zwakke transponders).

 

Nog een handig ding is de Elevation tool (bij settings).

je vult je Longitude en Latitude in, selecteert CAL en daarna worden Azimuth, elevatie en skew weergegeven.

 

Voor zijn prijs (€ 99,-) een fantastisch apparaat.

Enige nadeel vind ik dat het batterijniveau wel vrij snel naar daalt.

aangepast door SimonLeBon
Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst bedankt voor je uitgebreid antwoord. @SimonLeBon

Ja ik heb er een beetje mee gespeeld achter GLAS binnen met de oude Wavefield T55. Het wordt me inderdaad steeds duidelijker.

Als het niet te lang krakend koud blijft ga ik buiten aan de gang met de Triax en het monoblock.

 

10 uren geleden, SimonLeBon zei:

(bij monoblocks heb je daar niet zo veel aan

Sprietje had al eens de skew voor me berekend en dat was geloof ik 7 graden (moet ik nog even teruglezen in dat bericht) maar dat is toch behoorlijk, dus het goed uitrichten kan met de MER optie een stuk beter.

 

Een leuke sat meter is het zeker. Maar een echt uitgebreide handleiding in pdf vorm is nergens te vinden ook niet bij Xsarius zelf. Dus men moet al doende leren... <_<

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe schuin dat een monoblock gezet moet worden is ook afhankelijk hoe je het block monteert.
Laten we uit gaan van een 6,2 graden monoblock in Utrecht, het midden van het land, om de Astra 19,2 en Hotbird 13 te ontvangen.
- zet je de kop van de Astra 19,2 in de klem, dan moet het block 10,21 graden schuin staan
- zet je de kop van de Hotbird 13 in de klem, dan moet het block 6,49 graden schuin staan
- zou je hem zo kunnen monteren dat beide koppen ongeveer even ver uit het midden staan, dus schotel uitgericht op de Eutelsat 16e, dan moet het block 8,29 graden schuin staan.

Ik heb nog even een bijlage toegevoegd waarop je duidelijk kunt zien dat het verschil uit maakt op welke satelliet de schotel gericht is. Ik heb bewust twee satellieten genomen die wat verder dan enkele graden van elkaar staan zodat het hoekverschil duidelijk met het blote oog te zien is.
Een rail of monoblock moet schuiner staan als je op de satelliet gericht bent die ver vanaf het zuiden staat dan dat je op de satelliet gericht bent die dichter bij het zuiden staat.

 

 

schuinte multifeed rail 2.png

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je @Sprietje, 8,29 graden achter de komma die zal ik lastig kunnen vinden aan de hand van de hoekmeter mbt 0,29 graad. Maar het zal met de Satmeter wel duidelijk worden.

Hij stond eerder dit jaar al goed maar is dus helaas door de storm verschoven, te weinig tegels op de tegelvoet denk ik. Zal er nog eens 4 opstapelen.

oude topic hier nog eens > https://www.sat4all.com/forums/topic/369490-triax-78-met-monoblock-13-192-opstellen/?do=findComment&comment=2578669

 

 

 

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, tussen Middelburg en Groningen scheelt het op de meest oostelijke satellieten bijna 3 graden...

 

Wat zou ik graag de collectie afbeeldingen van Sprietje willen hebben..... ehhh, ik bedoel de afbeeldingen uit Sprietjes satellietontvangst gerelateerde afbeeldingen, niet afbeeldingen van Sprietje zelf 😁

 

Plaatjes zeggen in één oogopslag zoveel meer dan een lap tekst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Sprietje zei:

Hoe schuin dat een monoblock gezet moet worden is ook afhankelijk hoe je het block monteert.
Laten we uit gaan van een 6,2 graden monoblock in Utrecht, het midden van het land, om de Astra 19,2 en Hotbird 13 te ontvangen.
- zet je de kop van de Astra 19,2 in de klem, dan moet het block 10,21 graden schuin staan
- zet je de kop van de Hotbird 13 in de klem, dan moet het block 6,49 graden schuin staan
- zou je hem zo kunnen monteren dat beide koppen ongeveer even ver uit het midden staan, dus schotel uitgericht op de Eutelsat 16e, dan moet het block 8,29 graden schuin staan.

 

Als aanvulling hierop:

Een vuistregel voor de schuinstand is: neem gewoon de skew-waarde van de centraal (dus boven de arm) gemonteerde satelliet. Maar natuurlijk zonder de pre-skew van de astra-satellieten, en de eutelsat-satellieten.

De feitelijke hoek van de raaklijn van de clarke-belt met de horizon van je schotel verschilt slechts minimaal van deze skew-waarde.

 

Dit is echter een vuistregel. Zitten de buitenste satellieten van een multifeed symmetrisch verdeeld, links en rechts van de centrale satelliet, dan zit je al nagenoeg perfect.

Maar heb je een monoblock met één satelliet centraal, en de ander als 'byrider', dan is er eigenlijk een compensatie nodig. Ik heb die nog niet exact kunnen berekenen. Maar als startwaarde voldoet de vuistregel al heel goed.

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren dank voor de gedetaileerde aanwijzingen en uitleg.

 

Bij de online satellite Calculations is dat voor een satelliet positie wel heel precies opgevoerd.

Maar Hotbird zijn natuurlijk 3 jongens in cluster.

En de verschillen zijn duidelijk maar ook weer heel miniem voor die skew.

 

kijk maar in de afbeelding

 

Screenshot_55.jpg

 

Screenshot_57.jpg

aangepast door Tonskidutch
plaatje gewijzigd 13B

Sapore di sale

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...