Ga naar inhoud


Wijziging C-band spectrum: ook voor Europa?


Aanbevolen berichten

Op het einde van het jaar gaat de eerste fase in van het vrijmaken van een stuk van de C-band (3.7-4.0 GHz) ten voordele van 5G.

Dit wordt geregeld door de FCC, een Amerikaans overheidsorgaan.

Wat echter met footprints die volledig buiten de VS vallen zoals bijvoorbeeld footprints die enkel Europa en Afrika bedekken? Blijven "onze" C-band frequenties onaangeroerd of gaat hier ook een stuk van de C-band naar 5G?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Rusland maakt juist veel gebruik van dit stuk van de C-band, denk niet dat die snel iets zullen aanpassen. Maar de meeste footprints van hun satellieten bereiken de USA niet. De Express AM5 raakt wel een deel van Alaska (maar of de US daar in de wildernis een 5G netwerk gaan opzetten??).

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Intelsat en SES zijn zeker bij de transitie betrokken en worden ervoor gecompenseerd.

Ze verkassen naar de bovenste 200 MHz, en nog te bouwen satellieten houden er al rekening mee.

https://investors.intelsat.com/node/16396/pdf

In Europa (excl. Rusland) wordt C-band heel weinig voor ontvangst gebruikt.

https://www.satellites.co.uk/forums/threads/anti-interference-filter-for-c-band.175371/

 

 

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-3-2021 om 08:15, hvdh zei:

In Europa (excl. Rusland) wordt C-band heel weinig voor ontvangst gebruikt.

 

Inderdaad, Ku-band is hier populairder voor direct to home televisie wat echter niet belet dat hier ook behoorlijk wat C-band capaciteit beschikbaar is.

Is men in Europa gewoon wat trager om tot kordate actie over te gaan zoals in de VS of gooit men het hier over een andere boeg en blijven zowel satelliet als 5G hetzelfde spectrum naast elkaar gebruiken met alle storende gevolgen vandien?

Ik kan me ook moeilijk inbeelden dat de Russen hun C-band capaciteit gaan inkrimpen of verschuiven omdat Europa toevallig hetzelfde frequentiespectrum plots voor iets anders wil gebruiken. Welke problemen dienen zich hier aan in vergelijking met de VS waar 3.7 tot 4.0 GHz wel exclusief voor één toepassing wordt gereserveerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap je vraag misschien niet goed? In Amerika is C-band tot 4,0 GHz, en in Europa tot 3,8 GHz, ook beschikbaar voor 5G.
Als dat helemaal uitgerold is zal C-band satelliet ontvangst tot die frequenties meestal heel lastig zijn.

Dus wil een satelliet dienst in zo'n 5G regio ontvangbaar zijn, zal die een hogere frequentie moeten nemen.

 

De Russen kunnen gewoon hun satellieten blijven gebruiken die vaak vanaf 3.4 GHz transponders hebben.
Het is natuurlijk niet zo dat 5G in Europa, in Rusland storingen veroorzaakt.

 

aangepast door hvdh

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, hvdh zei:

Ik snap je vraag misschien niet goed? In Amerika is C-band tot 4,0 GHz, en in Europa tot 3,8 GHz, ook beschikbaar voor 5G.
Als dat helemaal uitgerold is zal C-band satelliet ontvangst tot die frequenties meestal heel lastig zijn.

Dus wil een satelliet dienst in zo'n 5G regio ontvangbaar zijn, zal die een hogere frequentie moeten nemen.

 

De Russen kunnen gewoon hun satellieten blijven gebruiken die vaak vanaf 3.4 GHz transponders hebben.
Het is natuurlijk niet zo dat 5G in Europa, in Rusland storingen veroorzaakt.

Vraag anders gesteld: terwijl in de VS alle voorbereidingen worden getroffen om satelliet en terrestrisch 5G volledig gescheiden te houden hoort men hier in Europa weinig of niets over terwijl er net hier veel C-band invloeden van buitenaf zijn (Rusland, maar ook Westerse providers). Waarom geen actieplan in Europa dan?

 

5G in Europa gaat inderdaad geen storing veroorzaken op de C-band in Rusland, maar gaat de Russische C-band geen storing veroorzaken op 5G in Europa dan?

Of om een ander concreet voorbeeld aan te halen: C-band op 10°Oost, vnl. voor Afrika, maar ook hier nog sterk te ontvangen. Invloed van 5G op C-band zal wel geen punt zijn aangezien het satelliet-doelgebied toch Afrika is en niet Europa (wel jammer voor DX-ers hier), maar omgekeerd kan 5G in Europa wel storing ondervinden van deze C-band signalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Inmarsat sleept Nederlandse regering voor de rechter, omdat de Burum locatie door invoering van 5G onbruikbaar zou worden voor de GMDSS service.

https://www.inmarsat.com/en/news/latest-news/corporate/2021/inmarsat-launches-civil-court-proceeding-in-the-netherlands.html

 

https://www.spaceintelreport.com/inmarsat-wants-dutch-court-to-stop-governments-3-5-ghz-5g-decision-which-would-close-satellite-gmdss-earth-station/

PARIS — Satellite fleet operator Inmarsat said it is taking the Dutch government to court over the government’s decision to allow 5G terrestrial operators the full use of 3.5-GHz spectrum, with no bandwidth-sharing, starting in late 2022.

Inmarsat's decision, announced March 29, is the culmination of what has been a surprisingly intractable argument between London-based Inmarsat and the Dutch Secretary of State for Economic Affairs and Climate Policy.

 

Maar ik vraag me af of Spaceintelreport het goed geinterpreteerd heeft. Gaat het misschien over L-band (1525...1559 MHz)?

  • Bedankt 1

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Meneeer Spaceintelreport, die snapt het wel😀.

 

De uplink voor Inmarsat bevind zich voornamelijk in de genoemde C-band.

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

De downlink bedoel je denk ik? In het gebied rond 3,5 GHz wordt alleen gedownlinkt (van satelliet naar aarde).

 

 

 

 

aangepast door hvdh
  • Like 1

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Op 29-3-2021 om 15:32, hvdh zei:

Inmarsat sleept Nederlandse regering voor de rechter, omdat de Burum locatie door invoering van 5G onbruikbaar zou worden voor de GMDSS service.

https://www.inmarsat.com/en/news/latest-news/corporate/2021/inmarsat-launches-civil-court-proceeding-in-the-netherlands.html

 

https://www.spaceintelreport.com/inmarsat-wants-dutch-court-to-stop-governments-3-5-ghz-5g-decision-which-would-close-satellite-gmdss-earth-station/

PARIS — Satellite fleet operator Inmarsat said it is taking the Dutch government to court over the government’s decision to allow 5G terrestrial operators the full use of 3.5-GHz spectrum, with no bandwidth-sharing, starting in late 2022.

Inmarsat's decision, announced March 29, is the culmination of what has been a surprisingly intractable argument between London-based Inmarsat and the Dutch Secretary of State for Economic Affairs and Climate Policy.

 

Maar ik vraag me af of Spaceintelreport het goed geinterpreteerd heeft. Gaat het misschien over L-band (1525...1559 MHz)?

Voorlopig blijven ze nog staan.

https://nos.nl/artikel/2387390-satellietschotels-bij-burum-hoeven-voorlopig-niet-te-wijken-voor-5g

 

  • Like 1

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...