Ga naar inhoud


Van 78 naar 97 cm schotel met 4 lnb houder.


Hans01

Aanbevolen berichten

Een groter maatje schotel van 78 naar 97 cm om beter signaal te krijgen .  

Vraag : Zal de huidige 78 cm afstelling van de lnbs19,2-23.5-28,2 en 13 direct signaal geven op de groter schotel en is het een kwestie van fijn afregelen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat is het probleem met je signaal?
Heb je ook met droog weer problemen met de ontvangst of alleen met een flinke regenbui?
Uiteraard geeft een grotere schotel meer signaal. De vraag is of je je huidige schotel wel optimaal hebt uitgericht.
Het formaat van een schotel is dikwijls ook een afweging van wat je wilt/kunt/mag plaatsen t.o.v. hoe vaak per jaar mag het beeld door heel slecht weer wegvallen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben bang dat een grotere schotel niet gaat werken.

Waar geen signaal meer is, in de schaduw van die boom, helpt een grotere schotel niet.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, als het aan die boom ligt dan moet het ergste nog komen als het blad aan de boom komt. Meestal merk je met een kale boom nog niet zo veel dat er een boom in de signaalweg staat. Als je er nu al last van hebt, zul je straks helemaal geen signaal meer hebben. Maar hoe weet je zo zeker dat de boom de schuldige is? Het je tijdens de sun outage gekeken of de boom een schaduw op je schotel gaf?

Maak anders eens een foto van de situatie.

Heb je al gebruik gemaakt van een app op je telefoon om te kijken of je vrij zicht hebt:

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij foto's van de situatie. Met het beperkte zicht op Hotbird.

Ik hen de grotere schotel geplaatst maar helaas geen verbetering .

Wel is mijn 1 e vraag over de lnb afstanden op de houder van de kleinere schotel naar grotere gebleken dat die direct goed stonden. 

Rest voor mijn situatie een extra schotel voor Hotbird te plaatsen.

Kan iemand mij zeggen wat de minimale grote voor Hotbird kan zijn ?

Locatie Naarden. Wie weet kan ik die nog ergens neerzetten.

Screenshot_20210314-134232.png

20210314_134959_HDR.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Haarlem is 78 cm voor HotBird voldoende.. Heb een 88 cm Triax voor 4 satellieten....

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Hans01

 

Tja, de Hotbird kun je wel afschrijven op die plek. Zeker als er blad aan de boom zit ontvang je helemaal niets meer, hoe groot de schotel ook is. Maar ik zie ook dat je de Triax-rail niet omgedraaid hebt en dat betekent dat de schuinte helemaal niet goed staat.
Verder kan het natuurlijk nooit dat de afstanden van de lnb's hetzelfde moeten zijn op een schotel van 78 en 88cm.
Ook zie ik dat je de 23,5 zo ver naar voren hebt gezet dat die vóór de kop van de 28,2 komt te staan. Dan staan de lnb's niet in het focuspunt van de schotel. Zeker nu met de Triax 100, kunnen ze gewoon naast elkaar worden gezet.
Het heeft in ieder geval op deze plek geen zin de Hotbird-lnb er bij te zetten.
Je moet de rail omdraaien en de lnb van de 23,5e zoveel mogelijk in het midden zetten. De rail moet 12,5 graden schuin worden gezet. Zoals hij nu staat kan die maximaal 7 graden schuin.
Ik wil de afstanden wel uitrekenen maar met welke schotel wil je verder gaan, met de Triax 80 of de Triax 100. Met de Triax 100 heb je meer ruimte voor de lnb's en hoef je voor de Astra 19,2 geen smalle lnb te nemen.

 

hoek van 12,5 graden.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste sprietje. 

Eerst even een dank je wel voor de tip van de app wat is deze goed, zeker voor camperen straks hierdoor zal installeren van de schotel een stuk sneller gaan.

Nooit geweten dat de rail verkeerd staat dat ga ik volgende keer aanpassen.

Nu de 97 cm schotel hangt wil ik de instellingen zeker gebruiken dus als je die kan berekenen graag. Kan ik ook een betere lnb op 19,2 zetten.

Ik denk dat het signaal best wel sterk is en de lnb afstelling van de oude kleinere schotel hierdoor  in 1 keer werkte bij de grotere.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Naarden stel je een Triax 100 als volgt af voor de Astra 1-2-3:
- monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit
- stel de elevatie van de schotel zo in, dat de bovenzijde van de rail richting de schotel horizontaal staat
- zet de rail 13,5 graden schuin waarbij de Astra 28,35-lnb het hoogste. Gebruik hiervoor de bijgevoegde hoek die je uitprint en uitknipt
- Monteer de lnb's zo in de klemmen, dat de kop 5-6mm vrij blijft van de klem, zie bijlage
- zet de klem van de 23,5-lnb tegen de arm, zie afbeelding rail
- zet de 19,2-lnb met de kop tegen de kop van de 23,5-lnb als je een normale lnb gebruikt met een kop van 60mm
- zet de 19,2-lnb op 54mm van de 23,5-lnb als je een smalle lnb voor de 19,2 gebruikt
- zet de Astra 28,35-lnb op 61mm van de 19,2-lnb
d.w.z. gemeten van kuiltje tot kuiltje in de kap aan de voorzijde van de lnb of als je de smalle lnb gebruikt tot de punt in het midden
- stel de skew van de lnb's als volgt in:
a - Astra 19,2-lnb op -3°
b - Astra 23,5-lnb op -6°
c - Astra 28,35-lnb op -9°
met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb's aan kijkt
t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail
- stel de elevatie van de schotel in op 29° om de Astra 23,5 te vinden
- richt nu de schotel uit op de Astra 23,5 zodat je de beste signaalkwaliteit hebt. Gebruik daarvoor een zwakke zender. Dat is de zender RTS Svet op positie 247 van de CD-zenderlijst
- de Astra 19,2 en 28,35 ontvang je nu ook maximaal

 

A1-A2-A3.jpg

Inverto Black Ultra quad met Triax rail klem.JPG

hoek van 13,5 graden.png

hoek van 3 graden.png

hoek van 6 graden.png

hoek van 9 graden.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er nu  heel anders uit .

Bedankt voor je uitleg en berekeningen.

Signaal knalt er in.

De hotbird lnb is niet aangesloten.

Heb tijdelijk een kleine 60 cm schotel op kunnen stellen voor hotbird en deze  aangesloten als 4e lnb. Die gaat als we weer buiten gaan zitten weer weg.

20210321_140049_HDR.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat liedje van de bus van Bussum naar Naarden herinner ik me nog heel goed van vroeger. Dat was een echte hit maar dat bier de Gooise moordenaar had ik nog nooit van gehoord maar met 7,2% moet dat zeker lekker smaken. Ik heb de oude foto's van de ongelukken met die stoomtram op internet bekeken. Aardig om te weten.

Degooischemoordenaar-flesje-etiket.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...