Jump to content

Van XS4all naar T-Mobile Thuis internet, waarom komt er een KPN monteur langs?


 Share
Followers 1

Recommended Posts

Op 5-5-2021 om 09:07, Tonskidutch zei:

nou ik wel hoor

hele nauwkeurige mensen die drie keer naar centrale hub zijn geweest en weer thuis om die maximale throughput uit de VDSL lijn te halen die ik geabonneerd had - kostenloze service

en dat op oud adres in Amsterdam en ook op oud adres Maastricht

 

Ja Tonski, those were the days. Erg lang geleden ging dat zo. Tegenwoordig gaat dat even anders.

 

Laat ik het met een voorbeeld illustreren. (Ik heb er vele).

 

Ongeveer 4 jaar geleden werden de aansluitingen van een kennis gemigreerd van de centrale naar de straatkast.

Het ging om 2 modems, 1 van KPN en 1 van XS4All, beide met pairbonding. Dat ging ongeveer zo:

 

Overdag kwam het hoogste echelon de patches maken in de straatkast. Van de kabel naar de klant, naar de VVDSL kaart.

Deze patches werden wel aangesloten op de kaart, maar nog niet op de klemmen van de kabel naar de klant.

's Nachts zou er dan een ploeg komen die als enige taak hadden om de oude patches (naar de centrale) te verwijderen en de nieuwe patches te verbinden.

Verder is er natuurlijk een administratieve wijziging nodig in de systemen van de KPN om te zorgen dat de poorten van de centrale wordt gedeactiveerd en de poorten op de VVDSL print worden geactiveerd.

 

Best een klus, er kan van alles misgaan. Dat ging dus ook fout, en wel alles.

1) de administratieve wijziging was men vergeten. Daardoor enige dagen een 256 kBit verbinding up en down op alle lijnen.

2) de patches waren wel vastgezet, maar men was vergeten de oude te verwijderen en dat leverde een klapperende Fritzbox op.

 

Om een lang verhaal kort te maken:

1) De administratieve wijziging was na 3 dagen een feit.

2) Het probleem met de patches is nooit opgelost en is er nog steeds. XS4All/KPN heeft wel na 3 maanden klagen de FB vervangen door een 7581.

 

Die 7581 heeft nog steeds last van spontane reboots. Maar hier valt mee te leven. Het betreft een backup lijn.

 

Wat plaatjes:

 

Het spectrum vertoont een kromme, waar die recht hoort te zijn. Dat komt door reflecties op de oude patch naar de centrale

 

DSL_spectrum.JPG.db61f0221d9bc3b5e8fc0b76bb7b6409.JPG

 

In de log is na de laatste FW update dit te lezen: (ter info: de koperkabel naar de straatkast is 270 meter lang)

 

1626777577_Incorrectcabling(log)2.JPG.e744290a63cd57e3f9de115631a24fcf.JPG

 

Toch heeft mijn kennis niks te klagen:  (en dit dus 2 keer, de KPN lijn heeft dezelfde snelheid, maar is wel stabiel)

 

DSLspeed.JPG.518bff732b9a9bc53c22f7e1f8b22555.JPG

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • V.I.P.

ik had het in tweede instantie ( Maastricht centrum) over pairbonding waar de monteur naar de centrale moest 2018, die ligt aan de Sintbernardusstraat naast de Helpoort.

Waarbij 4 van de 12 KPN koper aders in de meterkast gebruikt worden voor de Fritzbox router.

Resultaat was 90Mbit-20Mbit.

En toch deed die beste monteur extreem zijn best en liet me ook zien hoe die met zijn fluke die aders ook weer op de tweede verdieping terugvond. Die fluiten namelijk :grin::whistle:

 

This Town Ain't Big Enough For The Both Of Us

The Sparks

Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ik geloof best dat er individuele KPN monteurs zullen zijn die hun uiterste best doen om het maximale uit de verbinding te halen.

Dat is overigens alleen mogelijk indien er meerdere aderparen beschikbaar zijn.

In vroeger dagen deed men nog wel eens de moeite om een ander aderpaar in te lassen om een zwakke lijn te verbeteren.

 

Ach en ook Ziggo heeft zo zijn problemen, mat al die (niet opgeleide) Zzp'ers waar ze nu gebruik van maken. Soms tref je ook daar een goeie aan.

 

Om terug te komen op de vraag van de TS.

De gebruikelijke gang van zaken bij aansluitingen voor 'derden', zoals T-Mobile,  is dat de KPN eerst een monteur stuurt om het ISRA te inspecteren en te labelen. Zo nodig wordt het ISRA vervangen door een gangbaar exemplaar.

Vervolgens kan de monteur van T-Mobile het modem aansluiten of, in geval van 'doe het zelf' service, kan de klant dat zelf doen.

 

Als je aansluiting al is voorzien van een recente ISRA en deugdelijk is gelabeld, dan is er een probleem met de administratie.

De KPN weet dan domweg niet hoe de staat van de aansluiting is en sturen ze toch een monteur.

Edited by Old Satterhand
typo
Link to post
Share on other sites

Ik vermoed inderdaad dat KPN niet weet hoe het staat met de ISRA aansluiting. Die werkt al 15 jaar perfect voor zowel het internet als de vaste telefoonlijn, dus ik ga er van uit dat het wel goed zit. Maar ik zal de monteur scherp in de gaten houden, in het verleden dramatische ervaringen met deze club gehad (b.v.: "nee meneer, er hoeft echt niet gegraven te worden voor wat u wilt". En wat denk je: dat moest uiteindelijk toch. Alleen was het toen -10, en het bleef maar vriezen (40 jaar geleden), heb 2 maanden moeten wachten voor de zaak kon worden aangelegd, en dat voor een bedrijfsmatige situatie. over de verdere ellende zal ik het maar niet hebben).

VU+ Ultimo 4K BT (Pli) 2xDVBs,1xDVB-T2, Xtrend ET8500 (1xDVB-T, 1xDVBc, 2x DVBs),Panasonic TH 42PY-700 FullHD plasma, Triax 78, Astra 19-23-28

Link to post
Share on other sites

Nou, de monteur is geweest, begon meteen dat er nog een telefoonlijn zou moeten zijn die ergens het huis binnen zou moeten komen, die is er dus niet. Uiteindelijk heeft hij iets in de wijkkast gedaan (er kwam geen t-mobile op de dsl lijn uit de splitter), daarna een extra kabeltje op de ISRA aangesloten, die ging direct naar de Fritzbox ( "gaat niet werken" volgens de monteur). Fritzbox herstart met t-m profiel,  en direct internet 111-33 zoals voorheen, maar nu dus via t-mobilethuis. Heb verder dus helemaal niets hoeven instellen (wel de sip poort van mijn VOIP-kastje op 6000 gezet, maar dat had ik al op de xs4all lijn gedaan, en de uitgaande mailserver aangepast), alles werkt als voorheen.  Nu maar afwachten hoe stabiel het gaat zijn, maar voor 30 euro minder per maand kan ik wel wat hebben, en anders is er de hotspot via 4G.

So far so good dus.

VU+ Ultimo 4K BT (Pli) 2xDVBs,1xDVB-T2, Xtrend ET8500 (1xDVB-T, 1xDVBc, 2x DVBs),Panasonic TH 42PY-700 FullHD plasma, Triax 78, Astra 19-23-28

Link to post
Share on other sites

Iets te vroeg gejuicht, VOIPBuster werkte niet, "aanmelding mislukt".  Alles op 6000 gezet, RPT op 5010-5020, nog niets. Siemens S675 ander IP adres gegeven, en het werkt . Wie het begrijpt mag het zeggen.

VU+ Ultimo 4K BT (Pli) 2xDVBs,1xDVB-T2, Xtrend ET8500 (1xDVB-T, 1xDVBc, 2x DVBs),Panasonic TH 42PY-700 FullHD plasma, Triax 78, Astra 19-23-28

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

Lees alvorens je verder gaat onze Terms of Use en Privacy Policy. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.