Ga naar inhoud


De ARD-radiostations veranderen van frequentie


Aanbevolen berichten

20.7 - De ARD-radiostations veranderen van frequentie

 

Nieuw:

 

Transponders 39 (frequentie 11.053 H, SR 22000, FEC 2/3, DVB-S2 - 8PSK) en 61 (frequentie 10.891 H, SR 22000, FEC 2/3, DVB-S2 - 8PSK).

Volgens InfoDigital-informatie starten de ARD-radiostations van BR, NDR, RB, SR, SWR en WDR op transponder 39. De programma's van HR, MDR en RBB starten in simulcast-modus op transponder 61

 

Conversie naar DVB-S2 - distributie in de toekomst met audiocodering AAC-LC

De AAC Low Complexity Code staat voor zeer goede kwaliteit bij lage bitsnelheden.

 

In de loop van de omschakeling start ook de radiozender "Bremen Next" nieuw op Astra, die voorheen niet via de satelliet beschikbaar was. In totaal zullen dan 64 zenders van de ARD-omroepen op Astra beschikbaar zijn.

 

De uitzending via de eerder bekende transponder 93 (frequentie 12.266 H, SR 27500, FEC 3/4, DVB-S - QPSK) wordt uiterlijk eind 2021 stopgezet.

 

SR televisie (SD)

SR televisie (SD) wordt verschoven naar een andere frequentie naar de de Astra-transponder 101, frequentie 12.422 H, SR 27500, FEC 3/4.

 

ARD alpha beëindigt SD-distributie

De zender ARD-alpha in SD-kwaliteit, die ook via transponder 93 wordt uitgezonden, is de eerste ARD-zender die aan het eind van het jaar stopt met SD-uitzendingen via satelliet wanneer de transponder wordt uitgeschakeld. Vanaf volgend jaar is de zender alleen nog in HD-kwaliteit via de satelliet te zien. ARD-alpha HD wordt gedistribueerd via transponder 39, frequentie 11.053 H, SR 22000, FEC 2/3, DVB-S2 - 8PSK, waar  sinds 9 september 2019 in hoge resolutie wordt uitgezonden via de satelliet.

bron: https://www.infosat.de/radio/astra-192-ost-ard-h-rfunkprogramme-ziehen-um

  • Like 2

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites


Noemt dat eigenlijk niet Das Erste?

Na 2 j Covid mijn ticket gekocht naar España. BVN of is het BVN tv terug op A1 . En dan bijna ieder jaar heeft men de benamingen van VRT 1 & 2 veranderd gehad en freq ook.

Dat wordt een paar pagina's printen. Een TVV snelle scan kan ik doen maar die radiozenders zitten daar niet bij.

Kortom, ik ga niet een ganse dag zappen ginds voor de nieuwste zender. Maar onze concierge ginds kijkt graag naar die xxl en is blij dat ik de schotel afstel voor de hoogste freq, een nieuw zendertje is dan altijd welkom.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Wat is dit een gedoe zeg! Het regent klachten in Duitsland over vooral problemen met centrale installaties waar het omzetten naar AAC audio problemen geeft. Of enorme kostenposten. Wat ik zelf veel vervelender vind en ook anderen al hebben opgemerkt: de RDS Radiotekst wordt niet meer weergegeven in software zoals die van Open Pli. Dat heeft te maken met een alternatieve wijze van meezenden van die stream, niet embedded in de aac audio zover ik begreep. Maar de ARD omroepen sturen het nog wel degelijk mee.

 

Heeft iemand hier een idee met welke images, of patches, dit weer in beeld te krijgen is? Mij is het nog niet gelukt. Erg jammer! Het werkt nu alleen nog op zenders als Antenne Bayern en Deutschlandfunk. Erg jammer deze rare oplossing!

aangepast door Schotelspeller
Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Tot nu toe werden de nieuwe radiostations niet gevonden door middel van een zenderzoekopdracht en in het forum was men ook van mening dat een ontwikkeling nodig was voor de ontvangst van deze nieuwe stations.
De radioprogramma's van BR, NDR, RB, SR, SWR en WDR worden uitgezonden op transponder 39 (44 programma's) en de radioprogramma's van HR, MDR en RBB op transponder 61 (20 programma's).

Transponder 39 / Downlink frequentie (GHz): 11.053
Polarisatie: horizontaal / symboolfrequentie (MSym/s): 22.000 / foutbescherming (FEC): 2/3
Transponder 61 / Downlink frequentie (GHz): 10,891
Polarisatie: horizontaal / Symbolensnelheid (MSym/s): 22.000 / Foutcorrectie (FEC): 2/3


Met dank aan de hint wiki.vuplus-support.org/index.php?title=Senderuchlauf
Ik heb een nieuwe zender zoek loop gedaan:
Instellingen/Kanaal zoeken/Handmatig zoeken met het vinkje Netwerk zoeken.
En zie daar, alle nieuwe ARD-zenders zijn er.

Het zou goed zijn het VTI-beeld te wijzigen, zodat ook deze stations in de norm worden opgenomen.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Ze zijn te horen op m'n ULTIMO4K.

Wat de RDS betreft dat bekijkt men nog of men VTI - vuplus  image kan aanpassen.

Ik mis die RDS op het scherm niet echt.

 

  • Like 1

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-6-2021 om 12:48, de vrije fries zei:

in de toekomst met audiocodering AAC-LC..

Op dit moment (op trp 39) geeft mijn box (OpenPli) AAC-HE als audio codec aan.

Dat wordt dus nog gewijzigd naar AAC-LC?

 

18 uren geleden, Schotelspeller zei:

de RDS Radiotekst wordt niet meer weergegeven in software zoals die van Open Pli

 

Op dit moment (op trp 39) vind ik nog wel radiotekst op sommige SWR en WDR radiostations.

Ik weet niet waar die vandaan komt. Wellicht verdwijnt dat als de audiocodec naar AAC-LC wordt overgezet.

 

WDR3, de 2 regel tekstregel staat ook op het display.

WDR3_radiotxt.jpg.d7af9e8ad6fb2d0b9f4c7d8316d8a7c1.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Old Satterhand zei:

Op dit moment (op trp 39) geeft mijn box (OpenPli) AAC-HE als audio codec aan.

Dat wordt dus nog gewijzigd naar AAC-LC?

 

 

Op dit moment (op trp 39) vind ik nog wel radiotekst op sommige SWR en WDR radiostations.

Ik weet niet waar die vandaan komt. Wellicht verdwijnt dat als de audiocodec naar AAC-LC wordt overgezet.

 

WDR3, de 2 regel tekstregel staat ook op het display.

WDR3_radiotxt.jpg.d7af9e8ad6fb2d0b9f4c7d8316d8a7c1.jpg

 

Ik weet zeker dat dit er vorige week nog niet op zat bij WDR en SWR! Ik zie het nu ook. Ze zijn duidelijk nog mee aan het rommelen. Hopelijk volgen de anderen ook nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Old Satterhand zei:

Op dit moment (op trp 39) geeft mijn box (OpenPli) AAC-HE als audio codec aan.

Dat wordt dus nog gewijzigd naar AAC-LC..

 

De uitzending is dus al in AAC-LC. De Ultimo4K geeft aan AAC-HE, maar dat is niet correct.

De correcte term is trouwens HE-AAC. Voor het onderlinge verband zie de tekening.

Wil je alles van HE-AAC weten, bezoek dan de website van Fraunhofer.

 

300px-HE-AAC_and_HE-AAC_v2_svg.png.50012ed8a3f6af88daf4608242c62e84.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...