Ga naar inhoud


Blokvorming/freeze bij start nieuwe opname


RaveMaus

Aanbevolen berichten

De Vu+ is hier meer en meer een device aan het worden waar ik dingen van tv mee opneem die ik wens te bewaren. De opnames worden dat ge-edit om netjes op een NAS weg te schrijven.

 

VTMGold is zo'n zender die veel series uitzendt uit mijn jeugd die ik graag bewaar.

 

Even terug vond ik een erg snel en leuk programma op de Mac nl.: Movavi videoconverter. Heerlijk snel om de edits mee te maken, maar dat progje heeft één groot nadeel. Als de opname begint met blokjes of freezes, slaat dat tilt. Je hebt in dat edit scherm enkel nog maar een beeld met groene arctefacts. Niet bruikbaar dus; ben hiervoor ook al in gesprek met Movavi's support.

 

Ik wil ook al even de andere kant van het verhaal proberen aan te pakken: de Vu+ zelf.

Ik heb dat altijd al gehad met de Vu+Duo2: als ik daar iets mee opneem, hetzij via sat, hetzij via DVB-C, start de opname 9/10 altijd met heel even blokjes. Heeft me nooit gestoord omdat de rest goed is en blijft. 

Mocht hier wat aan te doen zijn hoor ik het graag...

 

tnx

gert 

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites


je kan twee dingen onderzoeken;

 

1 ) hoe snel starten de schijven van de NAS en gerelateerd aan de Cache van de NAS hapert dat met als resultaat blokjes!

of ook wel heb je al eens opnames gestart terwijl de NAS schijven nog rennen?

 

2 ) de tuners via LNB bieden je softcam signaal aan, en daar kan een mankement liggen!

aan kabel, switch, f-connectors en juiste configuratie van softcam of zelfs softcam versienummer voor die DUO2.

aangepast door Tonskidutch

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel, er zijn misschien twee dingen die ik je nog moet meegeven...

 

De opnames worden gemaakt op de interne HDD van de Duo2. Via Openwebif op de Safari browser van de Mac haal ik ze binnen in die computer. (probeerde ook al via FileZilla, maar gelijk resultaat). In eerste instantie komt er dus geen NAS bij kijken. Daar zet ik enkel de ge-edite opnames neer om ze overal in huis te kunnen bekijken.

 

De problemen doen zich in dit geval voor met een opname gemaakt via een DVB-C kanaal. Omdat het hier in BE anders helaas niet mogelijk is, zit er een officiële CI+ module van Telenet in mijn decoder. Komt dus eigenlijk geen softcam van op de decoder bij kijken. Zelfs geen satellietkanaal. 

Vanaf een satellietkanaal heb ik de procedure nog niet getest. Wel opvallend: alles opgenomen vanaf VTM HD heeft geen blokjes. (betreffend probleem gaat over VTM Gold) 

Die CI+ modules steken ook in mijn Loewe tv met interne HDD. Neem ik op de tv wat op zijn de blokjes er nooit. 

 

Ik kan misschien wel eens proberen om de bewuste opname "achteraf" te decoderen. Ik meen me te herinneren dat dat ergens moet gaan binnen VTI? Misschien helpt dat?

 

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, RaveMaus zei:

Ik meen me te herinneren dat dat ergens moet gaan binnen VTI? Misschien helpt dat?

op de laatste versie zeker maar ook al vanaf versie VTI 11.x

maar oké er zit dus duidelijk iets, dat niet goed gaat, in combinatie CI+ en DVB-C tuner van de DUO2

 

Misschien bij jou bekend is de signaalsterkte van kabel voor deze plugin DVB-C tuner old school.

Hebben we het al eens over gehad en het is aan te bevelen dat je voor je DUO2 een regelbare signaalverzwakker uitprobeert.

De meeste Kabel monteurs maken soms metingen van dat signaal en dat stemmen ze af op de telenet decoders of tv's maar niet op de tuner van de Vu+ Duo2. Een te hard / sterk signaal overstuurd je Vu+

 

En de TV ingebouwde tuner heeft daar veel minder last van.

 

dus een bekend probleem

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt wat je zegt. Toen ik met die DVB-C begon had ik daar op één of andere manier ook al wat mee. 

Om het de vrouw des huizes wat makkelijker te maken en vermits onze tv toch een interne HDD heeft, sloot ik die ook mee aan op de kabel, maar ipv de doorvoermogelijkheid te gebruiken van de tuner van de Vu+, zette ik daar een T-splitter op. Die verzwakt ook wat. Tv werkt er goed mee en de Vu+ deed het sindsdien ook goed (maar ik weet niet meer precies wat toen het probleem was jammer genoeg; al zo lang geleden).

 

Wat ik me afvroeg: heeft een Duo/Ultimo 4K met zo'n FSC tuner dat probleem ook nog dat je weet?

Ik kan de Duo2 elders in huis goed gebruiken sinds het afschaffen van analoge tv hier. Upgraden zou dus op dat punt zinvol zijn, maar ik ga niet investeren in een Ultimo/Duo 4K als ik er geen voordeel uit haal.

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor jouw beeldvorming, het is FBC en niet FSC. Dat laatste is een keurmerk voor hout. 🤣🤣

Wat ook nog weleens misgaat, is dat de box direct op de eengats aansluiting aangesloten wordt zonder een einddoos voor radio/TV. Dan wordt het signaal overstuurd. Ik heb dit eerder geconstateerd bij iemand met een Uno4Kse kabel die hier perfect werkte maar bij hem een en al ellende. Uiteindelijk op mijn verzoek heeft hij een einddoos geplaatst (demping x dB) en klaar.

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar nog even aan toegevoegd. Een FBC kabeltuner geeft super flexibiliteit. Eén hoofdbox met kaart en ook nog streamen van die box naar meerdere slaves (simpel ontvangertje) in huis incl. TV streamen op een tablet. Ook opnames delen bij iedereen. Kortom, super configuratie en werkt hier al jaren.

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooooeeeepppsss, typfoutje 😉

 

Precies om die reden denk ik eraan om te upgraden. De Duo2 wordt al weer enkele jaartjes ouder en vooral ook trager. Opnames delen terwijl hij wat anders opneemt/afspeelt is zeker met DVB-C moeilijk te noemen.

 

Mag ik je dan nog twee dingen vragen: heb je er ook een CI+ module inzitten en vraag twee: welke decoder heb je precies?

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb o.a een Ultimo 4K maar feitelijk kan je jouw wens prima vervullen met een Uno 4Kse kabel met een FBC kabeltuner + een vette harddisk.

Nee, geen CI module maar een Ziggo Irdetokaart.

Er is zoveel te vragen dat ik het tóch eerst zelf probeer uit te zoeken. Dat is ook verrekte leerzaam.

 

Mijn boxen zijn allemaal powered by PLi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, RaveMaus zei:

(maar ik weet niet meer precies wat toen het probleem was jammer genoeg; al zo lang geleden).

https://www.sat4all.com/forums/profile/58433-ravemaus/content/page/2/?type=forums_topic

 

effe zoeken en je vindt die vraag wel weer

 

ik heb al menig keer een demper aangeraden bij de kabeltuners van Vu+. (en sinds enkele jaren ook coax die 3 en 4G dempt)

je kan ook dempers met een vaste waarde nemen, maar dan moet je het ingangssignaal meten om te bepalen hoeveel er gedempt kan worden.

zo iets

Screenshot_19.jpg

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-8-2021 om 16:27, John van Dreumel zei:

.....Wat ook nog weleens misgaat, is dat de box direct op de eengats aansluiting aangesloten wordt zonder een einddoos voor radio/TV. Dan wordt het signaal overstuurd. Ik heb dit eerder geconstateerd bij iemand met een Uno4Kse kabel die hier perfect werkte maar bij hem een en al ellende. Uiteindelijk op mijn verzoek heeft hij een einddoos geplaatst (demping x dB) en klaar....

 

Dan moet er wel een erg sterk signaal op dat AOP staan.

Als ik mijn Ultimo 4K (45208 FBC tuner) op een versterker aansluit en het kritische punt opzoek, dan is dat ongeveer 20dBmV of 80 dBuV.

Het enige wat je merkt is dat de S/N (=MER) van ongeveer 39dB zakt naar 33 dB.

 

2021082616283395.thumb.png.5d75f139dbc6f260b1154c260e081c0d.png  2021082616373456.thumb.png.80894984830aa68118fe5568dfe2e730.png

 

Ja ik kijk niet alleen naar de cijfers, want zo'n E2 box geeft geen BER (altijd 0)

Zo ziet de storing eruit als ik overstuur (meer dan 20 dBmV)

 

 

aangepast door Old Satterhand
die en dat
Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Het enige wat je merkt is dat de S/N (=MER) van ongeveer 39dB zakt naar 33 dB.

Hoe heb je dat dan gemeten vraagt U zich wellicht af. En wat is dan het normale/gangbare nivo op deze tuner?

 

Ik heb het signaal eerst aangesloten op mijn DVB-C metertje en afgeregeld op maximaal nivo, daarna de test gedaan met de tuner in de Ultimo.

Na het terug regelen naar een storingsvrije weergave heb ik het signaal opnieuw gemeten, omdat er geen signaalnivo kan worden gemeten met de Ultimo. Het normale nivo op mijn tuner is rond de 0dBmV (60dBuV) Er zit nog een splitter (voor het modem) en aansluitdoos tussen.

 

De tuner van de meter geeft overigens bij dit soort levels geen krimp:

DVB-C_20dBmV_meting.jpg.f0c91af1a9755c36b1590afa2c8bcee0.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem dat ik ervaar ziet er inderdaad ongeveer uit zoals Old Satterhand laat zien. Echter wat in dat filmpje in het begin te zien is, zie ik ook in het begin. Verderop blijft het beeld goed.

Nu heb ik inmiddels die vriend zijn TVV kaart nog eens mogen lenen. Ik maakte dezelfde opnames maar via DVB-S. Probleem is exact hetzelfde: blokvorming in het aller begin, verder is het goed.

 

@Tonskidutchvraag is hier niet vermeld op het forum, maar ik herinner het me weer (beetje door toedoen van het vrouwtje 🥴). Het was omgekeerd: signaal was net te zwak door een kapotte aansluitdoos. De tv had hier nauwelijks last van, maar de Duo des te meer. Ik heb die doos toen vernieuwd, probleem opgelost. Later heb ik die T-split gebruikt omdat ik nogal de gewoonte heb bij hevig onweer de antennekabel los te maken. Op die manier dacht ik dat de inbouwdoos kapot gegaan is. Kapotte T-split vervangen, of een inbouwdoos scheelt weer in kosten.

Sinds toen heb ik op DVB-C nooit nog problemen gehad. In de tijd dat ik terug na lange tijd VTI op de ontvanger zette, gebruikten we hem minder. Ongeveer die periode is ook de Loewe tv gekomen met interne HDD.

 

Misschien één van de dagen nog eens openATV terug installeren.

Al vaker ondervonden dat de Duo2 hier vlotter op liep. Misschien lost dat ook eea op. (Ik zit trouwens ook nog altijd met het probleem dat die vervelende meldingen voor elke opname die gebeurd is op het scherm komen. Elke keer je de ontvanger aanzet na lange tijd, zit je x minuten naar berichten te kijken.

en ook dit geraakt niet opgelost tenzij je de deepstandby planning volledig uitschakelt. 

 

@John van Dreumelde situatie op DVB-C zal hier sowieso toch wat anders zijn. Hier in België kunnen we niet anders als met een officiële CI+ kaart van Telenet werken. Zo'n Irdeto kaart heeft Telenet helaas nooit gehad (las trouwens dat Ziggo dit ook niet meer activeert voor nieuwe abonnees).

Als ze komende maand het doorspoelen van reclame aan banden gaan leggen, ga ik eerst even kijken of de Vu+ hier ook wat mee doet. Zo ja stopt het DVB-C verhaal hier en kijk ik eerst wat we verder gaan doen.

Zou het echter wel betwijfelen, want normaal kan je met de CI+ ook geen materiaal kopiëren, of bewerken, wat dus wel lukt.

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

aha

9 minuten geleden, RaveMaus zei:

Nu heb ik inmiddels die vriend zijn TVV kaart nog eens mogen lenen. Ik maakte dezelfde opnames maar via DVB-S. Probleem is exact hetzelfde: blokvorming in het aller begin, verder is het goed.

als je dat effect ook met een DVB-S2  hebt kunnen constateren kan het zijn dat je DUO2 toch ook nog een ander probleem heeft met het huidige image en oscam versie

het zou zeker helpen als je OpenATV of VIX eens test voor de DVB-S2 en DVB-C eerste twintig seconden van je opname.

het is Vrijdag wat houd je terug :wink:

 

 

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Tonskidutch zei:

 

het is Vrijdag wat houd je terug :wink:

 

 

LOL 😂 nog een hoop andere dingen en vooral geplande opnames van de oudere series door de dag. Het neemt nog op...

Wellicht wordt dat iets voor in het weekend; geen opnames dan.

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...