Ga naar inhoud


Vraag over verschil in signaalsterkte tussen Samsung TV receiver en Sathero SD100-HD


industryofcool

Aanbevolen berichten

Beste lezers,

 

Na een bezoek aan engeland wilden we graag dmv een schotel de engelse TV zenders ontvangen. Om dit te kunnen doen heb ik een Triax 78 schotel met een triple quad LNB gekocht en die met twee kabels aangesloten op de twee satelliet ontvangers in mijn Samsung QLED 4K 49 inch 49Q60R Televisie. 

 

Ik heb de schotel achter mijn huis op een steigerbuis bevestigd en zoveel mogelijk in de goede richting gezet mbv een app. De schotel is gericht als het goed is op de Astra 29.2 E satelliet waarom de Engelse kanalen te vinden zijn.

 

Ik heb mijn televisie de opdracht gegeven automatisch de kanalen af te stemmen en heb zo inderdaad een heleboel Engelse zenders gevonden. Tot zover een groot succes. Nu is het alleen zo dat de schotel volgens mij nog niet helemaal perfect uitgelijnd staat. Maar omdat de televisie in de kamer staat en de schotel achter het huis is het lastig om beide tegelijk te bekijken en af te richten. Om dit probleem op te lossen heb ik een Sathero SD100-HD gekocht met een extra kabeltje.

 

Ik heb deze tussen mijn schotel en TV gekoppeld en vervolgens een poging gedaan de schotel uit te lijnen. Toen viel mij al op dat ik in dit apparaat de signaalsterkte niet voor een satelliet maar voor 1 specifieke transponder van een satelliet kan bekijken.

 

Mijn eerste vraag was nu welke van de transponders je het beste kunt kiezen om een satelliet af te richten zodat ik zoveel mogelijk zenders zo goed mogelijk ontvang. Want als ik hem op 1 specifieke transponder richt dan is de signaalsterkte bij een andere transponder waarschijnlijk weer minder toch? Op de Sathero kan ik niet alleen een Satelliet selecteren zonder transponder namelijk. 

 

Wat ik ook gek vind is dat de satellietontvanger in mijn TV op de transponders een andere signaalsterkte aangeeft dan de Sathero. Ik kan namelijk in de instellingen van de TV de signaalsterkte per transponder bekijken. Ik heb (bij mijn huidige positie van de schotel) hieronder even op een rijtje gezet wat het verschil is in de signaalsterktes die aangegeven worden door beide apparaten:

 

  Signaalsterkte TV Signaalsterkte Sathero
10714 43 0
10758 0 57
10773 39 73
10803 31 73
10847 32 0
10891 50 75
11038 51 68
11112 52 88

 

Het lijkt er nu dus nog steeds op dat ik de schotel niet goed kan africhten met de Sathero omdat als ik dat doe de TV niet per se ook de beste signaalsterkte heeft. Heeft iemand hier enig idee hoe het kan dat die twee apparaten verschillende waardes geven?

 

Alvast bedankt voor jullie hulp! 

 

 

aangepast door industryofcool
Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste industryofcool

 

Een triple-lnb op een Triax 78 uitrichten, is een stuk moeilijker dan op een Triax 64 maar eenmaal goed uitgericht, heb je beter signaal.
Je begint dus de schotel uit te richten op de Astra 23,5. Hierbij is niet de signaalsterkte maar de signaalkwaliteit van belang.
Zet als eerste de triple-lnb op de juiste schuinte. Deze schuinte is afhankelijk van de regio waar de schotel staat. Zou je dat even op kunnen geven?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je wel dezelfde zenders op beide apparaten ?  Lijkt me dat in de sathero de diseqc insteliing niet goed staat    Die moet voor 28.5 E op 3 staan 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Sprietje zei:

Beste industryofcool

 

Een triple-lnb op een Triax 78 uitrichten, is een stuk moeilijker dan op een Triax 64 maar eenmaal goed uitgericht, heb je beter signaal.
Je begint dus de schotel uit te richten op de Astra 23,5. Hierbij is niet de signaalsterkte maar de signaalkwaliteit van belang.
Zet als eerste de triple-lnb op de juiste schuinte. Deze schuinte is afhankelijk van de regio waar de schotel staat. Zou je dat even op kunnen geven?

 

 

Ik heb de LNB de juiste schuinte gegeven door gebruik te maken van een papieren mal die erbij zat. Deze heb ik op de voorkant van de kop bevestigd en toen deze mbv een waterpas uitgelijnd. Ik woon vlakbij Dokkum in Friesland. 

 

Ik had gezien dat als je een apparaat als de Sathero gebuikt om hem goed af te stellen dat je dan eerst de schotel van links naar rechts draait en hem op de stand van het hoogste signaal zet, dan van boven naar onder draait en als laatste de LNB nog bijstelt op het geluidssignaal.

aangepast door industryofcool
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, trust zei:

Heb je wel dezelfde zenders op beide apparaten ?  Lijkt me dat in de sathero de diseqc insteliing niet goed staat    Die moet voor 28.5 E op 3 staan 

 

De Sathero heeft niet heel veel instelmogelijkheden. Op deze pagina worden de opties goed uitgelegd, maar ik zie daar nergens een mogelijkheid om een diseqc instelling aan te passen: https://www/sathero-sd-100hd/

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mal is een gemiddelde van de Benelux. In Dokkum moet de triple-lnb 12,5° schuin staan. De schuine lijn op de mal staat 15° schuin. Zet hem schuin volgens de bijgevoegde mal met de groene lijn van 12,5°.

 

Bij een Triax 78 vallen de signaalwolken van de 2 buitenste satellieten wat maar de buitenzijde van de feedhorns. Richt de schotel zo goed mogelijk uit op de Astra 23,5.
Bij de laatste afbeelding zie je dat als je de schotel iets te veel naar het zuiden richt, het signaal op de Astra 19,2 beter wordt maar op de Astra 28,2 slechter.

 

De diseqc-volgorde van de triple-lnb is:
Astra 19,2  #1
Astra 23,5  #2
Astra 28,2  #3

 

 

schuine lijn triple-lnb 12,5 graden.png

signaalconcentraties.PNG

Triax 78 met triple-lnb te veel naar het zuiden.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, industryofcool zei:

Toen viel mij al op dat ik in dit apparaat de signaalsterkte niet voor een satelliet maar voor 1 specifieke transponder van een satelliet kan bekijken.

 

Dat doet je TV ook hoor. Maar trek je niets aan van die verschillen, die Q waardes zijn voor elke ontvanger of meter verschillend.

Het enige wat telt is de maximale waarde. Afregelen op 1 transponder is prima. Eventueel een 2e (H en V) controleren.

Soms moet je een beetje uitmiddelen met de skew instelling. Maar eerst globaal goed zetten met de 'Hoek van Sprietje'.

 

2 uren geleden, trust zei:

Lijkt me dat in de sathero de diseqc insteliing niet goed staat  

 

Dit is een heel simpel metertje, bedoeld om een enkele LNB af te stellen, dus evt. vóór de Diseqc switch te gebruiken wat bij een combi LNB natuurlijk niet kan. Wellicht lukt het met een voor dit doel geschikte splitter in combinatie met de ontvanger, maar dan moet je wel weten wat je doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie heldere antwoorden! @Sprietje ik heb zojuist de kop volgens je schema nog net iets beter uitgelijnd en krijg nu op de TV minimaal een signaalsterkte van 75% wat volgens mij helemaal prima is (en aanzienlijk beter dan het minimum van 24% waarmee ik begon). @Old Satterhand ik besef me nu inderdaad dat die meter gewoon voor een enkele LNB is natuurlijk. Dank voor die verheldering ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...