Ga naar inhoud


Bijzondere schotel


Sprietje

Aanbevolen berichten


@Sprietje

Lessive is een grondstation.

Ik keek m'n ogen uit, wat een pracht!

  • Like 1

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Sprietje zei:

Nou, dat is nu precies wat er ook in de pdf-file staat van de Penta Dishes van Fracarro.

Mijn excuus, die vergelijkende tekening heb ik in de snelheid helemaal over het hoofd gezien! Ja, ik kan mij veel voorstellen bij het ontstaan van een ander zij- lobben patroon als je de contour gaat wijzigen. Het zal alsnog leiden tot een net iets minder ideaal voor wat betreft de belichting van het oppervlak maar in een aantal situaties kan de zij- lobben onderdrukking opwegen.

 

De genoemde 23 dB op -3,5 graden lijkt me in de meeste gevallen net voldoende om er niets van te merken maar dat is weer afhankelijk van allerlei variabelen zoals niveauverschil tussen satellieten en graden afstand. Het zij- lobben patroon van de Penta links afgebeeld is duidelijk erg fraai.

 

Wanneer je een grotere schotel hebt zal de zij- lobben onderdrukking sowieso hoger zijn en is misschien de versterking/ ruis van iets groter belang. Voor zendschotels heb ik geen idee welke eisen worden gesteld aan spurious uitzending in andere richtingen maar ook daar zijn de schotels heel erg groot dus de zij- lobben erg diep. Een fraaie karakteristiek/ specificatie is natuurlijk wel altijd een gunstig verkoopargument.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is het voordeel van een echte multifocus schotel. Die hebben bijna allemaal een f/D van 0,7 en daarmee bereik je dat de lnb's die allemaal gemaakt zijn voor een f/D van 0,6 in de hoogte ruim over de schotel kijkt maar niet in de breedte. Hierdoor hebben dit type schotels ook al een veel betere onderdrukking van de zijlobben dan normale offsetschotels.
Als je naar de Clarkebelt kijkt, kun je invloed hebben op naastgelegen satellieten op de Clarkebelt, dus in de breedterichting van de schotel. Hoger of lager dan de Clarkebelt bevinden zich geen satellieten dus daar kun je ook geen invloed van ongewenste signalen verwachten. Dat hebben ze lang geleden ook al bedacht met die kleine Sky-schoteltjes van 38cm in Engeland. Om invloed van de Badr 26 te voorkomen op de Astra 28,2, hebben ze de Sky-schotels erg breed gemaakt om er zo min mogelijk last van te hebben. Dat vergt voor een optimale ontvangst wel een lnb met een ovale feedhorn.

 

Kijk, en dat die veelhoekige schotels toch wel erg goede eigenschappen hebben, blijkt ook wel op de foto die ik liet zien van uplinkstations waar grote aantallen van deze schotels staan opgesteld. Het betreft dan schotels van middelgrote afmetingen die met deze vorm wat betreft zijlobben presteren als een hele grote schotel maar voor wat betreft het signaal niet supergroot hoeven te zijn.

Als je nu kijkt naar de Fracarro Penta85 schotel zie je dat de punten juist de breedste maat vormen  en dus de eigenschappen in de breedte van een grotere schotel hebben.

 

En wanneer heb je nu een voordeel dat een schotel de zijlobben veel beter onderdrukt en in de breedte een kleinere ontvangsthoek hebben? Dat kan bijv. met slecht weer zijn. Stel op 10km afstand hangt een zware regenwolk precies voor de satelliet die jij wilt ontvangen maar deze wolk hangt niet voor de naastgelegen satelliet. Dan wordt het verschil in signaalsterkte tussen de naastgelegen satelliet en de satelliet die jij wilt ontvangen ineens enorm groot. De kans is groot dat dit een storend effect op de ontvangst van jou satelliet kan hebben waardoor je beelduitval krijgt.

 

  • Like 2
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...