Ga naar inhoud


Bijzondere schotel


Sprietje

Aanbevolen berichten

Laten we nog eens een bijzondere schotel bekijken.
Heb je wel eens van de PremiumX FLAT50 Sat Flachantenne gehoord?
Een vlakantenne? Ja, heel bekend is de Selfsat en velen onder ons die al wat langer op dit forum zitten weet dat de Selfsat met heel veel golfkanalen werkt die uiteindelijk allemaal bij elkaar uitkomen en zo het signaal versterken.

 

1135954180_Snipe.png.1cdec1d18bde7aba6df0a211c0d6a5f9.png

 

Achter op de antenne zit een heel speciale lnb die precies op het golfkanaal aansluit.

 

41QTow2eVML.jpg.1bdf3c1906ab26be47ad312f524a412f.jpg


Maar zo werkt de PremiumX FLAT50 Sat vlakantenne niet. Het lijkt een vrij platte antenne en aan de achterzijde zit een gat waar een willekeurige lnb ingestoken kan worden.
De principewerking is gelijk aan de wel bekende "Ufo" schotel die vroeger veel gebruikt werd op campers en caravans.
In de plastic kap zit een reflector die het signaal van de schotel weer terugkaatst naar de lnb zie achter in de antenne zit.

1949201668_principeTravelsatUFO.png.1d83f7fd4d12b129638f56665bb61a8c.png

Het is dus een antenne die werkt volgens het Casssegrain principe.
Om de schotelantenne zo plat mogelijk te krijgen is gebruik gemaakt van een schotel met een f/D-verhouding van maar liefst 0,25. Kijk eens naar de Invacom verstelbare feedhorn voor primefocus schotels. Die is instelbaar van F/d 0.32 - 0.43. Daar komt een F/d van 0,25 niet eens in de buurt omdat voor een primefocus schotel deze waarde niet gebruikelijk is.

499001166_instelbarescalarring.jpeg.d0c52dccc397a0a9f36282c641cb5810.jpeg

Hierdoor is de schotel enorm diep. Ik heb een afbeelding toegevoegd van Satlex waar je de vorm van de schotel precies krijgt afgebeeld als je een schotel invoert met een f/D van 0,25.

417469812_fD025.png.f22a3f53f2dc0e78473ce37260560fa6.png

 

 

De bevestigingsmogelijkheden zijn afgekeken van de Selfsat. Met de diverse bijgeleverde beugels kan deze schotel aan een mast, een muur of aan een raamkozijn bevestigd worden. Het enige verschil met de Selfsat is dat je niet de skew van de gehele antenne in hoeft te stellen. Nee, je stelt de skew van de lnb aan de achterzijde in.

flat50-mastmontage.thumb.jpg.5d3f05a5c3abaa70a8e661ff179a2da5.jpg

Voordeel van deze antenne is dat hij goedkoop is en je kunt makkelijk en goedkoop een andere lnb plaatsen met bijvoorbeeld meer aansluitingen.
Nadeel is dat de versterking minder is als van een schotel met de zogenaamde  Waveguide Horn Array Technology zoals de Selfsat.
Deze kleine PremiumX FLAT50 is goed te gebruiken voor de Astra 19,2 maar voor de zwakkere Astra 23,5 is het twijfelachtig of hij voldoende versterking geeft.
Deze antenne is er ook in een kleinere uitvoering, de PremiumX FLAT43 van 43cm groot i.p.v. 50cm.

flat50-stand-ohnelnb.thumb.jpg.d464f97d089d93d3c090705bd88ef0de.jpg

 

 

1163636861_PremiumXvlakantenne.jpg.7e574e2057758fbab708ed2ddd3a01a9.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik gooi hier de knuppel in het hoenderhok want ik geloof helemaal geen bal van 4 of 8 kantige schotels. Het kan niet zo zijn dat daarbij het hele oppervlak effectief bijdraagt aan de signaalopbrengst. Waarom denk ik dat:

 

Als de feedhoorn zo gedimensioneerd is dat deze ook de uithoeken meepakt dan komen de inhammen ook mee in de vorm van aardse ruistemperatuur omdat dan langs de schotel wordt ontvangen. Misschien minder als de schotel helemaal vrij staat maar als er een muur achter zit in ieder geval.

 

Ik denk dus dat het effectieve oppervlak zich altijd tot voldoende afstand van de kleinste rand beperkt. De LNB heeft toch geen feedhoorn die ook vier- of acht kantig gevoelig is?

 

En een cross polarisatie van 38 dB moet ik zien voordat ik het geloof, dat is onwaarschijnlijk hoog. Daarnaast heeft een feedhoorn en of LNB dat bij lange na niet dus de zwakste schakel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk niet dat Fracarro zomaar een onbeduidende antenne en schotelfabrikant is.
Misschien ken je nog wel het Nederlandse Tewea (Technisch Wetenschappelijke Apparatenfabriek) te Amsterdam die o.a de periodiek logaritmische antennes maakten. Tewea is in 1964 overgenomen door Philips. In 2002 toen Philips vele nevenactiviteiten van de hand deed, is de antennetak in handen gekomen van Fracarro.

Lees de technische gegevens over deze schotel er maar eens op na in de pdf-bijlage.

 

Penta Dishes.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Sprietje zei:

Een lnb kijkt altijd over de rand van de schotel want het is een compromis tussen maximale versterking en een toelaatbare ruis, zie de bijlage.

 

 

lnb ontvangstkarakteristiek.PNG

Mooie tekening! 10 dB minder aan de rand lijkt me een mooi compromis maar dat geeft ook al aan dat de omtrek van de schotel er duidelijk minder toe doet. Ook lees ik in de tekening dat de LNB een cirkelvormige karakteristiek heeft. Dat sluit dan minder goed aan op een hoekige schotelrand toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Sprietje zei:

Denk niet dat Fracarro zomaar een onbeduidende antenne en schotelfabrikant is.
Misschien ken je nog wel het Nederlandse Tewea (Technisch Wetenschappelijke Apparatenfabriek) te Amsterdam die o.a de periodiek logaritmische antennes maakten. Tewea is in 1964 overgenomen door Philips. In 2002 toen Philips vele nevenactiviteiten van de hand deed, is de antennetak in handen gekomen van Fracarro.

Lees de technische gegevens over deze schotel er maar eens op na in de pdf-bijlage.

 

Penta Dishes.pdf 335.3 kB · 7 downloads

Ik zet Fracarro niet weg als onbeduidende antenne fabrikant. Ik trek alleen het technische nut van een fancy schotelvorm in twijfel. Zoals ik het nu zie doet de rand weinig mee in het resultaat en kun je er dus wel wat presentatie variatie in aanbrengen.

 

De technische gegevens zien er goed uit voor zover ik dat kan beoordelen/ vergelijken met Kathrein. Helaas geeft Kathrein niet de separate ruistemperatuur van de schotel aan maar een overall prestatie van schotel incl LNB.

 

Die log per antennes herinner ik mij wel inderdaad. Maar Fraccaro is toch niet Nederlands?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij nu denk dat een ronde schotel het beste is, verklaar dan eens waarom steeds meer moderne grote schotels in meerhoekige vorm worden geplaatst.
Het gaat veelal om supergrote projecten van honderden miljoenen waar de laatste stand van de techniek wordt toegepast.

Het zal toch zeker niet om kunstprojecten gaan.

136.jpg

individualte.jpg

ska-mid-closeup-lowres.jpg

d41586-020-00089-2_17562182.jpg

Square Kilometre Array ska observatory.jpg

IMG_9979.jpg

Photo22.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Sprietje zei:

Als jij nu denk dat een ronde schotel het beste is, verklaar dan eens waarom steeds meer moderne grote schotels in meerhoekige vorm worden geplaatst.
Het gaat veelal om supergrote projecten van honderden miljoenen waar de laatste stand van de techniek wordt toegepast.

Het zal toch zeker niet om kunstprojecten gaan.

Ik zie een heleboel foto's waarbij esthetiek wel een rol lijkt te spelen. Wie zegt dat dit is voorbehouden aan de consumenten markt? Ook zie ik schotels opgebouwd uit segmenten. Er kunnen ook mechanische factoren/ voordelen een rol spelen, dat kan ik niet beoordelen.

 

Maar ook bij de grote jongens is de contour niet enorm veel afwijkend van de ovale/ ronde vorm.

 

Deze schotels zullen er duidelijk niet staan om de esthetiek maar lijkt het mij wel om een constructie voordeel te gaan:

https://www.science.org/news/2018/06/new-radio-telescope-south-africa-will-study-galaxy-formation

 

Terug naar mijn vraag: Hoe verklaar je dan dat een LNB met een rond diagram in zo'n schotel kijkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik niet gelezen. 

Ik heb dit jaren terug ook al eens op dit forum verteld. 

Een collega van me uit Zuid Afrika heeft me dit ooit eens uitgelegd toen we eens samen langs zo'n schotel liepen in de Congolese Republiek. 

Dat was Clive Grove van Telemedia. Een absolute expert op dit gebied. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben eens in Lessive in België geweest, prachtige grote schotels gezien.

Ik weerspreek je niet beste @Sprietje, maar waarom zijn ze allemaal rond?

Volgens mij omdat daar over is nagedacht.

 

Nogmaals wil ik benadrukken dat ik je niet aanval.

aangepast door D-box
  • Like 1

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...