Ga naar inhoud


HD foto's weergeven op HD TV


Jan Ambers

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Tja, je vraagt om een oordeel, zonder dat we dat met eigen ogen gezien hebben.

Het kan vooringenomenheid zijn, kan ook niet.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat het lijkt alsof een hd beeld van een tv zender op tv scherper eruit ziet als een hd foto van zijn digitale camera op diezelfde hd tv

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bekijk mijn uitgebreide fotoverzameling uitsluitend via het grootbeeld TV scherm. Perfecte weergave, absoluut geen klagen. Weergave op TV scherm met doorvallend licht is een wereld van verschil, vergeleken met het bekijken van een papieren foto met opvallend licht, qua kleur en detaillering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-9-2021 om 19:59, boudeman zei:

Ik bekijk mijn uitgebreide fotoverzameling uitsluitend via het grootbeeld TV scherm. Perfecte weergave, ..............

OLED of een LCD variant?

 

Persoonlijk ben ik een groot fotografie liefhebber. Veel meer dan van schoteltelevisie. Dan kan je wel nagaan. Ik weet nog dat VGA (640x480) al een grote sprong vooruit was. Toen 800x600, 1024x768, enz. Het werd steeds mooier. Toen van de beeldbuis monitor over op LCD. Steeds weer hogere resoluties. De overgang van 2560x1440 naar 4k vond ik al niet zo spectaculair meer. Totdat de LG 55" 4k OLED onder de 1000 euro zakte. Mijn bureau is er groot genoeg voor. Ik kan de ruimte achter me makkelijk verduisteren. Indien je aan de voorgaande drie eisen kan voldoen is het voor elke fotografieliefhebber eigenlijk een no-brainer. Anders doe je jezelf tekort. Op het gebied van foto kijk genot. Niet alleen de vanwege de schermafmetingen, vele foto's komen komen pas echt tot hun recht op voldoende grootte. Maar meer nog de fantastische mooie en diepe zwart waarden. Een goed solide zwart is de basis waar het contrast, en daarmee ook de te ervaren helderheid, van de hele foto op drijft. Ook het microdetail krijgt een enorme oppepper. En daarmee de indruk van scherpte.

aangepast door kwetal
typen

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

LED. nog geen OLED.

 

Het grote verschil tussen opvallend licht en doorvallend licht kwam ik op 2 manieren tegen.

 

- bij de digitalisering (inscannen) van oude foto's zag ik op het beeldscherm details, die mij bij de originele foto niet opgevallen waren. Met name ook details in de donkere partijen.

- bij het opsturen van mooie foto's naar firma's om er een canvas van te maken, vond ik het resultaat te donker. Nu stuur ik ze wat overbelicht op, waarbij ik een goed resultaat terug krijg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms werken wij wel eens samen met beroemde fotografen die toch zonder het van hen te weten aan diverse knopjes draaien in het beeldbewerkingsprogramma om de luminositeit perfect af te stemmen met die opname van de camera die ook weer zijn eigen kleurspectrum en helderheid kent. Dat doen niet veel printservices waar je jouw schatten kunt laten printen.

 

 

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-9-2021 om 08:51, boudeman zei:

- bij de digitalisering (inscannen) van oude foto's zag ik op het beeldscherm details, die mij bij de originele foto niet opgevallen waren. Met name ook details in de donkere partijen.

Je vermeldt er niet bij hoe je de oude foto gescand hebt. Vanaf de print/afdruk of vanaf het negatief. Dat maakt nogal een wereld van verschil. Indien je vanaf het negatief scant, in het bijzonder met een "dedicated" filmscanner, dan zie je allerlei details die de print (meestal) niet heeft. Onderstaand beeld is de scan (met een Agfa flatbed) van de print. En bevat allerlei fouten en tekortkomingen. Foto slecht genomen, zou je zeggen.

 

1print.JPG.7c23349d11189b078b45fa9b537566e8.JPG

 

Dan de scan van het negatief. Met de Nikon LS-50 ED filmscanner. Het belangrijkste verschil is dat op de foto overbelichte partijen op het negatief niet overbelicht zijn. Maar er zijn veel meer verschillen. Vooral in de detaillering. Helaas kunnen we dat hier met de maximaal toegestane breedte van 800 pixels niet goed zichtbaar maken. Een ander belangrijk verschil is dat je met de negatief scanner de hele 24x36mm kunt meenemen. De meeste afdrukservices nemen een deel van de potentieel problemen veroorzakende zone aan de randen niet mee.2neg.JPG.7c8bad8efa3ec5e5185523785f237883.JPG

 

 

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Epson Perfection V850 moet je eens proberen

met 12.800dpi duurt het scannen twee en een halve minuut van een dia slide, dus je bent uren bezig voor een paar rekjes dia's

maar ik vond het resultaat weergaloos goed op een A0plus plot

ik had het in de winkel getest op een usb 3 stickje voorafgaand aan de aankoop van die scanner met een van mijn favoriete kleuren Dia's.

 

Maar uiteindelijk was die prijs van 1.000$ toch een beetje hoog.

Het grote probleem is en blijft of je OS, windows of apple die scanner ook blijft ondersteunen.

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle zwartwit negatieven (zelf ontwikkeld) en kleuren dia's van agfa professional en fujifilm die zijn allemaal in perfecte conditie.

Droog en in het donker bewaren dus.

 

De kleuren negatiefjes ontwikkeld door de doorsnee centrales vertonen wel wat achteruitgang hetgeen naar mijn mening aan het weinig fixeren en spoelen ligt. Dan blijven er resten van chemische bestanddelen in de emulsie achter die door hitte zou kunnen reageren. Gelukkig heb ik niet veel koeleuren negatieven... :grin:

 

 

 

 

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Tonskidutch zei:

Het grote probleem is en blijft of je OS, windows of apple die scanner ook blijft ondersteunen.

Met Vuescan is het lastig een scanner te vinden die niet ondersteund wordt. De Perfection V800 zit er ook bij. (De V850 is technisch dezelfde als de V800; het verschil zit hem in een specifieke support in een aantal andere landen buiten de USA). Mijn oude Agfa flatbed wordt ook netjes onder W10 ondersteund. Ik meen dat de originele driver niet verder gaat dan XP.

 

De kleuren negatiefjes ontwikkeld door de doorsnee centrales vertonen wel wat achteruitgang hetgeen naar mijn mening aan het weinig fixeren en spoelen ligt. Dat is een mogelijkheid. Indien dit het geval is dan treedt het overigens al snel op. Denk eerder aan maanden dan aan jaren. De grootste bedreiging voor zowel negatieven als dia's is mycelium groei in de emulsie. Kraakdroog bewaren bij een constante temperatuur is de enige bescherming. Daarom wordt aanbevolen van film en/of dia zo snel mogelijk een "RAW" scan te maken. Die blijft in principe goed.

 

In de tijd dat de dia projector de enige mogelijkheid was een opname groot en met doorvallend licht te bekijken was de dia tevens de superieure keuze van menig fotograaf. Tegenwoordig is dat voordeel zo goed als vervallen. Blijft over een paar specifiek nadelen:

 

- De door de fabrikant vastgelegde kleurkoppeling vormt een beperking in de optimalisatie van kleurbalans en verzadiging.

- Dia heeft een veel hogere densiteit dan het negatief. Dit is een nadeel voor het oplossend vermogen dat de scanner kan bereiken.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...