Ga naar inhoud


Triax 80 multifeed 4 in Kerkrade


robert79

Aanbevolen berichten

ik ben opzoek naar een goede uitleg over hoe te installeren van de triax 80 met multyfeed voor 4 sats. ik kwam de site tegen maar door mijn kids ben ik deze kwijt. er stond alles in over de switch en hoe ik alles goed afgesteld kan krijgen. geloof zelfs op dat topic had iemand zijn link met uitleg gepost. 
 

aub dringend we willen namelijk met kerst tv kunnen kijken :D

ik gebruik zelf als reciever de Vu+ Zero 4K UHD DVB-S2X met Triax TDS 80CM Schotel  en 4x Inverto Ultra Single PLL LNB 40mm 8K 
 

ik woon zelf zuid limburg omgeving Kerkrade. wegens signaal bv.

aangepast door robert79
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb het volgende voor je uitgerekend;

 

In Kerkrade moet een Triax 80 voor de Astra 1-2-3 en Hotbird als volgt worden afgesteld:
- monteer de Triax-rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.

- stel de elevatie van de schotel zo in, dat de bovenzijde van de rail in de richting naar de schotel horizontaal staat
- zet de rail 11 graden schuin, in het oosten het laagste
- zet de lnb-houder voor de Astra 19,2 tegen de lnb-arm
- zet de lnb's op de volgende afstanden d.w.z., gemeten van kuiltje tot kuiltje aan de voorzijde van de lnb.
a - tussen de Hotbird en Astra 19,2 is 64,5mm
b - tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 44,5mm
c - tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 50mm
- de afstand van 44,5mm haal je niet helemaal. Je zet de koppen tegen elkaar. Hierdoor komt de lnb van de Astra 19,2 er iets naast te staan en moet de schotel op de Astra 23,5 uitgericht worden.

Let op: zoveel als de afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5 groter is dan aangegeven, zoveel kleiner moet de afstand tussen de Hotbird en Astra 19,2 worden ingesteld. De afstand tussen de Hotbird en Astra 23,5 moet dus 64,5+44,5=109mm zijn.
- stel de skew van de lnb's als volgt in:
a - Hotbird 13 op -2°
b - Astra 19,2 op -3°
c - Astra 23,5 op -6°
d - Astra 28,35 op -9°
d.w.z. gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail als je er achter tegenaan kijkt met de wijzers van de klok meegedraaid
- stel de elevatie van de schotel in op 30° om de Astra 19,2 te vinden
- draai de schotel totdat je de Astra 23,5 gevonden hebt. Mogelijk moet je de elevatie nog iets bijstellen.
 

aangepast door Sprietje
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De hoek van 11 graden is voor de schuinte van de rail (heel belangrijk)
De overige hoeken voor de skewinstelling van de lnb's.
Er hoeft niets afgevijld te worden. De klemmen zijn 50mm buitenwerks, de koppen van de lnb's 48mm maar omdat deze iets schuin t.o.v. elkaar staan t.g.v. de gebogen rail past dat precies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Sprietje zei:

De hoek van 11 graden is voor de schuinte van de rail (heel belangrijk)
De overige hoeken voor de skewinstelling van de lnb's.
Er hoeft niets afgevijld te worden. De klemmen zijn 50mm buitenwerks, de koppen van de lnb's 48mm maar omdat deze iets schuin t.o.v. elkaar staan t.g.v. de gebogen rail past dat precies.

skewinstelling van de lnb's. hoe bedoeld u?

Link naar reactie
Delen op andere sites

en wat is de volgorde van de skewinstelling van de lnb's.want zie enkelen grades maar welke hoort bij wat voor kop? ow heb het al gezien mijn fout.

wat bedoelt u met 
 elevatie 

excuses heb altijd 2lnbs gehad in het verleden dus dit is heel nieuw voor me.

aangepast door robert79
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
15 minuten geleden, robert79 zei:

wat bedoelt u met  elevatie 

 

Klik op deze link

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, robert79 zei:

skewinstelling van de lnb's. hoe bedoeld u?

De skew wordt gemeten t.o.v. verticaal. Afhankelijk van de locatie en welke satelliet, kan de skew positief of negatief zijn.

Op sommige lnb's staat een skew-schaalverdeling waarbij meestal elk streepje 5 graden vertegenwoordigd.

Zijn de lnb's op een rail gemonteerd die al schuin staat, dan heb je weinig aan deze schaalverdeling. Daarom gaf ik de verschillende hoeken al op die je uit kunt printen. Je knipt ze uit en plakt ze achter op de lnb. Dan kun je makkelijk de juiste schuinte instellen t.o.v. verticaal. De aansluitingen van de lnb zitten bijna altijd aan de onderzijde van de lnb. Als die recht omlaag staan, staat de skew van de lnb dus op "nul".

skew instelling.jpg

lnb op juiste skew instellen.png

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...