Ga naar inhoud


Fransat op Eutelsat 5 W - geen signaal


MKeijzer

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

 

Wij hadden sinds jaar en dag altijd de Franse televsie thuis (Franse echtgenote). Schotel een paar keer mee verhuisd en een paar jaar geleden overgegaan op HD TV. Tot vorig jaar eigenlijk nooit problemen gehad. Medio vorig jaar steeds slechtere ontvangst bij regen of bewolking (nieuwe LNB gekocht, eigenlijk geen verbetering) Sinds november/december vorige jaar alleen nog maar de melding "pas de signal".

Nieuwe schotel, snoer en LNB gekocht (setje was al 20 jaar oud). Echter nog steeds geen signaal. Zal dus wel aan de ontvanger liggen, dacht ik, dus ook nog een nieuwe ontvanger gekocht. Nu na wat gezoek op internet, blijkt dat de oude satelliet vervangen is.

Ik sta nu al 3 dagen te draaien met de schotel op het dak (de juiste richting op gezocht op dishpointer)  maar nog steeds kan ik geen signaal te pakken krijgen. Ik ben echt een leek op  dit gebied hoewel het me in het verleden altijd gelukt is. Heb ik geluk gehad toen of is deze satelliet echt zo moeilijk te vinden?

Bij het zoeken ook een Venton satelite finder gebruikt, maar ook dit mocht niet baten.

Is de Eutelsat 5 W zo moelijk te vinden?

Hoe naukeurig moet het zijn om een spoor van   een signaal te vinden?  Praat je over hele graden of slecht tienden van graden?

Hebben jullie tips voor het afstellen?

Hebben jullie tips om de fout / defect te kunnen vinden?

Zou iemand mij (tegen vergoeding) willen helpen bij het afstellen? (ik wordt er nu een beetje moedeloos van)

In het menu van de ontvanger kan ik diverse zaken instellen (Transponder, EiSEq1.0 en 1.1 , type LNB. Zie bijlage (Etape 6). Kan het hier aan liggen.

Moet ik voor het instellen van de elevatie naar de graden in stelling op de houder van de schotel kijken of moet ik echt de schotel op 30 grden met de horizontaal laten maken. Als ik de schotel met de graden verdeling aan de achterzijde instel, staat deze bijna verticaal.

 

Ik ben er vandaag ook achter gekomen dat er ook een optie is om TNT Sat te nemen voor de Franse zenders, deze zit echter op de Astra 19.2.

Is deze beter en makkelijker te ontvangen?

Ik heb nu waarschijnlijk 2 Fransat-ontvangers met kaartjes. Kan ik hierin ook een TNT kaartje stoppen (als ik deze bestel) of moet ik ook een TNT ontvanger kopen als ik wil overstappen naar de Astra 19.2?

Wat zijn de voordelen van een eventuele overstap?

 

Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Marko Keijzer

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


11095 V 29950

Dit is een transponder waar Fransat met een gedeelte van hun pakket zit !!

Vosges TV zend er FTA (vrij te ontvangen - en clair) op uit !!

En wat gerrithoogeveen zei , is inderdaad een goed gratis advies 🙂

 

20220131_231020.jpg

20220131_231110.jpg

44 minuten geleden, MKeijzer zei:

Is de Eutelsat 5 W zo moelijk te vinden?

Nee !!

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zijn probleem is dat de ontvangst steeds slechter werd en nu met een nieuwe schotel er helemaal geen ontvangst meer is.

 

Heeft de schotel wel vrij zicht, is er geen obtakel gekomen zoals begroeiing?

 

Een schotel heeft een openingshoek van ongeveer 1 graad, in horizontale en verticale richting, in het wilde weg draaien gaat niet werken.

 

Hij heeft hulp nodig bij het uitrichten in Ridderkerk.

De app dishpointer.com zou al een hulpmiddel kunnen zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties.

Ik heb de dishpointer app geprobeerd. Ik sta natuurlijk niet in het wilde weg te draaien. Maar het blijft gewoon 0. In het verleden had ik 'm iedere keer binnen een kwartier te pakken.

 

Is de ontvangst net zo gevoelig voor de elevatie als de "azimuth". Of komt dat wat minder nauw? Ik heb namelijk mijn twijfels bij de nauwkeurigheid van de gradenboog op de drager.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, ook die moet binnen 1 graad precies

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
14 uren geleden, MKeijzer zei:

Medio vorig jaar steeds slechtere ontvangst bij regen of bewolking (nieuwe LNB gekocht, eigenlijk geen verbetering) Sinds november/december vorige jaar alleen nog maar de melding "pas de signal".

Maar, is er nog vrij zicht?

Is er geen begroeiing in de weg gekomen of een bouwwerk?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De multistream transponders, waarop de 25 gratis zenders van de Franse TNT zitten, zijn wel moeilijker te ontvangen dan de niet multistream transponders. De schotel moet zeer precies gericht zijn. En je moet natuulijk een box hebben die multistream aankan zoals mijn Octagon, anders heb je geen signaal. Ik zou dus de schotel beginnen proberen richten op een niet multistream transponder waar de zenders via Fransat gecodeerd op staan, zoals 11096 V 29950. Daar zit ook Voshes TV ongecodeerd op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, ketupa zei:

De multistream transponders, waarop de 25 gratis zenders van de Franse TNT zitten, zijn wel moeilijker te ontvangen dan de niet multistream transponders. De schotel moet zeer precies gericht zijn. En je moet natuulijk een box hebben die multistream aankan zoals mijn Octagon, anders heb je geen signaal. Ik zou dus de schotel beginnen proberen richten op een niet multistream transponder waar de zenders via Fransat gecodeerd op staan, zoals 11096 V 29950. Daar zit ook Voshes TV ongecodeerd op.

Ik snap niet zo goed waarom jullie over een complexer ALTERNATIEF beginnen, waarom hij helemaal niet vraagt. Multistream is voor terrestrische feeds, zijn veel zwakkere signalen dan de Fransat transponders en alleen maar met speciale tuners in te lezen, waarbij je allerlei codes moet invoeren. En dan werkt het ook enkel als de schotel perfect in lijn is met de satelliet. Leuk voor ons hobbykijkers, maar veel te ingewikkeld voor iemand die de normale transponders door welke reden dan ook al niet weet te locken. En wijzigen ze eens een keer wat in die aanvoer (wat nogal eens gebeurt), is hij het meteen weer kwijt.

aangepast door Schotelspeller
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, MKeijzer zei:

Goedenavond,

 

Wij hadden sinds jaar en dag altijd de Franse televsie thuis (Franse echtgenote). Schotel een paar keer mee verhuisd en een paar jaar geleden overgegaan op HD TV. Tot vorig jaar eigenlijk nooit problemen gehad. Medio vorig jaar steeds slechtere ontvangst bij regen of bewolking (nieuwe LNB gekocht, eigenlijk geen verbetering) Sinds november/december vorige jaar alleen nog maar de melding "pas de signal".

Nieuwe schotel, snoer en LNB gekocht (setje was al 20 jaar oud). Echter nog steeds geen signaal. Zal dus wel aan de ontvanger liggen, dacht ik, dus ook nog een nieuwe ontvanger gekocht. Nu na wat gezoek op internet, blijkt dat de oude satelliet vervangen is.

Ik sta nu al 3 dagen te draaien met de schotel op het dak (de juiste richting op gezocht op dishpointer)  maar nog steeds kan ik geen signaal te pakken krijgen. Ik ben echt een leek op  dit gebied hoewel het me in het verleden altijd gelukt is. Heb ik geluk gehad toen of is deze satelliet echt zo moeilijk te vinden?

Bij het zoeken ook een Venton satelite finder gebruikt, maar ook dit mocht niet baten.

Is de Eutelsat 5 W zo moelijk te vinden?

Hoe naukeurig moet het zijn om een spoor van   een signaal te vinden?  Praat je over hele graden of slecht tienden van graden?

Hebben jullie tips voor het afstellen?

Hebben jullie tips om de fout / defect te kunnen vinden?

Zou iemand mij (tegen vergoeding) willen helpen bij het afstellen? (ik wordt er nu een beetje moedeloos van)

In het menu van de ontvanger kan ik diverse zaken instellen (Transponder, EiSEq1.0 en 1.1 , type LNB. Zie bijlage (Etape 6). Kan het hier aan liggen.

Moet ik voor het instellen van de elevatie naar de graden in stelling op de houder van de schotel kijken of moet ik echt de schotel op 30 grden met de horizontaal laten maken. Als ik de schotel met de graden verdeling aan de achterzijde instel, staat deze bijna verticaal.

 

Ik ben er vandaag ook achter gekomen dat er ook een optie is om TNT Sat te nemen voor de Franse zenders, deze zit echter op de Astra 19.2.

Is deze beter en makkelijker te ontvangen?

Ik heb nu waarschijnlijk 2 Fransat-ontvangers met kaartjes. Kan ik hierin ook een TNT kaartje stoppen (als ik deze bestel) of moet ik ook een TNT ontvanger kopen als ik wil overstappen naar de Astra 19.2?

Wat zijn de voordelen van een eventuele overstap?

 

Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden.

 

Met vriendelijke groeten,

 

Marko Keijzer

 

 

 

 

 

 

 

Beste Marko, negeer de opmerkingen over Multistream etc. Ook TNT Sat is niet meteen de oplossing. Wat eerst even duidelijk moet worden is waarom het signaal weg is. Is er een boom hard gaan groeien en staat nu in de weg? Of betreft het hier gewoon een niet correct (en stabiel!) uitgerichte schotel? Het vinden van deze satelliet en er op 'locken' is helemaal niet moeilijk, maar alleen als je weet wat je precies moet doen en met welke hulpmiddelen. Deze plaatsgenoot (!) wil best wel een keer met je meekijken hoor waar het aan schort. Dan heb ik vermoedelijk snel een analyse en oplossing. Wat ik wel weet en alvast kan zeggen: zoals je nu aan het soort van 'blind' uitrichten bent, stop daarmee. Dat is echt hopeloos en gaat hem niet worden.

aangepast door Schotelspeller
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ben het helemaal eens met bovenstaande spreker.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...