Ga naar inhoud


Growatt API, hoe kom ik daaraan?


Con

Aanbevolen berichten

Hoewel mijn Growatt inverter geïntegreerd is in HA werkt het niet

optimaal. Ik zie niet wat mijn panelen hebben opgebracht.

 

Ik zie wél het saldo, dus wat de zonnepanelen hebben geleverd

aan het net. (uiteraard met aftrek van mijn eigen verbruik)

 

Nu schijn je iets met een API te moeten doen maar dat spoor ben

ik geheel bijster. Kortom, wie heeft die handschoen al een keer

opgepakt?

 

image.thumb.png.00fa7b2255fa2e36b5f9e815bd499219.png

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dag Con,

 

Ik zit zelf (o.a.) in de PV branche. Ik heb het niet zo op de WiFi/lan kaarten van de fabrikant. Ik heb zelf Omnik als omvormer die firma is inmiddels failliet. App werkt trouwens nog wel. Ik heb op mijn slimme meter de homewizard aangesloten met hun WiFi meter dan heb je alle data rechtstreeks uit de pv installatie incl. teruglevering. google maar eens op homewizard

 

 

image_13_.png

p1_meter.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch gaat het verhaal van energiewacht niet helemaal op, heb hier ook Omnik omvormers en maak gebruik van SolarmanPv.

SolarmanPv is het laatste jaar goed bezig met het uitbreiden van hun pakket en resulteert in een veel betere weergave als OmnikPortal.

Naast opbrengst laat laat SolarmanPV veel meer zaken zien over jouw installatie die belangrijk zijn bij  het opsporen van eventuele fouten in je installatie.

Op dit moment is SolarmanPV nog steeds gratis en als het moment daar is dat ik ervoor moet betalen doe ik dat graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Adeo zei:

Toch gaat het verhaal van energiewacht niet helemaal op, heb hier ook Omnik omvormers en maak gebruik van SolarmanPv.

SolarmanPv is het laatste jaar goed bezig met het uitbreiden van hun pakket en resulteert in een veel betere weergave als OmnikPortal.

Naast opbrengst laat laat SolarmanPV veel meer zaken zien over jouw installatie die belangrijk zijn bij  het opsporen van eventuele fouten in je installatie.

Op dit moment is SolarmanPV nog steeds gratis en als het moment daar is dat ik ervoor moet betalen doe ik dat graag.

Verhaal klopt wel. Omnik heeft aangekondigd dat je moet gaan betalen voor de uitlezing ik heb daar zelf ook mail over gehad. Dat is ook logisch aangezien Omnik failliet is en niemand gratis een server laat draaien. Ze zouden allen de basis functies laten staan. Vreemde is wel dat het nu nog werkt (bij mij dus ook) maar geloof me maar als er geen "fee" meer wordt betaald gezien Omnik failiiet is het niet gratis zal blijven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ton68 zei:

Verhaal klopt wel. Omnik heeft aangekondigd dat je moet gaan betalen voor de uitlezing ik heb daar zelf ook mail over gehad. Dat is ook logisch aangezien Omnik failliet is en niemand gratis een server laat draaien. Ze zouden allen de basis functies laten staan. Vreemde is wel dat het nu nog werkt (bij mij dus ook) maar geloof me maar als er geen "fee" meer wordt betaald gezien Omnik failiiet is het niet gratis zal blijven. 

Zou iets van 6 euro zijn per omvormer per jaar. 🤔

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Big fellow zei:

Kan je de API delen?

Als ik hem heb, jazeker, maar hoe kom ik aan een API?

Dat is juist mijn vraag.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd niet.

Ik had het artikel gelezen in Computertotaal en heb imo deels resultaat geboekt.

Ik krijg nu de gegevens van Growatt binnen en kan zien wat mijn panelen leveren

aan het net. Maar niet wat de zonnepanelen echt leveren.

In CT hadden ze het over een API. Maar daar begrijp ik geen snars van.

Ooit heb ik een wifidongel gekocht met de inverter gekocht en die heb ik na 7 jaar

weer vlot getrokken. Ik las immers met een Pythonscript via de RS485 de inverter

uit en maakte mijn eigen grafieken. Maar nu met HA wil ik dat natuurlijk in één

overzicht hebben.

Let wel, het is geen halszaak hoor.

Maar ik kan ook geen kwh prijs koppelen aan de Growatt. Growatt is wél geïntegreerd

in HA maar veel meer is het niet. Bij de entiteiten is geen mogelijkheid om de kwh

prijzen in te geven.

Maar dat ik niet alles haal uit HA tav van mij Growatt is wel duudelijk. Op de server

van Growatt kan ik wel de bruto-opbrengst zijn (uiteraard). En HA rekent daar ook

mee.

Ik zal straks een shot sturen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ook ik ff sorry vanwege mijn trage reactie.

 

HA haalt mijn gegevens van de Growat-server. Echter, de server update

iedere 10 minuten. De slimme meter ieder 5? seconden. Dus dat loopt

totaal niet synchroon.

HA toont mijn panelen wat het afgeeft aan het net, niet wat de panelen

direct leveren. Dat is een gegeven waarvan ik blijkbaar moet leven.

Ook dat is geen halszaak hoor maar vroeger creëerde ik grafieken met

de nodige 4 gegevens, zon, gebruikt, geleverd en afgenomen.

Net even wat verfijnder dan met HA mogelijk is.

Maar je kunt in het leven nu eenmaal niet alles hebben...toch?

 

Hier het HA schemaatje;

image.png.33cdfbdbf0ffbb7e497fc0d0d48078ac.png

Als ik dan op de server kijk dan is er 11,2 kW zon geleverd.

En mijn echte gebruik is dan ook niet af te lezen immers, de

panelen hebben ook 11,2-8,3 aan mij geleverd.

Dus het net zou 7,6kW geleverd hebben + (11,2-8,3) is 10,5 kW gebruik....

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...