Ga naar inhoud


Trillend beeld


Giant2000

Aanbevolen berichten

Tuner: VU+ 4K duo met VTi 15

TV: Humax pure vision 4K

 

Probleem is dat ik bij HD zenders nogal vaak last heb van een trillend beeld, het lijkt me dat de tuner op progressive blijft staan terwijl er een interlaced videosignaal is.

Ik heb dit nooit bij de NPO (digitenne) en de Duitse zenders als ARD en ZDF, maar wel op bijvoorbeeld BBC. Helaas geldt dit ook voor opnames. Even van kanaal wisselen wil nog wel eens werken en bij opnames even via de 3 en de 1 knop even wat vooruit spoelen en weer terug. Het lijkt dus of de progressive stand blijft hangen. Meer mensen hier last van en is er een oplossing?

Life is bitter.

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uren geleden, Old Satterhand zei:

Dit heeft uiteraard helemaal niets met de kleur instellingen te maken maar alles met de refresh rate.

 

Dus het volgende instellen:

Op de box: refreshrate  50 of 50/60. In ieder geval geen 24p!

En op de TV: alle profielen behalve <Cinema>. Het beste op <Sport>, als die er is.

 

Gedaan, maar er verandert niks, het blijft zoals het is. Het is ook niet altijd zo, maar ik vermoed als ik van een HEVC zender af kom, zoals Digitenne NPO of een 4K zender.

 

De trilling verdwijnt ook meestal als ik even naar een andere zender zap en terug.

aangepast door Giant2000

Life is bitter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hetgeen dan betekent dat bij KPN van een 1080p programma komt en je scherm niet omschakelt naar 1080 i wanneer je daarop afstemt.

Lijkt mij een software/firmware fout van je scherm.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Giant2000 zei:

Gedaan, maar er verandert niks, het blijft zoals het is.

Ik gebruik een ander OS, OpenPli.

Bij OpenPli is het vaak noodzakelijk om de box helemaal opnieuw op te starten om wijzigingen aan te brengen aan de HDMI instellingen.

 

54 minuten geleden, ceesv zei:

Hetgeen dan betekent dat bij KPN van een 1080p programma komt en je scherm niet omschakelt naar 1080 i wanneer je daarop afstemt

 

Mijn VU+ Ultimo 4K  ontvanger zal altijd 50p uitgeven bij interlaced content, zeker bij de 4K resoluties.

Met andere woorden: de box doet zelf de de-interlacing. Ik verwacht niet dat dat bij de andere 4K ontvangers anders zal zijn.

 

KPN DVB-T2 kan ik niet testen, maar ik kan schakelen tussen 50p UHD content en 50i HD content zonder problemen.

 

Het lijkt vooralsnog een probleem in de Humax monitor. Welk type heb je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gezocht naar de specs van deze monitor maar het blijft onduidelijk.

In de reacties op Tweakers wordt steeds gesproken over de max 50/60 Hz framerate, maar in de handleiding die ik vond staan zo'n beetje alle framerates bij de  HDMI resoluties vermeld en dat lijkt me sterk voor zo'n goedkope monitor.

1162453406_HUMAXXX16UHD.thumb.jpg.a596f5d8d366a51cf0529e2a7bc98c1f.jpg

 

In de moderne TVs worden de prestaties steeds vaker bepaald door het type processor dat o.a. de scaling verzorgt.

Deze TV uit 2017 zal het moeten doen zonder. Daar zit alleen een scaler in.

 

Ik kan je niet echt verder helpen.

Wat je kunt proberen: als je de resolutie van de VU+ op 1080p zet, of het probleem zich dan ook voordoet.

Als dat helpt dan moet je zoeken naar eventuele "beeldverbeteraars" in de setup van de monitor.

 

Het lijkt erop dat de monitor extra beelden probeert toe te voegen bij signalen die van oorsprong 50 fps zijn, dus die als interlaced video worden geflagd en niet als 25p film of 50p video.

Dat lukt waarschijnlijk wel in HD resoluties maar niet in UHD, omdat er dan 4x zoveel moet worden gerekend.

Het lijkt me overigens dat je extreem gevoelig bent voor framerate fouten, dat heb ik ook.

 

 

 

aangepast door Old Satterhand
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een paar tips:

 

Je nieuwe VU+ is HDMI 2.0 dus je moet de configuratie van de ingang die je gebruikt voor de VU aanpassen.

Je moet wel gebruik maken van de bijgeleverde HDMI kabel want de TMDS clockfrequentie gaat flink omhoog hiermee, 600 MHz.

1865280077_HumaxEnhancedHDMI.jpg.5fbab200d569ee6ff1abd7c9afc2bd54.jpg

 

 

En deze moet beslist uit gezet worden want die veroorzaakt de soort problemen die je beschrijft.

2090662911_HumaxFilmmodus.jpg.578d376697495c6c7908a5ec1d6c7f51.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...