Ga naar inhoud


Atoomstroom, een energiebron voor de toekomst?


ceesv

Aanbevolen berichten


Statistische gezien zijn kerncentrales niet erg veilig

Volgens het IAEA waren er op 1 januari 2018 in 30 verschillende landen ter wereld samen 448 kernreactoren in exploitatie, en meer dan 60 in aanleg, vooral in Azië ( wiki )

https://www.alletop10lijstjes.nl/top-10-grootste-nucleaire-rampen-ooit/

1 Tsjernobyl

2 Fukushima

3 Three mile island

4 Windscale

 

 

XT9200 / 5000  , XP1000 OPENPLI 4.0
VU+DUO OPENPLI 2.1 met nieuwe C807 condensator met 1uf
SYNOLOGY DS1512 3TB REDS

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, fransken zei:

Statistische gezien zijn kerncentrales niet erg veilig

 

Statistisch lijkt het mij juist heel veilig.

 

Dat lijstje bevat ongelukken waarbij kernenergie of radioactief materiaal betrokken was. De meeste vonden plaats in het stenen tijdperk. Fukushima was trouwens geen kernramp maar een aardbeving.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Pionewbie zei:

Wel degelijk een kernramp, maar veroorzaakt door een aarbeving.

 

Ligt er maar aan hoe je er tegenaan kijkt. Met de centrale was dus niks mis. En "ramp" vind ik ook overdreven.

 

https://nos.nl/artikel/2249059-japan-meldt-eerste-officiele-stralingsdode-door-kernramp-fukushima

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja niet alle openheid werd gegeven tijdens het desaster.

Idem Tjernobyl kun je vandaag nog even terugkijken https://nos.nl/artikel/2429504-met-hun-tanks-hebben-ze-lukraak-op-de-kerncentrale-geschoten

 

40 seconden mochten ze puin van het dak ruimen en zijn allemaal gestorven

 

In Fukushima werden ook hulptroepen naar binnen gejaagd om erger te voorkomen. Die officiële doden staan in een ander statistiekje.

 

Er werden zelfs zoveel incidenten in Frankrijk onder de deurmat geveegd dat er zelfs de troefkaart nationale veiligheid moest worden getrokken jegens journalisten en zelfs medewerkers in het atoomagentschap opdat vooral het buitenland ( de klanten ) niet zouden gaan denken dat men de recycling in Frankrijk niet zou kunnen verantwoorden.

 

Maar ook in andere landen hadden de medewerkers en operateurs in de centrales zwijgplicht opgelegd gekregen.

 

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
3 uren geleden, fransken zei:

Statistische gezien zijn kerncentrales niet erg veilig

Alsof kolen centrales veilig zijn.....

 

Luchtvervuiling door kolencentrales kost jaarlijks duizenden Europeanen vroegtijdig het leven. Dat staat in een onderzoek (.pdf) van het Wereld Natuur Fonds, de Health and Environment Alliance en het Climate Action Network.

In 2013 was het aantal slachtoffers door kolencentrales in de EU naar schatting 22.900.

https://nos.nl/artikel/2115455-duizenden-doden-door-kolencentrales

 

En ja, ook kolencentrales produceren radio actieve afvalstoffen bij de verbranding.

Kolencentrale RWE Eemshaven in de provincie Groningen heeft een vergunning bij de ANVS aangevraagd. Deze heeft betrekking op de aanwezigheid van een geringe hoeveelheid van nature voorkomende radioactieve stoffen in kolen. Deze kunnen zich ophopen in de ketelwand van de kolencentrale en de schoonmaak daarvan.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Psychosammie zei:

 

Ligt er maar aan hoe je er tegenaan kijkt. Met de centrale was dus niks mis. En "ramp" vind ik ook overdreven.

 

https://nos.nl/artikel/2249059-japan-meldt-eerste-officiele-stralingsdode-door-kernramp-fukushima

 

( officiele )

XT9200 / 5000  , XP1000 OPENPLI 4.0
VU+DUO OPENPLI 2.1 met nieuwe C807 condensator met 1uf
SYNOLOGY DS1512 3TB REDS

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Psychosammie zei:

 

Statistisch lijkt het mij juist heel veilig.

 

Dat lijstje bevat ongelukken waarbij kernenergie of radioactief materiaal betrokken was. De meeste vonden plaats in het stenen tijdperk. Fukushima was trouwens geen kernramp maar een aardbeving.

alleen de aardbeving was de oorzaak van de kernramp en zonder kerncentrale was er geen kernramp

XT9200 / 5000  , XP1000 OPENPLI 4.0
VU+DUO OPENPLI 2.1 met nieuwe C807 condensator met 1uf
SYNOLOGY DS1512 3TB REDS

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
9 minuten geleden, fransken zei:

alleen de aardbeving was de oorzaak van de kernramp en zonder kerncentrale was er geen kernramp

Dat risico kunnen we dus in Nederland, en Europa uitsluiten, en Fukushima buiten beschouwing laten in onze discussie.

 

Daarbij, van elk incident heeft men geleerd en maatregelen getroffen om soortgelijke ongevallen in de toekomst uit te sluiten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wet van Murphy, toegeschreven aan Edward A. Murphy (1918–1990), luidt "if there's any way they can do it wrong, they will" (als er een manier is waarop ze het verkeerd kunnen doen, zullen ze dat ook doen) of ook wel "Anything that can go wrong, will go wrong" (alles wat fout kan gaan, zal fout gaan).

XT9200 / 5000  , XP1000 OPENPLI 4.0
VU+DUO OPENPLI 2.1 met nieuwe C807 condensator met 1uf
SYNOLOGY DS1512 3TB REDS

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Pionewbie zei:

Wel degelijk een kernramp, maar veroorzaakt door een aarbeving.

Wat preciezer gezegd: door de tsunami die het noodkoelingsaggregaat verwoestte. Vanwege een fout ontwerp was het aggregaat te laag gepositioneerd.

Ik realiseer mij trouwens dat ik binnen het te ontruimen gebied woon, als in Lingen de kerncentrale een tweede Fokushima zou worden.

Het grootste probleem blijft echter de opslag. Het is Duitsland in al die jaren nog niet gelukt een definitief "Endlager" aan te wijzen. Iedereen roept: not in my backyard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, fransken zei:

De wet van Murphy, toegeschreven aan Edward A. Murphy (1918–1990), luidt "if there's any way they can do it wrong, they will" (als er een manier is waarop ze het verkeerd kunnen doen, zullen ze dat ook doen) of ook wel "Anything that can go wrong, will go wrong" (alles wat fout kan gaan, zal fout gaan).

Tot nu toe is het onopzettelijk afgaan van een atoom- of waterstofbom niet gebeurd, Ik hoop dat Murphy hier ongelijk in heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...