Ga naar inhoud


’Afname mbo’ers wordt probleem’


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Alarm om schaarse vakkracht: ’Afname mbo’ers wordt probleem’

Het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) verwacht de komende jaren aanzienlijk minder nieuwe studenten. Dat kan het gebrek aan vakkrachten in het land verergeren en ambities van het kabinet bemoeilijken.

 

De komende vijf jaar zal het aantal mbo-studenten met zo’n 40.000 afnemen, volgens ramingen van het ministerie van Onderwijs.

 

De enorme vraag naar technische mbo’ers die kunnen helpen bij de energietransitie, kan voor problemen gaan zorgen.

 

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1347781697/alarm-om-schaarse-vakkracht-afname-mbo-ers-wordt-probleem

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vergeleken met de tijd dat ikzelf nog aan de MTS studeerde (en nadien de HTS en academie van Bouwkunst) is de achteruitgang echt ingezet in 1996. Het tekort aan vakmensen is gaandeweg door Ieren, Engelsen, Polen en Tsjechen aangevuld. De tweede golf van de afname aan MBO'ers kwam gelijk met de krediet crisis 2008. Na 2010 al helemaal, zoveel zelfs dat ik helemaal geen rol als inval-docent meer had in Amsterdam aan de MTS en HTS.

 

Het is echt bedroevend dat er zo weinig animo is onder de jongeren, terwijl installatie, weg en waterbouw, bouw maar ook veel andere vakkundigheid heel interessant is en nog steeds goed betaald. Overigens is de pret er ook af als je met je bul als neerlandicus bij de AH aan kassa zit. Studierichtingen die absoluut geen toekomstperspectief bieden waren er genoeg. Mediadeskundige bijvoorbeeld. HA 🤐

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In België komen ze blijkbaar technische studenten oppikken met de bus en rijden ermee naar Nederlands Limburg.

Daar wordt langs verschillende bedrijven gereden om de openstaande technische vacatures te bekijken.

Onlangs hadden we een student die ging afstuderen gesproken voor een vacature.

En die was mee geweest met zo een bus.

 

Blijkbaar wordt in Nederland geen technische opleiding meer gegeven in de richting meet en regeltechniek.

 

Veel van de jobs in Nederland worden blijkbaar door Belgen uitgevoerd.

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, jeevanhoof zei:

Veel van de jobs in Nederland worden blijkbaar door Belgen uitgevoerd.

 

Ja waar halen we de informatie vandaan?

In Duitsland heb je de Industrie und Handelskammer

In Nederland heb je de KVK en CBS en een hele badkuip aan los lopend wild qua beroepsverbanden en zogenaamde vak discipline clubjes

In België heb je volgens mij helemaal niks 😁 (ik weet het niet, nog nooit in verdiept waarom zoveel belgen de grens over rijden zonder voorrang te geven aan voetgangers 😉)

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De waanzin slaat al tig jaren toe in dit land. Iedereen moet z'n kind naar een zo hoog mogelijke opleiding hebben om het maar zo te noemen omdat je lang geleden dan wat meer kon verdienen na de opleiding. Dat geldt nu nog vnl voor wat overbodige beroepen voor handige jongens.

Maar handige jongens en meisjes kunnen inmiddels beter een degelijke en zekere baan kiezen in de praktische richtingen die zeker in geen enkel opzicht minder zijn en leuk werk leveren. Leuker dan met een universitaire opleiding achter de kassa belanden.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even iets offtopic:

Verschijnt tegenwoordig een bericht pas als het een keer gelezen is?

Want ik kan 10x het forum opnieuw opstarten en zie dan steeds het bericht van 9 uur geleden van Tonski als laatste.

Als ik dan ga kijken waar mijn bericht van een uur geleden gebleven is zie ik het wel staan maar als ongelezen.

 

Is dit een nieuwe norm, want ik heb dit nog niet eerder ergens meegemaakt?

Of heb ik een halve ban oid. en zo ja waarom?

Ik betwijfel beide, maar wat gaat hier mis?

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nog steeds.

Heb ik een of ander soort ban?

Kunnen de mods dit topic niet zien?

Of alleen mijn berichten niet?

Doet m'n Mac het overal probleemloos behalve in dit topic?

Moet ik het forum opnieuw installeren?

 

Ik zal elders op het forum eens een bericht plaatsen en kijken of dat wel zichtbaar wordt.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Probeer je cookies eens te wissen en je cache te legen van je browser.

 

Hier is alles zichtbaar, en een halve ban, niet dat ik weet.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...