Ga naar inhoud


1920x1080i HEVC .TS bestand verknippen


stevenvc19

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, Pjotter6 zei:

En voor stevenvc19 ik kan wel een HEVC bestand met  VideoRedo Versie 6 openen namelijk een opname van een dbvt2 zender met een resolutie van 1920 x 1080.

 

Ik denk dat je gemist hebt dat @stevenvc19 een interlaced HEVC bestand heeft opgenomen.

KPN Digitenne gebruikt progressive content met 50 frames per seconde.

 

Ik ga het concept van interlaced video weer eens proberen uit te leggen voor diegenen die er in zijn geïnteresseerd.

 

Een HD TV kamera levert 50 complete beelden per seconde.
Elk frame bevat 1080 horizontale lijnen.

 

Om bandbreedte te besparen is al in de begintijd van de TV uitzendingen besloten om die niet allemaal uit te zenden.
Van elk oneven beeld worden alleen de oneven lijnen bewaard, de even lijnen worden gewoon weggegooid.
Van elk even beeld worden de even lijnen bewaard en de oneven lijnen weggegooid. Een besparing van 50 % op de bandbreedte!

 

Deze gemankeerde beelden noemen we fields en bevatten een oneven aantal lijnen! 1125:2 = 562,5 lijn.

Daarin zitten per field 540 actieve beeldlijnen, de rest noemen we blanking. Zie het timing diagram.

 

Van belang is dat de V-sync van de fields t.o.v. elkaar verschoven zit, zodat de oneven en even lijnen netjes door elkaar worden geprojecteerd.

En dat is het verschil met interlaced H265, waar de lijnen over elkaar heen worden geprojecteerd, omdat een field een even aantal lijnen bevat.
Met als gevolg resolutieverlies en aliasing.

 

Het is de taak van de de-interlacer om daar weer een scherp plaatje van te maken. Dat is een kunst op zich.

 

Het timing diagram van een 1080x1920 HD interlaced TV signaal:

 

74362838_1080i50timing.thumb.jpg.27877c565a2b80473c4579ceb0c74c63.jpg

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


11 uren geleden, Zilverhippie zei:

Veel filmpjes en animaties hieromtrent te vinden op Youtube:

 

Ja, zelfs hele grappige, zoals deze, maar ze gaan allemaal over de nadelen van interlaced video.

Ja, je moet natuurlijk geen interlaced video op een progressive display weergeven.

Voor de rest is er niks mis meer mee, zelfs de goedkoopste TV's en STB  geven nu een prima de-interlaced progressive signaal af aan het display.

1080i50 is nog steeds de de facto standaard voor field production. Kijk er de diverse feeds maar op na.

 

Resumerend

Er is niks mis met het signaal dat door @stevenvc19 is opgenomen, alle info is nog aanwezig, er hoeft niets opgeknapt te worden.

Het moet alleen in de juiste timing gedwongen worden door hard- of software.

Succes met het vinden van de juiste software om je probleem op te lossen.

Vergeet niet om hier een bericht achter te laten als je iets hebt gevonden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 2-8-2022 om 07:46, stevenvc19 zei:

Ik heb nog wat rondgezocht en heb geen oplossing gevonden om softwarematig het beeld weer in zijn oorspronkelijke staat te herstellen.

 

De ondersteuning voor interlaced video voor H265 is er nog niet zo lang, wellicht wordt er al aan een oplossing gewerkt.

 

Op 2-8-2022 om 07:46, stevenvc19 zei:

Daarom koop ik me een hdmi capture card.

 

Ik ben benieuwd of het gelukt is om de opname te capturen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...