Ga naar inhoud


1920x1080i HEVC .TS bestand verknippen


stevenvc19

Aanbevolen berichten

Beste leden, 

 

ik weet niet goed waar ik deze vraag juist moet plaatsen maar ga het alvast onder deze windows sectie proberen. 

ik heb een opname gemaakt met mijn edision OS MIO+ 4K. 
Deze opname is in HEVC gemaakt en heeft een resolutie van 1920 x 1080, interlaced. 

Wanneer ik deze opname op mijn pc kopieer, merk ik bij de eigenschappen dat er een resolutie van 1920x540 te zien is.

VLC kan dit bestand afspelen maar hier moet ik de beeldverhouding weer op 16:9 zetten. Ik heb het gevoel dat hierbij de 540 beeldlijnen worden opengetrokken tot 1080 lijnen ipv de video op de oorspronkelijke 1080 lijnen af te spelen. 
 
VideoRedo kan dit bestand niet openen om de eerste vijf minuten voor de start van het programma er af te halen, daarom heb ik dit bestand in iskysoft imedia convertor gestoken. Ook deze geeft aan dat deze video slechts 1920 x 540 pixels is. Wanneer ik met de instellingen speel en de beeldverhouding weer op 16:9 zet en converteer krijg ik weer een mooi plaatje maar ik zie toch dat de kwaliteit er op achteruit gegaan is, net zoals bij VLC. 

Wanneer ik het bestand op de EDISION afspeel zie ik de originele kwaliteit en de EDISION geeft ook aan dat de video 1920 x 1080 pixels is. 
Is er iemand die weet welk programma geschikt is om de eerste vijf minuten van de opname te knippen alsook de originele resolutie kan behouden? 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


43 minuten geleden, moonchild zei:

Welke zender zendt dit ongelukkige misbaksel uit?  Ik had de hoop dat we met hevc van deze ellende af waren :(

 

Ondersteuning hiervoor zal dan ook megertjes zijn door hardware/software.

Ik heb dit opgenomen van het spaanse La2 HD, echter van de HEVC feed die als back-up gebruikt wordt en niet DTH transmissie... 
de HEVC feed heeft namelijk minder vervelende banners op het beeld en de beeldkwaliteit is net iets beter...
Had ik het probleem geweten, had ik toch beter op de gewone versie van La2 opgenomen... 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, stevenvc19 zei:

TS doctor ziet het videopad als 1920 x 544... 

 

HEVC en interlaced video is een ongelukkige combinatie.

HEVC is ontwikkeld voor progressive video, maar ondersteunt interlaced video nog wel, zij het met dit fenomeen (halve verticale resolutie) als resultaat.

Dat komt omdat de HEVC codec 2 fields van elk interlaced frame maakt.

Dat field heeft de halve verticale resolutie, zoals je al hebt ervaren.

Een field bij een normaal interlaced signaal heeft dat ook, maar omdat de lijnen t.o.v. elkaar verschoven staan, komt dat uiteindelijk weer goed.

We kijken er al ruim een halve eeuw naar.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, stevenvc19 zei:

Zou een video capture kaart misschien niet de makkelijkste oplossing zijn? Of zou er in het hdmi signaal een beveiliging zitten? zo ja, hoe kan ik zo iets checken? 

 

Dat zou een oplossing kunnen zijn, hoewel dat natuurlijk wel de duurste zal zijn.

Over het algemeen kun je stellen dat dit soort ontvangers met de originele firmware HDCP beveiliging hebben en dan kun je niets capturen.

Als er een alternatieve firmware op staat, heb je een kans dat er geen HDCP gebruikt wordt.

 

Of HDCP actief is kun je het beste checken met een monitor waarvan je weet dat die geen HDCP ondersteunt.

Als er alleen een DVI poort op zit, zal dat meestal het geval zijn.

Een uitdaging is natuurlijk om de juiste resolutie te vinden die de box met het display matcht. De framerate moet je op 60 fps instellen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Old Satterhand zei:

 

Dat zou een oplossing kunnen zijn, hoewel dat natuurlijk wel de duurste zal zijn.

Over het algemeen kun je stellen dat dit soort ontvangers met de originele firmware HDCP beveiliging hebben en dan kun je niets capturen.

Als er een alternatieve firmware op staat, heb je een kans dat er geen HDCP gebruikt wordt.

 

Of HDCP actief is kun je het beste checken met een monitor waarvan je weet dat die geen HDCP ondersteunt.

Als er alleen een DVI poort op zit, zal dat meestal het geval zijn.

Een uitdaging is natuurlijk om de juiste resolutie te vinden die de box met het display matcht. De framerate moet je op 60 fps instellen.

 

 

Ik heb geen monitor die geen HDCP ondersteunt... Dat kan ik dus niet checken. 
Op de ontvanger draait gewoon openatv 6.4...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 23-7-2022 om 17:37, stevenvc19 zei:

Wanneer ik het bestand op de EDISION afspeel zie ik de originele kwaliteit en de EDISION geeft ook aan dat de video 1920 x 1080 pixels is. 
Is er iemand die weet welk programma geschikt is om de eerste vijf minuten van de opname te knippen alsook de originele resolutie kan behouden? 

Ik denk dat wat jij verstaat onder de "originele kwaliteit" van 1920x1080 wanneer je afspeelt op de Edison eigenlijk al het opgekrikte resultaat is.

Ik heb er geen idee van als het opkrikken gebeurt door jouw TV of door de Edison zelf, maar omdat het hardwarematig gebeurt zal het resultaat er beter uitzien dan softwarematige "opkrikken" alhoewel er in een programma zoals "Handbrake" wel veel instellingen zijn waarmee geëxperimenteerd kan worden.

 

Om ts-files te cutten gebruik ik TMPGEnc MPEG Smart Renderer 5. Versie 6 is ook al uit, het is betalende software. Voordeel is dat niet de hele clip opnieuw moet gerenderd worden, alleen daar waar je knipt.

Ik weet niet of volgende tools betalend zijn en om kunnen met ts-files, maar kijk ook eens naar "Smart Cutter", "SolveigMM Video Splitter", "LosslessCut".

 

19 uren geleden, stevenvc19 zei:

Zou een video capture kaart misschien niet de makkelijkste oplossing zijn? Of zou er in het hdmi signaal een beveiliging zitten? zo ja, hoe kan ik zo iets checken? 

De kans lijkt me vrij groot dat er HDCP-beveiling op zit, maar er zijn tools die de beveiliging er kunnen afhalen.

Lees je hier een beetje in: https://www.tweaking4all.com/home-theatre/remove-hdcp-hdmi-signal/

Voor 20 à 30 € heb je een splitter die ook HDCP eraf haalt. Voor 16 $ zie ik hier ook een HDMI to USB video capture stick.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor Tonskidutch: Versie nummer stond er echt wel bij Versie 6 (ZES)

En voor stevenvc19 ik kan wel een HEVC bestand met  VideoRedo Versie 6 openen namelijk een opname van een dbvt2 zender met een resolutie van 1920 x 1080.

Ik heb wel een geregistreerde versie, ik weet niet of dat verschil maakt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...