Ga naar inhoud


Liander: stroomnet overbelast!


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Belasting is een ding, spanning een andere zaak.

In een distributienet treden verliezen op, ongeveer 17% van de opgewekte energie gaat verloren in het transport.

Vanaf de centrale is de spanning in het distributienet zo ingesteld, dat die de verliezen compenseert, en jij 230 Volt +/- 10% op je wandcontactdoos hebt staan.

Wanneer jij nu aan het einde van die distributie keten het net gaat voeden, kloppen de de ingestelde overspanningen in het net niet meer, door die teruglevering.

 

De spanning loopt op, afhankelijk van de afgenomen energie in het net, door kabellengte en doorsnede kan je daardoor over de grens van 253 Volt geraken, en schakelt je omvormer af.

In dun bevolkte gebieden speelt dit probleem niet, maar wanneer je in een woonwijk daken vol gaat leggen, kan je erop wachten dat bij het volgende geïnstalleerde dak andere omvormers in die straat afgeschakeld worden door de beveiliging.

Omdat er in eens straat vol met zonnepanelen kabel diameters ook een rol gaan spelen, wordt het probleem steeds nijpender.

 

Tot op zekere hoogte kan je bij de wijk transformator die afgegeven spanning instellen, alleen materiaal, plaatsgebrek en een tekort aan technici maken de kans op een oplossing op korte termijn onwaarschijnlijk.

Dergelijke maatregelen zijn kostbaar, je vergoeding aan de netbeheerder zal verder stijgen en de kosten voor je afgenomen kWh doen oplopen.

 

Uitleg Liander:

Hoe snel zijn problemen met terugleveren van stroom opgelost?
 

Spanningsproblemen veroorzaakt door het energienet zijn moeilijk op te lossen door de onvoorspelbaarheid van spanningsproblemen. We kunnen van tevoren niet inschatten hoe lang dit gaat duren. Dit is ook afhankelijk van de oorzaak en gekozen oplossing. Zoals het leggen van kabels of plaatsen van een nieuw transformatorstation.

Wij proberen spanningsproblemen natuurlijk zoveel mogelijk te voorkomen. Dit doen wij onder andere door te voorspellen waar aanpassingen nodig zijn. Hier hebben wij uw hulp bij nodig. Krijgt u bijvoorbeeld zonnepanelen? Dan helpt het ons als u uw zonnepanelen tijdig aanmeldt via energieleveren.nl

Wilt u weten of u op uw adres kunt terugleveren? Doe dan de postcodecheck. 

 

Klik Liander

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


50 minuten geleden, ceesv zei:

... In dun bevolkte gebieden speelt dit probleem niet...

 

Ik woon in een dun bevolkt gebied, dat had ik erbij moeten zeggen.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een Email gehad van Liander dat de 3fase slimme meter binnenkort weer beschikbaar is.

Direct maar weer een nieuwe aanvraag gedaan voor 3x25A

De eerste selecteerbare week voor de werkzaamheden was de laatste in oktober.

Dus over 11 weken.

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...