Ga naar inhoud


Liander: stroomnet overbelast!


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

De nieuwe „knelpunten” zijn ontstaan op het elektriciteitsnet in Amsterdam, Flevoland, Friesland, Gelderland en Noord-Holland.

Om het probleem op te lossen is een verzwaring en uitbreiding van het net nodig, maar Liander kampt met tekorten aan materialen, zoals chips, kabels, draden en meters.

Nederland had ooit een heel mooi systeem waar vrijwel nooit problemen mee waren, maar dat was niet ingericht voor zaken zoals teruglevering of auto's opladen.

 

Het gaat mis n mensen massaal zonnepanelen kopen.

Wanneer de kabel in de wijk is te dun, kan die dat allemaal niet aan.

Er kan dan niet teruggeleverd worden en kan je dus ook niet terugverdienen.

Het kan ook gebeuren dat hierdoor lampen gaan flikkeren of dat je bijvoorbeeld je auto niet kan opladen.”

 

Om het probleem op te lossen is een verzwaring en uitbreiding van het net nodig, maar dat stagneert, geen bouwvergunningen, geen technici en geen materiaal.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 hours ago, ceesv said:

Nederland had ooit een heel mooi systeem waar vrijwel nooit problemen mee waren, maar dat was niet ingericht voor zaken zoals teruglevering of auto's opladen.

Ik zie dit juist als fabel om de Kleine Man alweer voor de kosten op te laten draaien. 

 

Voor de zonnepanelen moest er veel geleverd worden. Nu is dat dus minder door de panelen. En terugleveren gebeurt lokaal, b.v. richting buren die geen panelen hebben.

Netbeheerders doen zielig voor het te ontvangen geld.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het grote probleem is dat onze energie net vraag gestuurd is, niet aanbod gestuurd.

 

Zonne energie is overdag beschikbaar, juist wanneer de vraag in het huishouden minimaal is.

Degenen met zonnepanelen op het dak vertellen allemaal hoeveel energie ze terug geleverd hebben, en hoeveel ze daarmee verdienen.

Helaas is je voorstelling van zaken te rooskleurig, de werkelijkheid is dat ons transportnet vol is en vroeger of later voor black-outs gaat zorgen.

 

Steeds vaker worden zonnen panelen van het net afgeschakeld, omdat de spanning te hoog oploopt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het opslaan voor eigen gebruik is een betere strategie om te voorkomen dat je met het net concurreert als verdienmodel.

bekend is de Gravity Battery neem ik aan?

 

ik zag een Australiër op TV die met het principe van de klok met gewichten eraan, een e-motor en dynamo laat lopen. Dus zonder accu!!!!

Daarmee slaat hij alle stroom op die overdag geproduceerd wordt en die hij inderdaad alleen 's avonds en 's nachts nodig heeft.

Met de zware schijven van gewichtheffers aan een kabel en een hoogteverschil van 6 meter slaat hij dus energie op en roept die af wanneer die het nodig heeft.

 

p.s. hij is lift technicus waar dergelijke uitgebalanceerde stroom verbruik en opwekking al jaren wordt toegepast

aangepast door Tonskidutch
p.s.

Cherry Blossom Girl

Air

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin mei heb ik het verzoek bij Liander ingediend om mijn 1x40A aansluiting om te zetten naar 3fase 3x25A

Op 3 mei kreeg ik het antwoord dat ze dit niet konden inplannen omdat er geen 3fase meters waren.

 

In juli nogmaals het zelfde verzoek ingediend maar op 25 juli kreeg ik hetzelfde antwoord dat er geen 3fase meters waren.

Dus voorlopig mijn 10 oude zonnepanelen maar niet vervangen voor 20 nieuwe

 

 

Pli op DM800, VU+ DUO  en DM8000 met 4xDVB-S2, Wave Frontier T90

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
Op 4-8-2022 om 19:32, moonchild zei:

Ik zie dit juist als fabel om de Kleine Man alweer voor de kosten op te laten draaien. 

 

Voor de zonnepanelen moest er veel geleverd worden. Nu is dat dus minder door de panelen. En terugleveren gebeurt lokaal, b.v. richting buren die geen panelen hebben.

Netbeheerders doen zielig voor het te ontvangen geld.

Jij snapt duidelijk niet hoe deze infrastructuur werkt.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Terwijl de elektriciteitsleveringen van het openbare net aan huishoudens (gecorrigeerd voor terugleveringen) daalden met 7,1 procent, vervijfvoudigde de opwek van zonnestroom door huishoudens. Het aandeel eigen opwek in het totaal elektriciteitsverbruik van huishoudens nam toe van 1 procent in 2012 naar 5 procent in 2016.

bron cbs

 

Verbruik door bedrijven?

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Cijfers van 2016 geven niet de huidige situatie weer.

 

Maar kan je uitleggen wat je bedoelt, ik kan je opmerking niet plaatsen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De openingspost is een vaag statement van Liander over de bedrijfsproblemen die zij ondervinden.

 

In de Telegraaf stond een quote van een wordvoerster van Liander:

 „Maar de kabel in jouw wijk is te dun, die kan dat allemaal niet aan. Daardoor kan er niet worden teruggeleverd en kan je dus ook niet terugverdienen. Het kan ook gebeuren dat hierdoor lampen gaan flikkeren of dat je bijvoorbeeld je auto niet kan opladen.”

Het stroomverbruik door huishoudens daalt al sinds minstens 2010. Daarnaast wordt er binnen deze wijk ook teruggeleverd. Dus minder verbruik in de wijk. Een normale wijk zal op elk moment van de dag een positief stroomverbruik hebben.  Jammer genoeg kan ik geen gegevens per wijkkast online vinden. Graag dus ook een slimme meter in de wijkkast met publiekelijke toegang.

 

Kunnen we het hierover eens zijn? Indien nee dan graag een post met valide argumenten.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
40 minuten geleden, moonchild zei:

Een normale wijk zal op elk moment van de dag een positief stroomverbruik hebben.

Vroeger was dat zo, tegenwoordig is in een wijk met de nodige zonnepanelen de situatie omgekeerd, de wijk levert energie terug aan het net. Je aanname is onjuist.

 

Je geeft zelf aan, dat het stroomverbruik gedaald is in de afgelopen jaren voor huishoudens.

Overdag is het verbruik in een wijk nihil, 200 watt voor een koelkast, verder is er niemand thuis.

De netspanning dient idealiter 230 Volt te zijn, bij weinig verbruik zijn de kabelverliezen laag, en zal de spanning hoger zijn.

Wanneer er op elk dak van de straat zonnepanelen liggen, en rond de 2 a 3 Kilowatt leveren, zal de spanning op de omvormer hoger worden omdat de kabel verliezen nu de andere richting op werken.

Wordt de spanning te hoog, zal je omvormer afschakelen, omdat anders de netspanning ontoelaatbaar hoog wordt bij jou en je buren.

Een dikkere kabel in de wijk zou minder spanningsval over de kabel betekenen en een lagere spanning uit je omvormer.

 

De situatie wordt nog ongunstiger wanneer je geen 3 fasen maar een 1 fase aansluiting hebt.

Met een beetje pech zitten dan alle woningen met zonnepanelen op 1 fase waardoor de situatie nog ongunstiger wordt.

 

Het elektriciteitsnet is een balanceer act, niet alleen in spanning maar ook in frequentie.

 

Het grote probleem met groene energie is dat die ontstaat wanneer je het niet nodig hebt.

Je zal om moeten schakelen van een vraag gestuurd naar een aanbod gestuurd net.

 

Het doorsnee netwerk in een wijk is niet ontworpen voor teruglevering, naarmate er steeds meer "niet planbare" productie opgeschakeld wordt, wordt de kans op een blackout groter

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
39 minuten geleden, moonchild zei:

Graag dus ook een slimme meter in de wijkkast met publiekelijke toegang.

Het verbruik van de wijk is bekend bij de netbeheerder.

Bij illegale wietkwekers, welke stroom langs de meter leiden, zal de netbeheerder een alarm krijgen wanneer de som van het gebruik van de wijk afwijkt met dat van de wijkkast.

 

Publiek is die meter niet, als consument kan je niets met die informatie.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minutes ago, ceesv said:
1 hour ago, moonchild said:

Een normale wijk zal op elk moment van de dag een positief stroomverbruik hebben.

Vroeger was dat zo, tegenwoordig is in een wijk met de nodige zonnepanelen de situatie omgekeerd, de wijk levert energie terug aan het net. Je aanname is onjuist.

Je doet nu zelf een aanname en bent ervan overtuigd dat je hierdoor gelijk hebt. Best grappig.

 

Mensen werken thuis, mensen werken parttime en zijn vaak thuis, pensionado's zijn thuis. Veel spul trekt stroom ook is er niemand thuis. Modems, streamer, tv's, nas, airco's, class a versterkers, dac's met femto clocken, opladers, ventilatie en enigma2 boxen die opnemen. Positief verbruik zal er altijd zijn.

aangepast door moonchild
enigma2 boxen vergeten

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In dat geval zal je ook begrijpen wat de invloed is van de kabel diameter en de spanning op je contactdoos.

Maar er is een heel eenvoudig argument wat aangeeft dat het wijkverbruik negatief kan en zal zijn.

Der doorsnee zonnepaneel bezitter heeft het altijd over hoeveel ze verdienen met terug leveren.

Ze produceren dus meer als dat ze afnemen.

Je dient daarbij wel 2 stadia te onderscheiden, het moment dat ze producent zijn, overdag bij zonneschijn, en het moment dat ze gewoon afnemer zijn, avonds wanneer de panelen niet leveren maar er wel verbruik is.

 

Op het moment dat er terug geleverd wordt, veroorzaken ze een spanning toename op het net.

Wordt die spanning te hoog, zal de omvormer afschakelen.

Een situatie die kan ontstaan wanneer de kabels in de grond krap bemeten zijn.

Een situatie die ook kan optreden wanneer er zelfs een positief verbruik is in de wijk, en men zoals jij stelt terug levert aan de buren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

On 8/6/2022 at 11:06 AM, mati said:

Begin mei heb ik het verzoek bij Liander ingediend om mijn 1x40A aansluiting om te zetten naar 3fase 3x25A

Op 3 mei kreeg ik het antwoord dat ze dit niet konden inplannen omdat er geen 3fase meters waren.

 

In juli nogmaals het zelfde verzoek ingediend maar op 25 juli kreeg ik hetzelfde antwoord dat er geen 3fase meters waren.

Dus voorlopig mijn 10 oude zonnepanelen maar niet vervangen voor 20 nieuwe

 

 

De termijn voor aansluiten/omzetten was 18 weken maar is momenteel "een redelijke termijn" https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/mijn-energie-aansluiting/nieuwe-aansluiting-elektriciteit-gas-aanvragen . Er is nieuwe regelgeving in de maak die 12 weken als termijn geeft, ik zou dus zeggen: Nogmaals aanvragen en geen "kan niet" accepteren.  Dat lijkt ook een non-argument want er zijn wel meters om nieuwbouw aan te sluiten.  Als jij niet aangesloten wordt is dat dus een vorm van discriminatie.  Eventueel rechtsbijstand erop zetten, het niet kunnen leggen van extra panelen kost je 1) geld en 2) draagt bij aan extra gasverbruik terwijl we daar vanaf moeten.

aangepast door JoeC
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een beetje dubbel.

Mijn buren (30 panelen) en ik (10 panelen) leveren aan een stuk of 8 gezinnen die geen panelen hebben.

Veel verder zal onze stroom niet komen. Het subnet wordt daarom minder belast zou je zeggen.

 

 

  • Bedankt 1

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...