Ga naar inhoud


Ontvangst / Instellingen schotel en LNB in zuid spanje


OllieBB

Aanbevolen berichten

Heren,

 

Ik gebruik thuis (Limburg) eenTriax schotel met een tripple LNB (astra 1,2,3) en dat werkt prima.
Aangezien ik tegenwoordig een appartement heb in zuid Spanje, wil ik eigenlijk daar de zelfde opstelling zetten, maar dan met een simpele VU+ zero.

Heeft iemand ervaring met betrekking tot de signaal sterkte daar?
Ik weet namelijk niet hoe de beams van astra gericht staan en hoeveel signaalsterkte je daar hebt in vergelijking met hier.

locatie is 37.934321, -0.772117

 

Aanbevelingen??

 

Bedankt!

 

Frans

 

Hier de opstelling

20200605_184544_resized.thumb.jpg.b2247124aaf324709b9d83fda8ea6047.jpg

 

  

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

In Zuid Spanje zal je onafhankelijk van welke schotel je gebruikt veel Engelse zenders op 28 oost niet kunnen ontvangen, je zit daar buiten de footprint.

 

Of de onderlinge afstand van de koppen in Zuid Spanje nog klopt is een andere zaak, dat zal uitgerekend moeten worden, of een tripple LNB daar nog werkt.

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Cees,

Bedankt, Ik ben een beetje aan het rondkijken, en zie dat Astra op 23.5 en 19.2 met een 80cm schotel redelijk te ontvangen is.

Misschien daar eerst eens beperken tot de 23.5 met een single LNB, en een schotel van 90cm. en dan de rest indien nodig streamen vanuit thuis.

 

Niemand die daar een appartement heeft met wat ervaring? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ollie B Bommel

 

Tot Calpen kun je de zenders van Canal Digitaal nog met een schotel van 60cm ontvangen. Zuidelijker waar jij zit heb je een grotere schotel nodig, zeker als je ook wat regenreserve wilt hebben.
De vraag is, of je zoveel meerwaarde hebt om de Astra 28,2 te ontvangen want de meestbekeken zenders kun je niet ontvangen zoals de BBC, ITV, Channel 4 enz. Het betreft alle zenders die op de UK-Spotbeam zitten. De zenders die op de Europa beam zitten kun je wel ontvangen maar die zijn niet zo interessant.
Welke zenders je wel en niet kunt ontvangen, kun je zien op deze site: https://www.lyngsat.com/Astra-2E-2F-2G.html

In de eerste kolom zie je UK of Europe KU staan. Je kunt met een normale schotel alleen de zenders op de Europe KU-beam ontvangen.
Als je beslist dat de Astra 28,2 niet nodig is, dan wordt het een stuk makkelijker.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad, ik denk dat 28.2 niet nodig is.

Weet jij een goede opstelling van Astra 23.5 en 19.2 met een beetje marge ? 

ik denk aan een 80 of 90cm schotel met een Relook MDS43 DUO ?

 

Die Relook kan ik dan vanaf hier meenemen en de schotel daar ergens kopen

 

denk je dat dit goed gaat werken?

 

Bedankt!

 

Frans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er aan wat je onder een schotel van 80 of 90 cm verstaat.
In Spanje is een schotel van 80cm een schotel van 70cm breed en 78cm hoog effectieve schotelmaat, in feite dus een schotel van 70cm en een schotel van 90cm is in feite een schotel van 80x88cm, in feite dus een schotel van 80cm.
Op een schotel van 70cm breed past geen Relook MSD43 duo-lnb, wel op een schotel van 80x90cm.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste sprietje,

 

Vandaag een schotel gehaald van 80cm en duidelijk gemaakt dat die echt 80cm breed moet zijn.

Thuis gekomen en nagemeten is het reflecterende oppervlakte 72 cm breed. Het is dus een schotel van 72cm (zucht...)

Denk je dat die gaat werken werken met de relook MDS43?
Trouwens als ik de hart afstand van de MDS43  feeder horns opmeet dan is dat 53mm zou dat ook niet 43mm moeten zijn ??

 pffff

 

Graag nog een keertje je mening. wordt zeer gewaardeerd..!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja dat past niet. De afstand voor deze schotel moet op je adres in Spanje 45,6mm zijn. Duo-lnb's of monoblocken bestaan er alleen maar voor 60cm- en 85cm schotels met resp. een hartafstand van 38mm en 53mm voor de 2 koppen. Ze staan dus 7,4mm te ver van elkaar voor deze schotel

Er is wel een monoblock Astra 19,2 - 23,5 te koop voor een schotel van 70cm breed en 80cm hoog waarvan de koppen 45mm van elkaar staan maar die zijn alleen in Tsjechië te koop. Het gaat dan om de Inverto IDLB-TWNM22-DBA43-8PP.

Je had beter een rolmaat mee kunnen nemen, dan had je het in de winkel al kunnen zien dat dit niet de goede schotel is.

Overigens staat die 43 bij de Relook MDS43 voor 4,3 graden satellietafstand, niet voor de afstand tussen de koppen h.o.h. maar daarmee weet je niet voor welke schotelmaat. Dat is dus voor een schotel van 85cm breed en 95cm hoog op de spiegel gemeten.

Ik zou voor een Triax 100 gaan, de vroegere Triax 88.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje,

 

Vandaag geruild voor een schotel van 100cm met een gemeten spiegel afmeting van 86 x 96cm.

Die komt dus eigenlijk overeen met de oude Triax 88

 

Ik neem aan dat de linker horn de 23.5 is  (staat er niet op) en in het midden gezet moet worden en dat dan de rechter horn de 19.2 is (spiegel)

de stand van de lnb zou dan op de locatie in spanje -20.3 moeten zijn, en de elevation van de schotel 39.2

 

Ik ga het systeem eerst even hier in Limburg uittesten (met andere instellingen) zodat ik weet dat de VU+ en de LNB plus schotel OK werken.

 

P.S. wat zouden we zonder jou moeten beginnen... :) (net nog een leerzaam verhaal gelezen van jou in de transponder)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...