Ga naar inhoud


Ontvangst / Instellingen schotel en LNB in zuid spanje


OllieBB

Aanbevolen berichten


  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

En dan de schotel iets draaien.

 

Mert de huidige instellingen ontvang je 23 graden met de kop voor 19 graden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hoi Sprietje,

 

Ondertussen in zuid Spanje gearriveerd, en de schotel opgehangen en uitgericht op de Astra 23.5

Was wel duidelijk gevoeliger voor kleine veranderingen dan in Limburg... :)

Signaalsterkte op NL1 HD is 77% (Astra op 23.5) en op CNN 90% (Astra op 19.2)

Wat mij verbaast is dat de skew totaal niet gevoelig is. kon zo'n 5-10 graden draaien zonder al te veel effect.

Klopt het dat de skew zo ongevoelig is ? 

 Sat1.thumb.jpg.565df1512d1f63fad5a43a5e62cfd3bf.jpg

Sat2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de kop van de Astra 23,5 in de klem, moet de duo-lnb bij jou in Spanje 22° schuin staan en dat staat hij bij jou bij lange na niet. Ik denk bijna horizontaal.
Maar wat bedoel je precies als je zegt niet gevoelig bij verdraaiing. Bedoel je dan dat de zenders op de Astra 23,5 niet zo snel slechter worden of bedoel je dat de zenders van de Astra 19,2 niet zo snel slechter worden?
Bovendien moet je niet kijken naar de signaalsterkte maar naar de signaalkwaliteit.
Bijgevoegd een hoek van 22 graden.

 

hoek van 22 graden.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het moest iets van 23 graden zijn, maar het maakt eigenlijk niet zo veel uit. Ook de signaal quality niet.

ik vindt dat nogal vreemd, het lijkt er op dat de LNB niet zo gevoelig is voor de skew.

Net nog even opnieuw geprobeerd (kan er makkelijk bij), maar op deze stand is die het beste, maar heel veel maakt het niet uit, kan gerust 5 graden draaien zonder veel effect..

Mijn SNR is 76% en AGC staat op 86%

(Jammer dat dit in procenten is trouwens, 76% zegt mij niet zo veel )

 

Groeten vanuit Orihuela Costa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je geeft nog steeds niet aan of het niet veel uit maakt voor de Astra 23,5 of voor de Astra 19,2.

Een SNR van 76% is niet veel. Met een schotel van 85cm moet je toch zeker een stuk in de 80 zitten.

AGC is Automatic Gain Control. Dat is weinig interessant. Hoeveel SNR heb je op de zender RTS Svet op positie 247 van de CD-zenderlijst?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje,

 

Vanmorgen  heel vroeg weer verder gekeken.

 

PTC CBET geeft 88% SNR (8PSK Astra 23.5E)

NL1 geeft 78% SNR (8PSK Astra 23.5E)

Als ik nu de signaalzoeker gebruik zie ik:

 - 88% SNR op 23.5E (transponder 11914H 30000 3/4)  Dit was gisteren dus rond de 76% !!

- 91% SNR op 19.2E (transponder 10729 V 22000 2/3)

 

Note: Het weer deze ochtend is nu wel heel helder, met veel sterren ... :)

 

ik zal vandaag even kijken of er skew gevoeligheid zit bij de instellingen van de 19.2E

 

Note:

- Ik neem aan dat de signaal codering effect heeft op de SNR. bijvoorbeeld op SBS 9 vanmorgen krijg ik 92% !

- Ik zie ~ 10% verschil tussen de SNR die aangegeven wordt bij het kanaal (NL1) en de waarde vd signaal zoeker, waarbij de waarde vd signaal zoeker hoger is
- Waar kijkt de signaal zoeker eigenlijk naar? Is dat het laats ingestelde kanaal? 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, signaalcodering heeft geen invloed op de SNR. De waardes die je nu noemt zijn een heel stuk beter dan gisteren. Ik heb nooit meegemaakt dat je veel beter signaal krijgt als het heel helder is t.o.v. lichte bewolking. Het signaal wordt iets minder met zware bewolking en loopt bij regen wat terug. De signaalmeter kijkt naar de signaalkwaliteit van de transponder waar de zender op zit. Alle zenders die op dezelfde transponder zitten geven dus allemaal dezelfde waarde aan. De signaalkwaliteit wordt mede bepaald door de parameters van de transponders. Ook kan er verschil zitten tussen horizontaal- en verticaal gepolariseerde transponders.
De percentages SNR kunnen bij een ander merk en type ontvanger best flink anders liggen als je die op dezelfde schotel aan sluit. Het is maar een indicatie, geen meetinstrument.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

temperatuur Noise kan ook die kleine verschillen veroorzaken (overdag <> 's nachts)

ik schrijf het ook al jaren dat "de wok" niet zo aan de kantjes/randjes van gevel en dak moet hangen

waar temperatuur en ook wind behoorlijk onderhevig zijn aan turbulenties en verschillen per tijdstip gedurende de dag - nacht cyclus

 

de uitzettingscoëfficient van Aluminium is twee maal die van Staal

 

 

 

 

aangepast door Tonskidutch

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, OllieBB zei:

Wat mij verbaast is dat de skew totaal niet gevoelig is. kon zo'n 5-10 graden draaien zonder al te veel effect.

Klopt het dat de skew zo ongevoelig is ? 

 

Dat is inderdaad normaal, maar het hangt wel af van de meetmethode.

 

Bij een Duo LNB gebruik je de skew overigens uitsluitend om een maximale ontvangst van beide satellieten te garanderen.

Dat kun je door de satellieten om en om te kiezen en de ontvangst optimaliseren, zodanig dat ze beide maximaal zijn.

De hoek die @Sprietje geeft is daarbij een goed uitgangspunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Tonskidutch zei:

temperatuur Noise kan ook die kleine verschillen veroorzaken (overdag <> 's nachts)

ik schrijf het ook al jaren dat "de wok" niet zo aan de kantjes/randjes van gevel en dak moet hangen

waar temperatuur en ook wind behoorlijk onderhevig zijn aan turbulenties en verschillen per tijdstip gedurende de dag - nacht cyclus

 

de uitzettingscoëfficient van Aluminium is twee maal die van Staal

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De skew gevoeligheid van 23.5 en 19.2 zijn hetzelfde. ik kan gewoon een 5-10 graden draaien met maar een paar % verschil.

ik zal eens in de gaten houden hoe het zich gaat gedragen de komende weken.
ik blijf het vreemd vinden dat ik op NL1 78% SNR (Astra 23.5E) en met de signaalzoeker 88% SNR op 23.5E heb
 

Ja de plek vd schotel heb je niet altijd voor het uitkiezen. Dit is wat betreft vrij zicht de beste plek, maar je hebt wel gelijk dat het voor draaiwinden etc niet de best plek is. Daar had ik dus niet echt aan gedacht. (op een mooie zonnige dag...:))
Als het echt problemen oplevert, kan ik hem wel op het terras zetten, maar dan staat die toch wel een beetje in de weg, nu kan je er onder doorlopen.

 

Bedankt voor alle tips!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, OllieBB zei:

Hoi Sprietje,

 

Vanmorgen  heel vroeg weer verder gekeken.

PTC CBET geeft 88% SNR (8PSK Astra 23.5E)

De zender PTC CBET? Die bestaat volgens mij helemaal niet en zeker niet op de Astra 23,5.

Op welke frequentie zit die dan?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...