Ga naar inhoud


Ontvangst / Instellingen schotel en LNB in zuid spanje


OllieBB

Aanbevolen berichten

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zijn dezelfde,

De eene is in onze schrijfwijze, de andere is in hun schrijfwijze.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, OllieBB zei:

De skew gevoeligheid van 23.5 en 19.2 zijn hetzelfde. ik kan gewoon een 5-10 graden draaien met maar een paar % verschil.

 

Ik vermoed dat er iets fout gaat bij je meting. Het lijkt erop dat aan je dezelfde LNB kop meet!

 

Doe het eens zo:

  • Zet de LNB eerst schuin zoals sprietje heeft aangegeven. Je kunt ook een app op je smartfoon gebruiken, b.v. Angle Meter voor Android.
  • stem af op een van de NPO zenders op Astra 3 en regel de schotel daar optimaal op af. Noteer de kwaliteit van de ontvangst.
  • check de ontvangst van CNEWS op Astra 1. Dit is kanaal 201 van de CD lijst en gebruikt dezelfde modulatie parameters als de Nederlandse zenders.
  • vergelijk de ontvangst kwaliteit met die van de Nederlandse zenders op Astra 3. Die moeten min of meer gelijk zijn of iets slechter.
  • probeer of de ontvangst van CNEWS beter wordt door de LNB ietsje te verdraaien.

 

aangepast door Old Satterhand
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Wanneer je tijdens het draaien de BER zou meten zou je wel degelijk verschil zien.

Ook het constellation diagram laat prima zien wanneer de skew optimaal is ingesteld.

 

Je kan deze metingen alleen met een satelliet meter uitvoeren, een consumenten ontvanger kan dit niet zichtbaar maken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, ceesv zei:

Wanneer je tijdens het draaien de BER zou meten zou je wel degelijk verschil zien.

 

De tuners in settopboxen kunnen geen MER meten. Dat is een complexe meting. Sommige TBS tuners kunnen dat wel en vormen een uitzondering.

De ontvanger gebruikt de BER (CBER) en rekent die om naar procenten of dB's.

Daarom gaat het bij moderne tuners zoals FBC tuners mis als er geen CBER errors zijn.

Dat gebeurt, omgerekend, boven 16 dB CNR.  Dat komt overeen met 100% kwaliteit.

De max is dan 16.4 dB, hoger gaat niet omdat er geen CBER fouten meer gemeten worden.

 

Ik ben wel benieuwd of je het met me eens bent dat je een Duo LNB optimaal afregelt op maximale ontvangst van beide satellieten?

En niet op de MER/BER/CNR van een van de koppen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, OllieBB zei:

 

 

Wel een hele bijzondere typo :),   ik bedoelde te schrijven "RTS Svet " zoals je vroeg..

 

Is geen typfout, is gewoon Cyrillisch.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
5 uren geleden, Old Satterhand zei:

Ik ben wel benieuwd of je het met me eens bent dat je een Duo LNB optimaal afregelt op maximale ontvangst van beide satellieten?

En niet op de MER/BER/CNR van een van de koppen?

Wanneer beide satellieten voor jou even belangrijk zijn,ja, inderdaad.

Bij DVB-S ontvangst zijn de levels toch al zodanig, dat je in de regel voldoende signaal hebt.

 

Voor degene die het onderste uit de kan wil hebben is het wel interessant om deze waarden te optimaliseren.

In het dagelijks gebruik zal je het niet terug vinden, hoogstens heb je bij een fikse regenbui 4 seconden langer beeld.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, ceesv zei:

Wanneer beide satellieten voor jou even belangrijk zijn,ja, inderdaad.

 

Niet voor mij, maar wel voor de topic starter. Ben blij dat we het met elkaar eens zijn🙂.

 

16 uren geleden, ceesv zei:

Bij DVB-S ontvangst zijn de levels toch al zodanig, dat je in de regel voldoende signaal hebt.

 

DVB-S, of eigenlijk moet je zeggen QPSK, geeft wel wat voordeel, maar dat wordt meestal teniet gedaan doordat er gebruik gemaakt wordt van een hogere FEC codering.

Op de Astra 1 wordt veel gebruik gemaakt van een lagere Symbol Rate: 22000, daar komt de meeste winst vandaan.

Dat is de reden dat men denkt dat de Astra 1 sterker ontvangen wordt dan de Astra 3.

Maar je moet nooit appels met peren vergelijken. De 29900 transponders van Astra 1 en 3 doen niet voor elkaar onder.

 

Bij het afstellen van de schotel of LNB is het dan ook beter om een 29900 of 30000 transponder te kiezen.

Vooral als je geen of slechts een simpele satmeter hebt, en je aangewezen bent op de ontvanger, dan voorkom je hiermee dat de ontvangst al snel op 100% komt.

Dan is het moeilijker om tot een optimale afstelling te komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Old Satterhand zei:

Op de Astra 1 wordt veel gebruik gemaakt van een lagere Symbol Rate: 22000, daar komt de meeste winst vandaan.

Dat is de reden dat men denkt dat de Astra 1 sterker ontvangen wordt dan de Astra 3.

 

Het verschil is gemiddeld 1,6 dB in het voordeel van de transponders met een SR van 22000. Zie de metingen.

 

Astra 1 hi SR 29 okt 2022 licht bewolkt_LKM.pdf Astra 1 22000 SR 29 okt 2022 licht bewolkt_LKM.pdf

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...