Ga naar inhoud


Schotel uitrichten voor Astra 3 ipv Astra 1?


RPe
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Hoi allen

 

Een vriend heeft een 60cm schotel met DUO LNB voor Astra 1 en 3.

Blijkbaar heeft de installateur ervoor gekozen om Astra 1 in het center te monteren. (vriend is technisch niet onderlegd)

Uiteraard kijken ze vooral naar Belgische en Nederlandse zenders maar zou de signaalsterkte voor Astra 1 sowieso hoger liggen dan voor Astra 3.

 

Omdat de signaalsterkte op Astra 3 net niet voldoende is hebben ze daar sinds kort regelmatig problemen.

Ik heb al geprobeerd om schotel en LNB bij te stellen maar er zit niet meer in dan wat het nu is.

Daarnaast heb ik hem de coax kabels laten verwisselen om uit te sluiten dat het daar aan ligt maar dat maakt geen verschil.

Nu wil ik de LNB herpositioneren en Astra 3 centraal monteren.

Op zich geen rocket science maar dan komt natuurlijk het uitrichten...

 

Ik had op de decoder (VU+ Zero met enigma) al de satfinder optie gevonden maar ik had de indruk dat als je te ver van de ideale afstelling zit, het signaal helemaal wegvalt en je uit het satfinder menu moet gaan, er terug ingaan om weer een uitlezing te krijgen; dit is allesbehalve handig.

Is het niet mogelijk om met een app op een iphone te verbinden met de decoder om zo de schotel makkelijker te kunnen afstellen of welke andere tips hebben jullie voor me?

 

Bedankt voor alle hulp/tips!

Roel

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator
8 uren geleden, RPe zei:

Omdat de signaalsterkte op Astra 3 net niet voldoende is hebben ze daar sinds kort regelmatig problemen.

Zelfs met de kop van Astra 1 in de klem zou het signaal voldoende moeten zijn.

Zet de kop van de Astra 3 in de klem, zet een merkteken op de mast en draai de schotel 4 graden.

 

Je kan ook de VU+ Player HD op je telefoon zetten en daarvan de signaal meter gebruiken voor het gijn afstellen van asimuth en elevatie.

 

Staat de LNB wel in de juiste hoek voor de locatie waarde schotel staat?

  • Bedankt 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tnx guys om te helpen!

 

@Zilverhippie bedankt voor deze tip, bestaat blijkbaar ook voor ios

 

@ceesv het signaal is voor sommige zenders rond de 70% en we krijgen dit niet hoger met de huidige opstelling vandaar dat ik Astra 3 centraal wil plaatsen. Ik heb uiteraard ook al geprobeerd om de LNB te verdraaien.

 

1) Moet de elevatie v/d schotel ook niet gewijzigd worden?

2) Biedt die VU+ Player HD iets meer dan een satfinder app?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje, hij staat in Belgisch Limburg.
Ik heb wel gezien dat er een gradenverdeling staat voor de elevatie, dus dat moet wel lukken.

 

Hebben jullie nog tips hoe ik die 4° horizontale verdraaiing iets meer gecontroleerd zou kunnen doen?

 

Ter info: zelf ben ik ook leek in deze materie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 hours ago, Sprietje said:

Je moet de schotel dus zo verdraaien dat de koppen zich 38mm verplaatsen naar het oosten.

Dus van bovenuit gezien uurwijzerzin, toch?

Heeft iemand ook nog een suggestie op welke manier je dit op een gecontroleerde manier kan doen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing
40 minuten geleden, RPe zei:

Dus van bovenuit gezien uurwijzerzin, toch?

Heeft iemand ook nog een suggestie op welke manier je dit op een gecontroleerde manier kan doen?

 

Ja tegen de wijzers van de klok in van boven af gezien.

Als morgen de zon schijnt:
Om 12:10uur staat de zon precies in de richting van de Astra 23,5.
Het uitrichten m.b.v. de zon doe je als volgt:
- span schilderstape of een touwtje van precies boven op de schotel tot midden over de lnb van de Astra 23,5
- zorg dat de schotel niet helemaal vast staat
- op het aangegeven tijdstip draai je de schotel zodat de schaduw van het plakband of het touwtje precies midden over de lnb-arm loopt, zie foto
- zet de schotel vast en verdraai hem niet meer
- heb je nog geen ontvangst, stel dan de elevatie een heel klein beetje bij totdat je de zender Ocko ontvangt.
Kijk nu of je ook zenders van Canal Digitaal of TV Vlaanderen ontvangt.

 

schotel met de zon uitrichten.jpg

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet bij de VU dan ook niet de satfinder optie nemen, maar signaal zoeker.

Eerst afstemmen op een Astra 23,5 zender, daarna:

Menu > Instellingen > Tuners en zenders zoeken > Signaal zoeker.

 

screenshot.jpg

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje ja hoor, gisteren uitgevoerd!
Bedankt voor die héél goede tip met de schilderstape en de foto; is écht een handige oplossing.

Ik had hem dat laten zien zodat hij dit gisterenmiddag al kon doen maar er was geen zon...🙄

 

Dan heb ik de afstand op de verticale buis berekend die de hoek vertegenwoordigt en met merktekens had ik zo een goed idee hoeveel ik moest verdraaien.

Door dan ook nog de satfinder app te gebruiken werd het een stuk makkelijker.

Vooral Canvas was voorheen een probleem en zat op 76 à 77% SNR wat niet voldoende bleek te zijn.
Nu heb ik niet meer 81 à 81% er uit gekregen.

 

Zou dit het zowat maximum kunnen zijn met een 60cm schotel?

 

@mebo870 volgens jouw screenshot is dat exact wat ik in de satfinder optie zie.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De SNR die satellietontvangers aangeven zijn maar bij benadering. Het is immers geen geijkt meetinstrument, alleen maar om te kunnen gebruiken wanneer je het beste signaal hebt bij het afstellen van de schotel. Het kan makkelijk zijn dat als je op dezelfde schotel een andere satellietontvanger aan sluit hij 10 of 15% meer aan geeft. Maar goed,  je hebt toch 4-5% beter signaal dus misschien dat Canvas nu wel probleemloos te ontvangen is.
Je kunt de schotel ook verdraaien door op de mast streepjes te zetten zoals afgebeeld.

 

Schotel verdraaiien van 19,2 naar 23,5.PNG

 

schotel verdraaien van 19,2 naar 23,5.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo had ik het gedaan: streepjes gezet op de mast en beugel zodat ik een referentie had.

 

Ja, had ik ook al aan gedacht dat een decoder geen geijkt meetinstrument is maar heb natuurlijk geen ervaring in welke mate deze betrouwbaar zijn.

Anderzijds is het wel zo dat op Astra 1 voorheen op sommige zenders de SNR 100% was waar dat nu niet meer wordt gehaald.

 

Hij vertelde me vandaag dat hij op een v/d SBS zenders (zijn Nederlanders) even stilstaand beeld had gehad.

Ik had ook al de LNB over de ?nek? dichter en verder van de schotel geschoven.

Dit maakte ook een klein beetje verschil en nu staat de LNB zo dicht mogelijk bij de schotel.

 

Ik veronderstel dat alle mogelijkheden zijn uitgeput en is het een kwestie van afwachten wat er gebeurt bij slecht weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...