Ga naar inhoud


Verduurzamen van je appartement of flat ondanks de V.V.E.


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

3 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Ik ken meerdere gevallen waar de eigenaar reeds bouwvergunning gekregen had van de Gemeente en zijn plannen heeft kunnen uitvoeren welke de V.V.E. eerder had geblokkeerd. En heeft die ondanks een rechtszaak aanhangig gemaakt door de V.V.E. gewonnen en de plannen kunnen uitvoeren.

 

 

Goed gedaan van die eigenaren. Het recht heeft gezegevierd! (Zonder de wetswijziging af te wachten🙂).

 

Het ondersteunt mijn visie dat alles wat de VVE in de Vergadering van Eigenaars beslist, moet worden getoetst aan de regels zoals in mijn vorige bericht getoond.

Ik heb de indruk dat in veel gevallen die jij aanhaalt, een op drift geraakt VVE bestuur die beslissingen heeft genomen.

En dat is niet toegestaan en kan dus eenvoudig worden tenietgedaan door de kantonrechter.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


7 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Ik heb de indruk dat in veel gevallen die jij aanhaalt, een op drift geraakt VVE bestuur die beslissingen heeft genomen.

Het gaat over meerdere VVE besturen in dit land die extreem slecht bestuurd worden, of jij als bestuurslid dat nu wilt lezen of niet. Begrijpelijk dat je jezelf aangesproken voelt, maar daar gaat het me niet om. Er zijn menig commercieel bestuurders die heel foute dingen doen en wegens uurtje factuurtje eigen initiatief blokkeren. Er is ook helemaal geen controle of bestuurder en / of VVE aan die wettelijke voorwaarden voldoen.

 

Maar dat voert weer te ver af van de kwestie verduurzamen van je appartement en / of woning.

 

 

 

 

While My Guitar Gently Weeps

Goerge Harrison, Rick Wakeman, Guy Protero, the Orion Strings

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Het gaat over meerdere VVE besturen in dit land die extreem slecht bestuurd worden, of jij als bestuurslid dat nu wilt lezen of niet.

 

Je hebt, gezien deze reactie,  weinig kennis van de VVE en daarom zal ik een poging doen om het je uit te leggen.

 

Een eigenaar kan een voorstel indienen bij de bestuurder.

De bestuurder dient dat voorstel op de agenda te plaatsen van de eerstvolgende Vergadering van Eigenaars.

Als het voorstel een investering vergt, dan dient de bestuurder dat te verwerken in een begrotingsvoorstel.

 

De Vergadering van Eigenaars wordt voorgezeten door de voorzitter van de VVE, gekozen door de vergadering.

Als er voldoende stemmen aanwezig zijn kan over het voorstel worden beslist.

In het splitsingsreglement of HHR is te vinden welke stemverhouding nodig is om het voorstel goed te keuren.

 

Het VVE bestuur is belast met de uitvoering van het besluit en de inning van de eventuele extra bijdrage.

Het bestuur van de VVE kan uit 1 of meerdere bestuurders zijn samengesteld.

Bij grote appartementencomplexen kan het bestuur bestaan uit penningmeester, secretaris en ook een bestuursvoorzitter.

Alle functies kunnen ook worden vervuld door eigenaren, dat beslist de Vergadering van Eigenaars.

De voorzitter van de VVE kan niet in het bestuur zitten, dus er kunnen 2 voorzitters zijn.

 

De macht berust dus bij de Vergadering van Eigenaars en niet bij het bestuur, die zijn een uitvoerend orgaan, zeg maar dagelijks bestuur.

 

39 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Er zijn menig commercieel bestuurders die heel foute dingen doen en wegens uurtje factuurtje eigen initiatief blokkeren. Er is ook helemaal geen controle of bestuurder en / of VVE aan die wettelijke voorwaarden voldoen.

 

Als een bestuurder zijn of haar  taken niet naar wens uitvoert dan kan het worden ontslagen door de vergadering.

Er kan dan een commissie worden benoemd, die op zoek gaat naar een nieuwe bestuurder.

 

40 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Maar dat voert weer te ver af van de kwestie verduurzamen van je appartement en / of woning.

 

Dat kan alleen met een goed functionerende VVE.

First things first, zoals de Fransen zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

30 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Je hebt, gezien deze reactie,  weinig kennis van de VVE

Ja dat is het niet de eerste dooddoener in deze discussie bovendien weet jij niet wat mijn kennis inzake van "de VVE" is.

Dat baseer jij enkel op jouw vermoedens.

 

32 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Als een bestuurder zijn of haar  taken niet naar wens uitvoert dan kan het worden ontslagen door de vergadering.

Die leden van de vergadering moeten , zouden moeten weten wat wenselijk is dat een bestuurder zou moeten doen en wat hij in z'n mars zou moeten hebben.

 

Helaas is dat niet zo.

Meerdere leden die in een combinatie van huurders en eigenaren in de VVE plaatsnemen weten van toeten nog blazen. Meerdere kennen de drie bijbeltjes die je noemt; splitsingsakte, model reglement en huishoudelijk reglement niet eens. Ik zou zelfs willen stellen ze begrijpen die bijbel in zijn geheel niet eens als lid van de VVE. Afgezien van het interesse in zulks bij de huurders hun vertegenwoordiging.

Dat zul je beslist niet eerder zijn tegengekomen maar er worden huurobjecten stukje bij beetje verkocht en die worden omgevormd in een VVE.

Ik ben dat als adviseur wel tegengekomen voor 8 VVE's in Maastricht.

 

De eigenaar van het object stelt een bestuurder voor en de huurders en nadien de kopers van een paar appartementen volgen het advies.

Tsja en dan moet je kijken of die bestuurder ontslagen kan worden.

 

Je hebt echt maar één (en een vorm van) VVE onder je hoeden en neemt aan dat het overal zo "gaat" zoals jij reglementair bijbel conform probeert te regelen / besturen.

Ik zal je alle privacy gerelateerde voorbeelden niet kunnen en ook willen geven. Maar de wetgeving inzake een VVE wordt geen gevolg aan gegeven.

 

 

 

 

 

While My Guitar Gently Weeps

Goerge Harrison, Rick Wakeman, Guy Protero, the Orion Strings

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Ja dat is het niet de eerste dooddoener in deze discussie bovendien weet jij niet wat mijn kennis inzake van "de VVE" is.

Dat baseer jij enkel op jouw vermoedens.

 

Helaas laat je je gebrekkige kennis hier weer zien, omdat huurders geen lid kunnen zijn van een VVE, dat zijn alleen hun "huisbazen".

Ze mogen, indien de vergadering dat toestaat, de vergadering wel bijwonen, maar hebben geen stemrecht.

13 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Meerdere leden die in een combinatie van huurders en eigenaren in de VVE plaatsnemen weten van toeten nog blazen. Meerdere kennen de drie bijbeltjes die je noemt; splitsingsakte, model reglement en huishoudelijk reglement niet eens. Ik zou zelfs willen stellen ze begrijpen die bijbel in zijn geheel niet eens als lid van de VVE. Afgezien van het interesse in zulks bij de huurders hun vertegenwoordiging.

 

Dus omdat de leden van de VVE geen kennis hebben van de regels pleit jij er voor dat eigenaren de VVE buitenspel kunnen zetten?

 

Ik stel voor om de discussie hier te beëindigen, omdat die onaangename vormen begint aan te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ophouden als je iemand anders van gebrekkige kennis beticht getuigd niet van een nette omgangsvorm.

De huurders zijn niet VVE leden , zei ik ook niet maar worden wel als huurdersvereniging met de verhuurder (huisbaas) in dergelijke VVE vergaderingen uitgenodigd en gehoord. Ten bate van een een goede verstandhouding tussen kopers en huurders.

punt klaar

 

While My Guitar Gently Weeps

Goerge Harrison, Rick Wakeman, Guy Protero, the Orion Strings

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de ex voorzitter van m'n VVE kreeg ik ook nog een tip / link.

https://www.amsterdam.nl/wonen-leefomgeving/wonen/verduurzaam-vve/subsidie-vve'-zuidoost/

 

De kunst om "alle" subsidies te verzamelen per woon eenheid en in de voorstellen mee op te nemen (offertes + subsidies) is natuurlijk het dagelijks brood van experts. Een paar jaar geleden schreef ik al eens over de honderden miljarden die de EU beschikbaar stelt waar van nog geen 25% zijn in diezelfde EU afgeroepen.

 

Als VVE lid kun je die VVE bestuurder daar van op de hoogte brengen.

While My Guitar Gently Weeps

Goerge Harrison, Rick Wakeman, Guy Protero, the Orion Strings

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...