Ga naar inhoud


Verduurzamen van je appartement of flat ondanks de V.V.E.


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

https://nos.nl/artikel/2448704-flateigenaar-moet-zonder-instemming-medebewoners-kunnen-verduurzamen

 

goed nieuws dus, iemand heeft er kennelijk over nagedacht en vindt de beperkingen die V.V.E.'s opleggen ongepast en belemmerend.

 

Ik was zelf eigenaar van een flat destijds en betaalde ook fors mee aan die V.V.E.

Er zijn verplichte bijdragen die per gebouw / object oplopen tot 375€ per maand en je kan je afvragen wat heb je er aan?

Sommige bijdragen zijn met een maandelijks voorschot aan de energiekosten voor verwarming.

Hetgeen nu natuurlijk heel erg belangrijk is zijn jouw energiekosten en dus comfort als ook CO2 footprint (voetafdruk).

 

Gezien de vergrijzing van onze samenleving en dus de afname door de persoonlijke inzet van leden, penningmeesters en secretarissen of voorzitter van dergelijke V.V.E.'s worden deze diensten uitbesteed aan commerciële bedrijven die winst moeten maken en met liefst zo weinig mogelijk inzet en uren van dat bedrijf.

Ergo je hebt niet alleen te maken met je buren maar ook met de impliciet aanwezige onwil van de V.V.E. managers.

 

Je kan maar beter wel lid zijn van de Vereniging eigen Huis als eigenaar van flat of appartement om steun te vinden en te krijgen.

Had de Vereniging Van Eigenaren ( de V.V.E.) wel al 10 jaar geleden de staffel betreffende verduurzaming opgepakt dan waren de energierekeningen voor bepaalde gebouwen en objecten veel minder hoog uitgevallen dan ze deze winter zullen zijn.

Ondanks de hoge prijzen voor verbouw en verduurzaming op dit moment zullen jullie als eigenaren de komende jaren kunnen besparen op de energierekening.

 

Per geval / casus, moet je een plan laten maken wat bij jouw/jullie mogelijk is in het flat of appartementen gebouw.

 

Ik ken de DDR "Plattenbau" ofwel prefab beton revolutie waarmee elke DDR burger een woning kreeg. Al 10 jaar is men bezig dat bestand (aantal) van die ijskoude woningen te verduurzamen. Een nieuwe steenwol gevel er tegen aan met een mooie kalkmortel stucgevel en die objecten gaan van Energielabel E naar A. En dat bespaart heel veel energie. In Nederland dacht men tijdens de wederopbouw en ook na de BabyBoomers nog betere woningbouw te kunnen aanbieden als in vergelijking met het buitenland. Niets is minder waar. Omdat onze eigen gasprijzen zo laag waren dat daarmee geen noodzaak was om energie te besparen.

 

Ook in Nederland staan dus heel veel en slecht geïsoleerde flatgebouwen, ik woonde in een ervan. Ik hoop dat de insteek van de Vereniging eigen Huis heel veel mensen kan helpen.

 

 

 

 

 

 

 

aangepast door Tonskidutch
  • Like 1

While My Guitar Gently Weeps

Goerge Harrison, Rick Wakeman, Guy Protero, the Orion Strings

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 uur terug, Tonskidutch zei:

goed nieuws dus, iemand heeft er kennelijk over nagedacht en vindt de beperkingen die V.V.E.'s opleggen ongepast en belemmerend.

 

Ik zie niet direct waarom dit goed nieuws is. Er kunnen voor bewoners goede argumenten zijn om hier niet aan mee te willen doen. Die moeten dan maar gedwongen worden?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet direct neen

 

Maar ik ken wel nog 10 van mijn ex buren uit Amsterdam die nu verplicht zijn die flat te verkopen wegens te hoge maandelijkse lasten, zijnde het maandelijkse stookvoorschot dat het 8 voud is geworden. Met een hoek appartement in het flatgebouw stoken ze 2 maal zoveel als hun andere buren, en die willen geen V.V.E. geld aan de gevelisolatie spenderen omdat ze een tussenwoning hebben. Lekker warm van boven en van onderen en de twee zijkanten.

 

Noem dat maar eens dwang in plaats van uitbuiting.

 

  • Like 1

While My Guitar Gently Weeps

Goerge Harrison, Rick Wakeman, Guy Protero, the Orion Strings

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 17-10-2022 om 11:08, Tonskidutch zei:

Ik was zelf eigenaar van een flat destijds en betaalde ook fors mee aan die V.V.E.

Er zijn verplichte bijdragen die per gebouw / object oplopen tot 375€ per maand en je kan je afvragen wat heb je er aan?

 

Van die kosten kan de VVE een spaarpotje maken voor.........verduurzaming!!!!

 

 

Op 17-10-2022 om 11:08, Tonskidutch zei:

Gezien de vergrijzing van onze samenleving en dus de afname door de persoonlijke inzet van leden, penningmeesters en secretarissen of voorzitter van dergelijke V.V.E.'s worden deze diensten uitbesteed aan commerciële bedrijven die winst moeten maken en met liefst zo weinig mogelijk inzet en uren van dat bedrijf.

Ergo je hebt niet alleen te maken met je buren maar ook met de impliciet aanwezige onwil van de V.V.E. managers.

 

De VVE kent alleen een voorzitter en een bestuurder, al die ander functies zijn verzonnen.

Er is een compleet wetboek aan de VVE gespendeerd, dus bestudeer dat eens?

 

De voorzitter en de bestuurder (dat kan ook een eigenaar zijn) worden gekozen door de Vergadering van Eigenaren.

Dus niet roepen aan de zijlijn, maar actief meedoen als je het er niet mee eens bent.

 

23 uren geleden, Tonskidutch zei:

Maar ik ken wel nog 10 van mijn ex buren uit Amsterdam die nu verplicht zijn die flat te verkopen wegens te hoge maandelijkse lasten, zijnde het maandelijkse stookvoorschot dat het 8 voud is geworden. Met een hoek appartement in het flatgebouw stoken ze 2 maal zoveel als hun andere buren, en die willen geen V.V.E. geld aan de gevelisolatie spenderen omdat ze een tussenwoning hebben. Lekker warm van boven en van onderen en de twee zijkanten.

 

Dat is allemaal geregeld in de splitsing acte.

Inderdaad, als een eigenaar geen baat heeft bij een verbouwing/verbetering, dan hoeft hij daar niet aan mee te betalen, het is niet anders.

En de makelaar had deze mensen kunnen voorlichten over die situatie, maar wellicht hadden ze die niet nodig bij de aankoop?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het geregeld is in de splitsingsakte weet ik ook natuurlijk.

Het is echter maar een voorbeeld hoe bepaalde V.V.E.'s met voorstellen en de bijdragen van de leden om gaan.

 

In dat voorbeeld was er wel geld voor een afgehangen plafond in de lift / trappenhuis voorhal op alle verdiepingen en alle liftfronten in twee kleuren laten schilderen MAAR geen geld om de ongeïsoleerde borstweringen van de appartement gevel te laten isoleren.

Hardboard - 100mm lucht - Trespa beplating.

 

Hetgeen naar mijn mening (architect) het geld op de verkeerde plaats (plafond en verf) uitgeven is, daar ik niet in dat trappenhuis woon maar in het appartement.

 

Met betrekking tot het plaatsen van zonnepanelen op de prefab betonnen borstwering a 1,2 m hoog van het balkon zou ik 15 m2 meter panelen hebben puur op het zuiden georiënteerd. Als m'n eigen investering dus maar dat mocht niet. (heb ik al eens met oud moderator Johan45 doorgerekend)

While My Guitar Gently Weeps

Goerge Harrison, Rick Wakeman, Guy Protero, the Orion Strings

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Hetgeen naar mijn mening (architect) het geld op de verkeerde plaats (plafond en verf) uitgeven is, daar ik niet in dat trappenhuis woon maar in het appartement.

 

En jij gaat wel meebetalen aan isolatie van de muren van appartementen waar je niet woont?

En blijf jij altijd binnen, dus zie je niet die verfraaiing van je portiek? Het kan van invloed zijn op de waarde van je woning!

 

In mijn flat speelde al jaren geleden dit onderwerp, isolatie van de blinde muren aan beide zijden van de flat.

Ik heb als voorzitter voorgesteld aan de vergadering of de leden akkoord gingen met een andere verdeelsleutel om dat mogelijk te maken.

Helaas was daar geen belangstelling voor.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Ik heb als voorzitter voorgesteld aan de vergadering of de leden akkoord gingen met een andere verdeelsleutel om dat mogelijk te maken.

Helaas was daar geen belangstelling voor.

 

dat voorstel heb ik ook gedaan en daarmee was men het eens

van

30% verlies ringleiding

70% bemeterde radiatoren

naar 50% <> 50%

en na een nieuwe calculatie achteraf hadden we eigenlijk moeten voorstellen

naar

70% verlies ringleiding

30% bemeterde radiatoren

en dat werd toen wel tegengehouden, want de profiteurs waren in de meerderheid

ik weet er alles van met een ringleiding die eigenlijk al voldoende warmte afgeeft, zo iets ontdek je ook pas na een stookseizoen

alles met excel tabellen en overzichtstaten van de radiografisch uitleesbare radiator meters bepaald

p.s. als je daar de huidige gasprijzen bij hebben gebruikt waren bepaalde eigenaren al jaren geleden failliet geweest

aangepast door Tonskidutch
p.s.

While My Guitar Gently Weeps

Goerge Harrison, Rick Wakeman, Guy Protero, the Orion Strings

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen dat werd niet bedoeld.

 

het ging over de stookkosten verdeling waarbij men wist dat de verdeelsleutel eigenlijk niet correct was ingesteld en dat kun je als bouwfysicus gewoon bepalen aan de hand van de omtrek en geveloppervlakten van de appartementen.

 

ik heb er 7 jaar oorlog over gevoerd en alles laten berekenen door een externe onafhankelijke partij

While My Guitar Gently Weeps

Goerge Harrison, Rick Wakeman, Guy Protero, the Orion Strings

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan hebben wij het over verschillende zaken. In onze flat heeft iedereen zijn eigen CV installatie.

 

Dus dan maar even weer over het topic onderwerp.

 

Alle wijzigingen aan de gevel en het dak worden bepaald door de VVE.

Er kan geen een eigenaar op eigen houtje zonnepanelen plaatsen, die worden op last van de VVE en voor rekening van die betreffende eigenaar verwijderd.

Alleen de Vergadering van Eigenaren beslist over het plaatsen van zonnepanelen, de uitvoering daarvan is in handen van de bestuurder.

 

 

aangepast door Old Satterhand
terug on-topic
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Dan hebben wij het over verschillende zaken. In onze flat heeft iedereen zijn eigen CV installatie.

 

Dus dan maar even weer over het topic onderwerp.

dacht het duidelijk te hebben aangegeven ivm dat voorschot stookkosten

 

Oké back to topic.

De uitvoering / uiterlijk van de te plaatsen zonnepanelen zou de bestuurder wel kunnen voorschrijven aangaande de kwaliteitsborging en 't uiterlijk van het gebouw, maar de stelling is nu juist dat de Vereniging Eigen Huis wil dat men als eigenaar ook de kans moet krijgen zijn initiatief uit te voeren.

 

Als je het heel scherp stelt zou iedereen als Nederlands staatsburger moeten kunnen meebeslissen over de verbouwing van het Binnenhof in Den Haag.

Als bescherming van het geestelijk eigendom van de architect zou het ontwerp van het origineel niet zomaar mogen worden aangetast c.q. aangepast.

En toch stelt men dat het hoognodig aangepast MOET worden om aan de nieuwe vraag en omstandigheden te kunnen blijven voldoen.

Ergo iemand beslist dat aanpassing (en hopelijk ook verduurzaming) nodig is, terwijl de burger niet gekend wordt in wat de Staat der Nederlanden over het Binnenhof beslist.

 

In menig ander land zijn er veel ruimere procedures die de burgers m.b.t. stemmingen over dergelijk importante gebouwen een zegging schap geven naast een vak jury. De kwestie dat leken, ook zo de leden van een V.V.E. verduurzaming en aanpassingen tegenhouden lijkt mij dus een onhoudbare situatie, vooral als die V.V.E. zelf geen plannen maakt. En dat is hetgeen de Vereniging Eigen Huis wil aanpakken. Daarenboven is de voorzitter en bestuurder van menig V.V.E. niet onderlegd in dergelijke kwesties.

 

En dat komt vaker voor dan men wil geloven. Een V.V.E die ons professionals vraagt inzake verduurzaming terwijl men niet eens op de hoogte is van de status van het gebouw. Roestende spouwankers waardoor de hele baksteen gevel die al de nodige scheuren vertoond volledig vernieuwd zal moeten worden herplaatst met ornamenten lateien en alle reeds in eerdere fasen aangebrachte kunststof kozijnen met dubbele beglazing. En dat is een vooronderzoek dat de "bestuurder" had moeten doen toen hij z'n offerte uitbracht aan de Vereniging die een dergelijke commerciële partij moet kiezen gezien deze realiteit hier in de quote

 

Op 17-10-2022 om 11:08, Tonskidutch zei:

Gezien de vergrijzing van onze samenleving en dus de afname door de persoonlijke inzet van leden, penningmeesters en secretarissen of voorzitter van dergelijke V.V.E.'s worden deze diensten uitbesteed aan commerciële bedrijven die winst moeten maken en met liefst zo weinig mogelijk inzet en uren van dat bedrijf.

Ergo je hebt niet alleen te maken met je buren maar ook met de impliciet aanwezige onwil van de V.V.E. managers.

 

De eigenaar die het appartementsrecht gekocht heeft per splitsingsakte is in heel veel gevallen gewoon weg de pineut omdat hij inderdaad door de makelaars klinkklare onzin verteld krijgt en zich niet bewust is van zijn eigen onderzoeksplicht. Dan sta je voor afgronden en had plannen om te verduurzamen... die de V.V.E. blokkeert.

 

Het kan zijn dat jij het aardig doet in de V.V.E. maar dan ben je een uitzondering beste @Old Satterhand

While My Guitar Gently Weeps

Goerge Harrison, Rick Wakeman, Guy Protero, the Orion Strings

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier komen we nooit uit. Net zoals in het aangehaalde artikel heeft de eigenaar andere belangen dan de VVE.

Voor de eigenaar (Vereniging Eigen Huis) telt alleen het eigen belang.

De VVE (VVE Belang) vertegenwoordigt de belangen van alle eigenaren.

 

22 uren geleden, Tonskidutch zei:

Het kan zijn dat jij het aardig doet in de V.V.E. maar dan ben je een uitzondering beste @Old Satterhand

 

Nee, geen uitzondering gelukkig. In deze contreien zit het stadsbestuur in menig slapende VVE, juist om chaos te voorkomen.

En die chaos ontstaat zeker als die plannen van de Vereniging Eigen Belang door zouden gaan.

Dan gaat iedereen zijn eigen zonnepanelen op het gemeenschappelijke dak installeren.

Gelukkig kan dat hier niet, het dak is er, na de laatste renovatie, niet geschikt voor.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
1 uur geleden, Old Satterhand zei:

In deze contreien zit het stadsbestuur in menig slapende VVE, juist om chaos te voorkomen.

Hebben die dan ook een appartement gekocht, misschien voor verhuur in het gebouw?

Er kunnen toch alleen eigenaren, d.w.z. personen die een appartementsrecht in het gebouw gekocht hebben in een VVE zitten?

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, ceesv zei:

Er kunnen toch alleen eigenaren, d.w.z. personen die een appartementsrecht in het gebouw gekocht hebben in een VVE zitten?

 

De bestuurder hoeft geen eigenaar te zijn.

De gemeente heeft zo zijn eigen procedure om de slapende vereniging wakker te schudden.

Allemaal wel in overeenstemming met dat wetboek uiteraard.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...