Ga naar inhoud


Gevolgen van lange coax kabel


PeterSat67
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten


Afhankelijk van je coax kwaliteit en andere componenten in je keten. Zorg tenminste voor 4G/LTE afgeschermde kabel, PTC pluggen (en niet die goedkope schroefbare ellende). Graaf kabel 60cm in (indien mogelijk). Op den duur zal demping toeslaan waardoor delen van het frequentiespectrum wegvallen. Je merkt het vanzelf (22kHz werkt plots niet meer, DiseqC die niet meer (stabiel) werkt… Met ca 100 meter kabel houdt het wel op bij de meesten (en dat bij een directe kabel zonder switches).

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, Sprietje zei:

Met Koka 9 Eca, heb je met 100 meter lengte geen enkel probleem.

Dit is wel indoor kabel, als je de kabel zo in de grond wil leggen, zul je de groene grondkabel moeten leggen.

Ik heb deze ook in de grond liggen, wel op 90 cm diep en de verste afstand is 100m, en werkt zonder problemen.

 

606000206_GROUND-COAX-CABLE-C6_Productsheet_ EN.pdf

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadeel van grondkabel is dat die erg stug is en dat je die eigenlijk niet rechtstreeks op een lnb of diseqc-switch en satellietontvanger kunt aansluiten. Je moet dan verloopkabeltjes gebruiken. Ik leg de coaxkabel altijd in een tyleenslang van 16mm in de grond maar soms ook over de grond.

 

 

tyleenslang.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zo'n lengte van 55 meter Hirschmann koka coax van de receiver via de voorheen vuilstortkoker in de flat naar het dak gehad en het laatste stuk bovendaks niet verder ingepakt of beschermd. 2* voor twin LNB's en 2* 4in1 switch. Heeft 9 jaar fantastisch gewerkt.

 

Nu schreef je zelf dat de LTE G3 bescherming alleen voor kabel nodig is! Wat is nu de laatste stand van dat inzicht?

La Grange

ZZ TOP

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Problemen die je kunt verwachten bij een hele lange coaxkabel zijn;
- schakelproblemen naar de horizontale polarisatie
- het niet doorkomen van de hoge band
- schakelproblemen in de diseqc-switch

- in geval van een draaibare schotel dat de schotel niet meer uit zijn uiterste positie terug wil komen

Hoe langer de coaxkabel is, des te beter moet je op de kwaliteit van de coaxkabel letten en wel ongeveer in deze volgorde:
- zorg dat je geen CCS koaxkabel gebruikt (verkopert ijzerdraad)
- zorg dat je een middenader van 1,13mm gebruikt, niet 1mm of minder
- zorg dat je een vlechtmantel van koperdraad hebt en geen aluminiumdraad
- zorg dat je een bedekking van de vlechtmantel hebt van ongeveer 80%
- zorg voor een goed afgeschermde kabel, minimaal een 2-voudige afscherming (folie-vlechtmantel), beter nog 3-voudig (folie-vlechtmantel-folie)

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...