Ga naar inhoud


Weer wat stiller op AM


astro iris

Aanbevolen berichten


Ik snap niet dat er nog mensen zijn die zo aan de AM banden hangen.

Wees nou eens eerlijk. Het geluid is waardeloos met of zonder die hooggeprezen Optimods die alles nog erger maken.
Geluidsbandbreedte (officieel) tot 4,5 kHz en daarna is het afgelopen.
Mono en zeer gevoelig voor irretante storing. (welvaartsstoring en onweer)
Geen extra metadata die meekomt als RDS of visual text & data.
De trein voor analoge AM is al lang weggereden. DRM is een alternatief en landen als Indië maken hier met groot succes gebruik van.
Het argument als calamiteiten zender is onzin. Wie heeft er nou nog een werkende AM ontvanger nu en over 10 jaar.
Mijn kinderen weten niets van midden en lange golf.
Verder is het bereik van een krachtige AM zender overdag ook niet veel meer dan 100-150 km. Het onderhoud aan masten en antennes is extreem duur.
En wat gebeurd er bij een ernstige calamiteit als de toevoer naar de AM zender onderbroken is?
Dus schaf een DAB+ ontvanger aan die je voor een paar luttele tientjes koopt. Daar zit ook nog FM op.
Analoge AM is over & out. Al lang niet meer van deze tijd.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Ik snap niet dat er nog mensen zijn die zo aan de AM banden hangen.

Wees nou eens eerlijk. Het geluid is waardeloos met of zonder die hooggeprezen Optimods die alles nog erger maken.
Geluidsbandbreedte (officieel) tot 4,5 kHz en daarna is het afgelopen.
Mono en zeer gevoelig voor irretante storing. (welvaartsstoring en onweer)
Geen extra metadata die meekomt als RDS of visual text & data.
De trein voor analoge AM is al lang weggereden. DRM is een alternatief en landen als Indië maken hier met groot succes gebruik van.
Het argument als calamiteiten zender is onzin. Wie heeft er nou nog een werkende AM ontvanger nu en over 10 jaar.
Mijn kinderen weten niets van midden en lange golf.
Verder is het bereik van een krachtige AM zender overdag ook niet veel meer dan 100-150 km. Het onderhoud aan masten en antennes is extreem duur.
En wat gebeurd er bij een ernstige calamiteit als de toevoer naar de AM zender onderbroken is?
Dus schaf een DAB+ ontvanger aan die je voor een paar luttele tientjes koopt. Daar zit ook nog FM op.
Analoge AM is over & out. Al lang niet meer van deze tijd.

 

 

Van jou had ik meer verstand verwacht.  Die aanvoer kan net zo bij DAB+ zenders wegvallen, maar ik denk dat het een kwestie is van een backup straalverbinding of satelliet feed regelen.  We zitten notabene op een satelliet forum. En je ziet ook veel dat ze een noodstudio in een utiliteitsgebouwtje bij de zender plaatsen en dan kan ook prima als je maar 1  of 2 zend locaties hebt.  

 

Nogmaals DAB+ is waardeloos en gaat direct falen, hetzij door de GPS of simpelweg het feit dat het vrijwel onmogelijk is om die bekant 70 babyfoon zendertjes voor 1 mux in de lucht te houden. Hoe zie je dat voor je ? Alleen al de kosten om redundancy in te bouwen.   Ook het bereik klopt niet, 400 KM is met gemak haalbaar overdag op de middengolf,  Radio Caroline kunnen we hier toch ook horen en dat is laag vermogen notabene. 

 

En wel is een nood radio gezien, die hebben zelden DAB+  Maar wel allemaal FM en AM en soms ook nog Weather broadcast maar dat is hier niet in gebruik.  

 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Hetgeen dan neerkomt op 5,1 kHz audio kwaliteit.

Voor spraak is dat voldoende maar voor muziek?

 

Middengolf is verleden tijd, het heeft een museum status.

 

Hoe je noodradio ook inricht, in een katastrofe situatie heeft geen enkele radio zin.

Dan blijken de batterijen in de radio al 3 jaar geleden te zijn leeggelopen.

 

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, ceesv zei:

Dan blijken de batterijen in de radio al 3 jaar geleden te zijn leeggelopen.

 

Als het DuraLeak batterijen zijn zeker.
Een AM zender op de MG heeft geen 400 km bereik. Met 100-150 km is het afgelopen. Waarom had de zeer krachtige 400-600 kW, AM 747 zender in het zuiden van NL een hulpzender nodig als Hulsberg ? Omdat de ontvangst in het zuiden van het land naadje was. En stond er ook niet een in Hogezand?
In Amerika en Canada is het frequentiespectrum/afstand op de middengolf 10 kHz. De audiobandbreedte is dan 5 kHz. Dat is net iets beter dan in Europa met 4,5 kHz.
Ja...als je zegt dat sommige AM zenders breder zijn dan 4,5 kHz dan geef ik je gelijk maar daar heb je niets aan als de IF doorlaatkurve maar 9 kHz is en dat heb je snel met die moderne keramische IF filters. Dan komt er niets meer door na 4,5 kHz.
Voor calamiteiten en noodsituaties hebben we nu toch op onze GSM het zogenaamde Cell Broadcast. Daarmee kun je zeer gericht mensen bereiken bij noodsituaties. Wat is daar mis mee ? Of doe de televisie aan.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, Eduard07 zei:

 

De schrijver heeft het hier helemaal bij het verkeerde eind.

A key difference between Region 1 and the other regions is bandwidth. Region 1 is much more densely populated
with the result that the AM bands were much more heavily used until recently. Consequently, the bandwidths are
low to minimise adjacent channel interference. The maximum audio bandwidth transmitted in Europe is 6.3 kHz.
However, the higher frequencies are attenuated and receivers typically filter down to 3−4 kHz to limit adjacent
channel interference, particularly at night. In Regions 2 and 3, there is typically less interference, so higher
bandwidth are used (e.g., 10.2 kHz in the USA), though a wideband receiver is needed to benefit from this.

The maximum audio bandwidth transmitted in Europe is 6.3 kHz.
Ik weet niet waar hij dat vandaan heeft. Ik heb altijd geleerd dat het 4,5 kHz was en is. Uitzonderingen vooral in Engeland daargelaten.

 

area kHz (centre) spacing channels
Europe, Asia, Africa 522–1,602 9 kHz 120
Australia 522–1,710 9 kHz 131
North and South America 530–1,700 10 kHz 118

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Drs. IJzerbout zei:

ls het DuraLeak batterijen zijn zeker.
Een AM zender op de MG heeft geen 400 km bereik. Met 100-150 km is het afgelopen. Waarom had de zeer krachtige 400-600 kW, AM 747 zender in het zuiden van NL een hulpzender nodig als Hulsberg ? Omdat de ontvangst in het zuiden van het land naadje was

 

Gaan we weer, gast denk na!.  In Limburg zijn heuvels en dalen en waarschijnlijk had je een norm waar de ontvangst aan moest voldoen. Hoewel er zeker ontvangst was ging in dat in absolute getallen vast niet voldoen aan de norm, daarom stond die Hulsberg zender daar.  Maar voor een calamiteiten situatie is dat helemaal niet belangrijk.  Zo lang er maar ontvangst is, het hoeft niet overal perfect te zijn.  

 

Trouwens veel huizen zijn inmiddels behoorlijk RF dicht gemaakt door de isolatie woede.  DAB+ ontvangen hoef je ook niet op te rekenen binnenshuis en dat is digitaal, zit je onder de ontvangst drempel hoor je helemaal niks. Een grote middengolf zender blijft de simpelste oplossing. Geef het nou maar toe.

 

En dan gaan klagen over batterijen die al 3 jaar verlopen zijn, jullie zijn wel zielig he?

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
16 minuten geleden, Codx zei:

 

Gaan we weer, gast denk na!.  In Limburg zijn heuvels en dalen en waarschijnlijk had je een norm waar de ontvangst aan moest voldoen. Hoewel er zeker ontvangst was ging in dat in absolute getallen vast niet voldoen aan de norm, daarom stond die Hulsberg zender daar.  Maar voor een calamiteiten situatie is dat helemaal niet belangrijk.  Zo lang er maar ontvangst is, het hoeft niet overal perfect te zijn.  

In het oosten en noordoosten zijn geen heuvels en dalen,  maar toch waren daar steunzenders noodzakelijk omdat 120 kW in Lopik onvoldoende dekking gaf.

Ook voor landelijke dekking zal je op de middengolf steunzenders nodig hebben.

 

Maar ik maak mij geen illusie, wanneer het echt mis gaat verwacht ik niets van onze Hilversumse omroepen.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Codx

 

bij een calamiteit denk ik dat het aandeel mensen die nog een AM radio hebben c.q weten van het bestaan hiervan niet eens meetbaar is.

Is volkomen achterhaald door veel snellere nieuws verspreiding via social media , nieuws app’s etc

Hier zit iedereen op.

AM is allang exit.

Maar blijf jij er maar in geloven als je daar gelukkig mee bent.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat Codx mij helemaal verkeerd begrijpt. 
Uit hobby en wat nostalgie vind ik AM leuk en interessant. 
Maar meer ook niet. Het is techniek uit de jaren 30 die in de jaren 70 z’n hoogtepunt had bereikt. 
We versturen onze berichten ook niet meer via telex of telegram, al was dat ook leuk. En via morse code communiceerd ook geen ziel meer. 
Ja, ik weet het: zendamateurs. 
Maar wat is nou een mono bandje van 4,5 kHz nog waard tegenwoordig?

Word wakker en zet een DAB antenne op je dak en geniet van perfecte CD kwaliteit 

We zijn ook dankend overgestapt van de 78 toeren mono schellak naar de 45/33  stereo vinyl platen. Daar was niemand treurig om. 
Volgens mij ben je totaal wereldvreemd met je verouderde middengolf techniek en voorkeur. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Ik geloof dat Codx mij helemaal verkeerd begrijpt. 
 

Je legt het ook wel heel ongelukkig uit😎

Zet het eens op de fax naar hem ! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Of een Siemens T100.:)

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...