Ga naar inhoud


Is het slim om brommers/bromscooters i.v.m. dat ze in de bebouwdekom rijden qua snelheid naar 50km/u verhoogd worden zodat ze met het verkeer op de rijbaan mee kunnen rijden?


Miauw

Aanbevolen berichten

Ik heb geen bromscooter, maar ben toch benieuwd wat iedereen er van vindt.

 

Sinds begin dit jaar zijn snorscooters niet meer in trek i.v.m. dat ze een helm moeten dragen, daardoor worden snorscooters via een erkende bedrijven naar een bromscooter omgebouwd en gekeurd, of nemen mensen een bromscooter. 

 

Een bromscooter binnen de bebouwdekom moet op de weg rijden, het fietspad is verboden om daar gebruik van te maken. Bromscooters rijden dus tussen de auto's, maar door de maximale snelheid die ze mogen halen, kunnen ze niet goed met het verkeer op de vooral hoofdwegen meekomen. 

 

Een brommer in de bebouwde kom mag zover ik nog weet maximaal 30km/u rijden, ze kunnen 45km/u rijden mits niet opgevoerd.

 

Op de meeste kleine tussenstraatjes mag een bromscooter niet harder dan 30km/u, maar op doorgaande hoofdstraten kan een niet opgevoerde brommer niet harder dan 45km/u waardoor deze niet goed met het overige verkeer kunnen meerijden, zou het niet verstandig zijn dat een bromscooter op een doorgaande hoofdwegen binnen de bebouwdekom 50km/u zouden rijden?

 

Binnen de bebouwdekom mag een bromscooter niet harder dan 30km/u, buiten de bebouwdekom niet harder dan 40km/u en dan vaak weer op het fietspad i.v.m. dat o.a. automobilisten daar veel harder rijden dan een bromscooter officieel mag rijden.

 

Met het overige verkeer mee kunnen rijden lijkt mij verstandig, want bijvoorbeeld een automobilist die 50km/u rijdt gaat zich denk ik irriteren als er 5 a 20km/u verschil is.

 

Wat is jou mening en waarom?

 

aangepast door Miauw

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Miauw wijzigde de titel naar Is het slim om brommers/bromscooters i.v.m. dat ze in de bebouwdekom rijden qua snelheid naar 50km/u verhoogd worden zodat ze met het verkeer op de rijbaan mee kunnen rijden?

De maximumsnelheid van de brommer hangt af van de weg. Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, wanderer zei:

snelheid binnen de bebouwde kom verlagen naar 30 of 40 km per uur voor auto's..

 

Ik meen gehoord te hebben dat in Epe alles 30km/u is, als je dan toch allemaal dezelfde snelheid mag rijden, dat bevorderd de doorstroming i.v.m. dat er niet telkens gas gegeven en geremd moet worden. 

 

Ga je buiten de bebouwde kom, dan moet je het fietspad op en mag je maximaal 40km/u heb ik ooit begrepen, echter zitten bromscooters en bijvoorbeeld automobilisten elkaar daar niet in de weg.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, moonchild zei:

De maximumsnelheid van de brommer hangt af van de weg. Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.

 

Op de rijbaan in de bebouwde kom, waar je tussen de auto's moet rijden, dat is 45km/u ?

 

Je hebt brommobielen die daar ook moeten rijden en inderdaad die snelheid mogen, maar een bromscooter mocht voorheen niet op de rijbaan rijden, sinds het begin van dit jaar moeten ze daar zelfs rijden, toch lijkt het mij niet handig, want die 5km/u verschil tussen bijvoorbeeld automobilisten kan tot irritatie leiden, want een automobilist kan waar 50km/u mag, dat ook rijden wat dan vaak ook gebeurd, dan zou naar mijn mening de snelheid op de rijbaan gelijk getrokken moeten worden om irritatie te voorkomen.

 

Zover ik weet mogen sinds dit jaar bromscooters niet meer op een fietspad komen, ze zijn te breed en kunnen te hard.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is verschil tussen blauwe en gele kentekens. In sommige steden, zoals Amsterdam, mogen blauwe kentekens niet op een fietspad.

 

Als automobilist zou je wel op de hoogte van de geldende wetten moeten zijn. Als ik je de regels voor Speed Pedelecs ga vertellen dan ga je helemaal stuiteren :D

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-3-2023 om 20:33, moonchild zei:

Er is verschil tussen blauwe en gele kentekens. In sommige steden, zoals Amsterdam, mogen blauwe kentekens niet op een fietspad.

 

Als automobilist zou je wel op de hoogte van de geldende wetten moeten zijn. Als ik je de regels voor Speed Pedelecs ga vertellen dan ga je helemaal stuiteren :D

 

Die worden inmiddels opgevoerd en beboet las ik laatst, zal wel weer een spelt in een hooiberg zijn.

 

aangepast door Miauw

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 7-3-2023 om 02:32, Miauw zei:

Een bromscooter binnen de bebouwdekom moet op de weg rijden, het fietspad is verboden om daar gebruik van te maken. Bromscooters rijden dus tussen de auto's, maar door de maximale snelheid die ze mogen halen, kunnen ze niet goed met het verkeer op de vooral hoofdwegen meekomen. 

 

Dat is niet helemaal waar.

Een snorfietser (dus met blauw kenteken) is verplicht om op het verplichte fietspad te rijden (rond blauw bord met wit fietsje, bord G11 of G12) en bij een onverplicht fietspad (rechthoekig blauw bord met de tekst "fietspad" bord G 13) als de aandrijving elektrisch is.

Een brommer (bromscooter, dus met geel kenteken) is verplicht om op het verplichte fiets/bromfiets pad te rijden (rond blauw bord met wit fietsje, en eronder wit brommer, bord G12). Een brommer mag nooit op het onverplicht fietspad G13 komen.

Dat geldt in heel Nederland, ook in steden. Alleen in een aparte politie verordening van Amsterdam en Utrecht is gesteld dat enkele gebieden de snorfietser ook niet op het verplichte fietspad mogen komen.

 

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-3-2023 om 09:14, Tonskidutch zei:

en verder is het een waardeloos topic

 

Dank je wel, ik heb daar een andere mening over.

 

Het is merkbaar dat veel snorscooters die voorheen op het fietspad zonder helm in de bebouwde kom mocht rijden, inmiddels zie ik ze niet meer, want als ze dan toch een helmplicht hebben gekregen, willen ze ineens op de rijbaan binnen de bebouwde kom maar dan met een hogere snelheid waar ik geen probleem mee heb.

 

Verder vindt ik in heel de bebouwde kom maximaal 30km/u door al het motorisch verkeer gereden zou moeten worden, reden is dat er dan 1 snelheid door al het verkeer gereden wordt en de doorstroming beter werkt dan telkens optrekken, remmen, optrekken en weer remmen, enz. enz.

  • Bedankt 1

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...