Ga naar inhoud


Een nieuwe Gibertini 125 of 150 - welke rotor?


kwetal
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Sinds een paar weken wonen we in het heuvelland van Monferrato, iets oostelijk van Turijn. Voorlopig ben ik wel even zoet met het opnieuw opstellen van de T90. Daarnaast ben ik me aan het oriënteren omtrent een (nog) grotere (draaibare) schotel. Daarmee zou ik hier, in NW Italië, nog net de de UK spotbeam van Astra 2 kunnen ontvangen. En wie weet wat nog meer leuks valt op te pikken.

 

Nu lees ik lovende berichten over de Gibertini. Kwaliteit voor een betaalbare prijs. De fabrikant  in Paderno Dugnano (Mi) zit voor mij op een rijafstand van anderhalf uur. Hoewel het de vraag is of ze aan particulieren leveren. Gelukkig zit er "om de hoek" in Turijn ook nog een satelliet winkel die hem in het programma heeft. Want het valt me op dat de leveranciers van grote schotels steeds schaarser worden en vaak behoorlijke verzendkosten rekenen. Als ze al verzenden.

 

Met concrete vraag op dit moment is welke rotor aan te bevelen is voor deze schotel. Duurzaam en betrouwbaar. Mag wel wat kosten. En maakt zo'n rotor echt zo veel lawaai? Dan zou die een verdieping lager moeten in de tweede tuin die zo'n tien meter lager ligt. Daar moet behalve de coax ook weer een stroomkabel naar toe.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites


Rotors zijn heel zeldzaam geworden de laatste 5 jaar.

Dus kijk eerst of je nog een Ladenhüter vindt bij die satelliet winkel. Hier vindt je rotord alleen nog tweedehands, gereviseerd of niet.

of chineese meuk.

 

voor 1,5 meter schotel is het misschien te zwak

 

Een andere optie zou de ook al zeldzaam geworden Vbox2 zijn met passende actuator. En die vindt je beslist ook niet makkelijk.

The Voice Of Experience

Fatboy Slim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Volgens Satbeams kun je in Asti bij Turijn de Astra 2E en 2F spotbeam met een schotel van 110cm ontvangen, zie bijlages. De spotbeam van de Astra 2G die het laatste gelanceerd is en een strakkere spotbeam heeft, staat niet aangegeven. Mogelijk kun je die met een Gibertini OP125 ontvangen, de Astra 2E en F zeker wel. Kijk even op Lyngsat of dat erg bezwaarlijk is om de zenders van de 2G te missen (misschien alleen bij regen).

 

1244026809_Astra2Espotbeam.thumb.png.b6e347a68230fb78fad6cec7013ccd10.png

 

652924347_Astra2Fspotbeam-.thumb.png.ba65713d417fec08c01d789f976c2bf6.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tonskidutch Dat is jammer.... Ik kom inderdaad vooralsnog alleen maar "uitverkocht" tegen. Ik kan de schotel natuurlijk eerst vast opstellen en hopen nog eens zo'n rotor tegen te komen.

 

Edit: Motore Rotore per parabola DIGIPOWER MOTECK SG-2100A DiSEqC 1.2 € 115. Nog 3 leverbaar. Dit is zeker goedkope chinese meuk?

 

@Sprietje Ja, het wordt kritisch. Zonder de BBC's is te leven maar het is leuk om ze erbij te hebben. In Nederland zaten ze altijd in mijn vaste zap rondje. Ik zit overigens precies tussen Asti en Turijn in. Dat is weer een (bescheiden) winst t.o.v. Asti.

aangepast door kwetal
spelling / Edit

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, kwetal zei:

DIGIPOWER MOTECK SG-2100A DiSEqC 1.2

Vergeet die motor maar voor een Gibertini 125 of 150 of grotere schotels !!

Ik had een gibertini 150 & 125 (die ligt nog wel in mijne kelder):

https://www.sat4all.com/forums/topic/369082-gibertini-150-revolver-lnb-3-lnbs-gbox-h2h-motor-tegelvoet-60x40-mast

https://www.sat4all.com/forums/topic/375868-te-ruil-gibertini-150cm-schotel-revolver-lnb-houder-inclusief-diseqcmotor-maxplus-hts-2100s-mast-voettegel-60x40

Ik gebruikte die niet meer , wegens geen belangstelling meer in grote schotels !!

Ik gebruik hier nog enkel een draaibare Gregorian 90 & Gregorian 55 !!

 

Nog een voorbeeld van een Gibertini 150:

https://www.sat4all.com/forums/topic/368526-gibertini-aluminium-schotel-antenne-150-cm-compleet

 

aangepast door cookie monster
  • Like 1

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, kwetal zei:

@Sprietje Ja, het wordt kritisch. Zonder de BBC's is te leven maar het is leuk om ze erbij te hebben. In Nederland zaten ze altijd in mijn vaste zap rondje. Ik zit overigens precies tussen Asti en Turijn in. Dat is weer een (bescheiden) winst t.o.v. Asti.

 

Beste kwetal
Het is niet zo dat de BBC-zenders alleen maar op de Astra 2G zitten. De belangrijkste BBC-zenders zitten op de Astra 2E zie: https://www.lyngsat.com/Astra-2E.html

en 2F, zie: https://www.lyngsat.com/Astra-2F.html

Op de 2G zitten BBC One Scotland, ITV 1 en 2 in HD.


Let er verder op dat op alle 3 de satellieten ook veel zenders op de Europabeam zitten die je dus met een veel kleinere schotel al kunt ontvangen.
De mogelijke zenders die je dus niet altijd kunt ontvangen zijn dus zeker niet de interessantste zenders.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, kwetal zei:

 

 

3 uren geleden, kwetal zei:

...

 

Met concrete vraag op dit moment is welke rotor aan te bevelen is voor deze schotel. Duurzaam en betrouwbaar. Mag wel wat kosten. En maakt zo'n rotor echt zo veel lawaai? Dan zou die een verdieping lager moeten in de tweede tuin die zo'n tien meter lager ligt. Daar moet behalve de coax ook weer een stroomkabel naar toe.

Hoi @kwetal

Ik heb een 80cm schotel en gebruik de Stab Italia HH100 rotor, ze bestaan ook voor grotere schotels, hier heb je bv de HH120 voor.

Maar probeer er maar een tepakken te krijgen; volgens mij lukt dit alleen maar 2de hands.

Dan heb je het over de stroomvoorziening, deze gaat gewoon via de coax, dus geen extra kabel.

Dan je vraag over het geluid, je hoort alleen een zacht gezoem als je naar een andere satelliet draait.

Succes!

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje Dank je. Met een 125 moet het redelijkerwijs wel lukken. Het regent hier niet zo vaak. De Po valt al bijna droog. Dus met de uitval zal het ook wel meevallen.

 

@cookie monster Ik begrijp het. Ik had een paar jaartjes vroeger wakker moeten worden :)

 

@D-box Jouw antwoord lijkt het meest te compleet te worden. De HH120 wordt in advertenties nog volop aangeboden. Maar niemand kan hem daadwerkelijk leveren. Net zoiets als de Vu+ Ultimo. Waarvan ik in Noord Italië een leverancier vond die zegt er nog ruim voldoende op voorraad te hebben.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hele goede tip! Dank je. Nu heb ik PLI. Eenmaal aan de bediening enzo gewend verander ik niet zo snel. Hopelijk krijgen we hem op ook PLI werkend. Ik zie de module ook gratis thuisbezorgd via een overbekendverzendhuis.it. € 62,90. Scheelt weer een paar uur fietsen. Met de toevoeging "Il modulo di accesso Kabelio è destinato esclusivamente all'uso in Svizzera". Heb je een Zwitsers adres nodig voor de activatie? Er staat ook bij "Facile da installare e utilizzabile senza SmartCard. Nessun abo, nessun contratto. "

  • Haha 1

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, kwetal zei:

Eenmaal aan de bediening enzo gewend verander ik niet zo snel.

Dat is wel een dingetje 😁 voor een Pli follower

Er zijn fantastische skins voor VTI die mooier zijn dan de standaard, ik durf zelfs te beweren mooier dan de OpenPli skin.

En het basis menu is identiek.

The Voice Of Experience

Fatboy Slim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Dat is wel een dingetje 😁 voor een Pli follower

Nu heb ik nog een minimaal een half jaar om daar over na te denken. T/m eind dit jaar zitten we in een gehuurde voormalige boerderij waarin ik niet van plan van alles te installeren. Wel is het belangrijk om op dit moment de aan te leggen buizen in onze nieuwe woning goed aan te geven. De (ver)bouwkosten in Italië zijn nog explosiever gestegen dan in Nederland.

 

Hoe dan ook een voor mij leerzaam topic. Die Gibertini met rotor, dat plan kan ook de ijskast in. Je blijft maar punten scoren bij mijn vrouw :) Het plan is goed om bij de hand te hebben indien ik me later eens ga vervelen. Die Kabelio gaat het wel worden denk ik.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, kwetal zei:

Je blijft maar punten scoren bij mijn vrouw

 

WOW :wub: 😁

 

in ieder geval is een werktekening van een architect inzake de leidingen en aansluitpunten voor die Italianen al een kosten besparende factor.

Aan de hand daarvan kun je meters en materiaal berekenen.

The Voice Of Experience

Fatboy Slim

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...