Ga naar inhoud


Advies schotel UK Zuid Frankijk


bcw

Aanbevolen berichten

Het is niet alleen de dikte van het plaatmateriaal, ook de manier hoe een schotel wordt bevestigd.
Kijk eens bij een Triax 110. De bevestigingspunten liggen een centimeter of 9 van elkaar (links-rechts) en kijk eens bij een Kathrein, daar liggen de bevestigingspunten bijna aan de buitenzijde van de schotel. Tja, die laatste zal niet dubbel klappen bij een harde storm.

 

TD110 heeft kleine opening voor lnbparm.jpg

Kathrein CAS 180klein.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gisteren hebben we geexperimeteerd met een oude triax (weet niet precies welke, maar de breedte was 102 cm oid)

Het is ons niet gelukt om een lock te krijgen. Kan aan de het oude tuning device liggen (al een jaar of 10 oud, alleen SD, en lange tijd niet meer geupdate),

of aan de LNB (had nog een LNB liggen - nieuw in doos) Inverto quad black ultra. Of aan de schotel, of aan de LNB arm.

Wat mij met name stoort aan de goedkopere schotels in het uitlijnmechaniek. Verschrikkelijk geklooi, vergeleken met een gibertini.

We testen nu eerst de LNB en dhet uitlijnmachientje op een andere werkende installatie.

 

Als we een andere schotel aanschaffen, denk ik toch aan de Label die ik hierboven noemde.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, bcw zei:

Wat mij met name stoort aan de goedkopere schotels in het uitlijnmechaniek. Verschrikkelijk geklooi, vergeleken met een gibertini.

 

Je bedoeld waarschijnlijk de elevatie instelling d.m.v. een draadstang, zie eerste afbeelding maar dat kun je natuurlijk ook zelf maken bij de Triax ATF 130 zie tweede afbeelding.

 

elevatie instelling OP 125 L.jpg

triax-atf-130.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad. Ik vind het dat afstellien van het azimuth redelijk soepel gaat. Maar de elevatie gaat schokkerig. 

Is natuurlijk een erg goedkope constructie.

 

Ander vraagje. We hebben inmiddels vastgesteld dat zowel het uitlijndoosje wat we gebruiken als de LNB OK zijn.

We denken nu dat de arm van de schotel niet goed zit. Ik zou dat eens willen nameten, maar daarvoor heb je wat gegevens nodif. Ik heb gisteren gemeten dat de schotel ca 102 cm breed was. Merk Triax. Misschien een TD110? Ik kan geen specs meer vinden van dit model. Heeft iemand die misschien nog?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het moet een Triax TD 110 zijn. De spiegelmaat is 100cm breed en 105cm hoog. Met de rand meegerekend komen daar enkele centimeters bij. Dat is de enige schotel van de Triax-serie waarvan de lnb-arm niet omhoog te klappen is maar vast zit met een vleugelmoerdraadeind zoals hier op de eerste twee afbeelding te zien is. Controleer of de vleugelmoer goed is aangedraaid en dat de aluminium lnb-arm goed tegen het bracket aan ligt.

 

Heb je de juiste elevatie instelling gebruikt? De oude serie Triax-schotels hebben een hoog en een laag elevatiebereik. Dat kun je omwisselen door de mastklem om te draaien. In Zuid-Frankrijk moet die natuurlijk op het hoge elevatiebereik staan, zie afbeeldingen.

 

TD110 arm detail back.jpg

LNB-arm bevestiging Triax 110.JPG

Triax elevatie  instelling.png

aangepast door Sprietje
typefout
Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Op een twee uur rijden zit een shop in de Lot waar ik vroeger veel mee werkte. Die doet niet meer aan de Gib OP125 want hij vindt die exorbitant duur. In plaats daarvan heeft hij een schotel van merk Label,

 

Ja en een hele goede shop. Naar Villeneuve rijden is nu ook niet zo ver vanaf je verblijfplaats . Bovendien kun je er een Laminas 120 cm kopen voor een mooie prijs . Is een fiber schotel heel stevig en duurzaam. Gaat jaren mee...

aangepast door Crazy Sat
  • Like 1

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor die informatie, Sprietje. De bevestiging die wij hebben is zoals je hem beschrijft.

Heb jij misscien nog wat specificaties van die schotel? f/D, brandpunts afstand,...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Technische gegevens Triax 110
Reflector Size     100 x 105 cm
Gain                      40,2 dB bij 11,7 Ghz
Offset                   26 graden
F/D                        0,6
Beam width         1,8 graden


De Triax ATF 130 heeft een plaatdikte van 0,8mm en geeft een versterking van 41,76dB bij 11,5 GHz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is de informatie die ik zocht.

Ik ga de top en bottom string lengtes berekenen en controleren waar de LNB moet staan (en dus of de arm nog goed staat)

Bedankt Sprietje!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, zo zou je het kunnen doen. De gebogen arm van de oude triax-serie is een zwakke plek. Bij de nieuwe serie is de arm recht en een stuk sterker.
Als de arm omlaag gebogen is door bijv. te veel gewicht (4 lnb's met 4 aansluitingen en 16 coaxkabels), kun je proberen de arm terug te buigen maar dat is riskant. Het is handiger om aan de achterzijde een vulling tussen de arm en het bracket aan te brengen van 1 of enkele millimeters. Om te voorkomen dat de aluminium arm verder door zakt, kun je een aluminium strip boven de knik bevestigen met 4 zelftappers.

 

LNB-arm bevestiging Triax 110.JPG

gebogen lnb-arm Triax1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even wat terugrapportage.
We hebben de Triax schotel nagemeten, en alles lijkt ongeveer zoals het hoort.

Ik heb een TD110 op mijn balkon geplaatst (met vrij uitzicht op de satelliet), een meter of twee boven mijn Gibertini.
Op de TD110 kreeg ik wel signaal op de SD zenders, maar met erg weinig marge (sommige kanalen begonnen al te blokken..)
HD kwam niet door.
Kortom, de schotel is te klein.

 

De Engelse dame voor wie ik dit doe heeft inmiddels besloten eerst te proberen of ze Engelse TV kan ontvangen via het internet.
BBC iPlayer en ITVx zouden moeten lukken, met een VPN.
Bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...