Ga naar inhoud


SG-2100A


BrunoVP

Aanbevolen berichten

Iemand schreef ooit "dit komt niet goed"
Het is ergens niet meer waar. Heb de draad na 2 jaar terug opgepikt.
Raar maar waar. Heb nu signaal op Astra 28.2E
Mijn Sente Satellite Finder geeft toch alvast redelijke resultaten weer. Lock ok.

Signaal 98 %, kwaliteit 78 %.

Maar mijn Samsung UE46FS6500SS doet ergens wat hij moet doen. Schotel in juiste positie zetten.
Maar nu rijzen er terug vragen op.
Azitmuth van de LNB. Voor het hele bereik, dus voor alle gewenste satellieten dezelfde waarde? En op hoeveel graden?

Dan de instelling in de ontvanger.
Bij de LNB insteling heb ik volgende mogelijkheden:

DiSEqc

Uit

1/4

2/4

3/4

4/4

Toon A

Toon B

Voor mij is dit chinees, weet niet waar dit voor staat.
Maar stap voor stap nu, ben al blij dat ik toch al enig resultaat heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als ik het goed begrijp heb je een draaibare schotel met een SG-2100A rotor,

Als de schotel pal naar het zuiden staat, moet de lnb met de aansluiting recht omlaag staan, dus skew nul. Omdat tijdens het draaien van de schotel, deze ook kantelt, kantelt de lnb mee. Daarom staat de skew van de lnb altijd goed op welke satelliet de schotel ook gericht staat. Uitzondering hierop zijn de satellieten die een pré-skew hebben. Bij de Astra 1, 2 en 3 is dat 7,5 graad. Op deze satellieten staat de lnb dus feitelijk niet goed ingesteld maar helaas kan dat bijna niet anders of je zou de lnb draaibaar moeten maken m.b.v. een klein motortje die deze correctie van 7,5 graad uitvoert. Er zijn maar bitter weinig mensen die zoiets zelf gemaakt hebben.

 

Volgens mij kan de Samsung-tv niet overweg met een draaibare schotel, wel met 4 losse lnb's.

Voor een draaibare schotel moet in het menu voor diseqc. 1.2 gekozen worden en die keuze heb je volgens mij niet.

 

aangepast door Sprietje
schrijffout
Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, Sprietje zei:

 

Volgens mij kan de Samsung-tv niet overweg met een draaibare schotel, wel met 4 losse lnb's.

Voor een draaibare schotel moet in het menu voor diseqc. 1.2 gekozen worden en die keuze heb je volgens mij niet.

En ergens toch wel. Kan in het menu van de tv de keuze maken om USALS te selecteren. Heb als test even een satelliet op 60E geselekteerd. En schotel draaide er inderdaad naar toe. Of nu echt de juiste positie was weet ik niet. Niet nagekeken.
Dat de LNB haaks op de schotel moet staan, daar had ik ergens wel een vermoeden naar. Maar toch een lichte helling gegeven. Het eerste resultaat is er al. Voor de andere astra's is het nog even koffiedik kijken. Voorlopig geen signaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ohh, kijk eens aan. In het manual (handleiding) kon ik dat niet vinden dat USALS in het menu te selecteren was.
Als de Astra satellieten 1-2-3 je belangrijkste satellieten zijn, dan kun je de skew van de lnb bijv. middelen. De meeste Eutelsat satellieten hebben ook een pré-skew van 3,5 graden. Als je de stand van de lnb in de zuid-positie van de schotel op bijv. 4 graden zet, dan is de skew-afwijking van de lnb voor de Astra 1-2-3 maar 3,5 graden, voor de Hotbird maar een halve graad en voor alle overige satellieten 4 graden. Dat zijn afwijkingen waarbij je maar heel weinig tot geen verlies hebt. Dus als de schotel pal naar het zuiden staat, moet de lnb 4 graden tegen de wijzers van de klok ingedraaid zijn als je achter tegen de lnb aan kijkt.

 

skew instelling draaibare schotel.png

hoek van 4 graden.PNG

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad na een nachtje erover geslapen te hebben heb ik het door dat die tabel in de LNB lijst enkel is als je een vaste schotel hebt met meerdere lnb's op.

1 uur geleden, Sprietje zei:

moet de lnb 4 graden tegen de wijzers van de klok ingedraaid zijn als je achter tegen de lnb aan kijkt.

Zal ik vandaag dan regelen. Wel bizar dat de LNB een beetje met de klok mee staat en toch beeld heb op Astra 28.2E. Of dat ook een beetje te maken doordat de schotel 1m is?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
10 uren geleden, BrunoVP zei:

Bij de LNB insteling heb ik volgende mogelijkheden:

DiSEqc

Uit

1/4

2/4

3/4

4/4

Toon A

Toon B

Voor mij is dit chinees, weet niet waar dit voor staat.

Met deze instelling bepaal je hoe de ontvanger de lnb, al dan niet via een diseqc schakelaar,  selecteert die jij in je schotel hebt gemonteerd.

Je informatie is summier, voor een draaibare schotel zou je diseqc 1.2 of usals moeten selecteren.

In dat geval staat diseqc LNB op uit.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, ceesv zei:

Met deze instelling bepaal je hoe de ontvanger de lnb, al dan niet via een diseqc schakelaar,  selecteert die jij in je schotel hebt gemonteerd.

Je informatie is summier, voor een draaibare schotel zou je diseqc 1.2 of usals moeten selecteren.

In dat geval staat diseqc op uit.

Inderdaad na een nachtje erover geslapen te hebben heb ik het door dat die tabel in de LNB lijst enkel is als je een vaste schotel hebt met meerdere lnb's op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joepie, het is gelukt.

Na de wijze raad van @Sprietje opgevolgd te hebben. De gulden middenweg van de skew (4°), krijg ik toch al 1 FTA via Hotbird.
Maar Astra 19.2 en 23.5 noppes. Was wel handmatig aan het zoeken. Tot ik een poging deed op automatisch af te stemmen.

Wat ik in 2021 in maanden niet goed kreeg, heb het nu in een paar dagen gefiskt.
Dank aan allen die toen en nu geholpen hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De rotor staat op ongeveer 39° en de schotel in de buurt van 35°.Wil er morgen foto's can nemen. Ik ben in het bezit van een digitale waterpas. en de schotel zelf zit zo rond de 3° (gemeten in het midden). De skew is 2.9°. 
Maar het belangrijkste is nu wel dat ik op de voornaamste satellieten beeld heb. Fijn tunen kan alsnog indien nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, BrunoVP zei:

De rotor staat op ongeveer 39° en de schotel in de buurt van 35°.

Dat kan niet goed zijn.

De motor zal voor Malderen rond de 51 moeten staan en de schotel rond 22

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-9-2023 om 18:18, Mojo zei:

Dat kan niet goed zijn.

De motor zal voor Malderen rond de 51 moeten staan en de schotel rond 22

Heb wat foto's genomen. De motor zou volgens de handleiding juist moeten zijn. De schotel stond in vorige instantie te hoog. Aangepast nu. Met als resultaat dat ik toch zuiver beeld heb. En dit op meerdere satellieten.
Links en rechts is als je voor de schotel staat.

rotor links.jpg

rotor rechts.jpg

schotelbeugel links.jpg

schotelbeugel rechts.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...