Ga naar inhoud


ontsteking gashaard werkt niet meer


boudeman
Ga naar oplossing Opgelost door Con,

Aanbevolen berichten


de piezo electronische ontsteking kan falen. (daar is geen netspanning bij nodig)

ik had hetzelfde bij mijn CV ketel in de Watergraafsmeer en die bak was zo oud dat de verhuurder besloten heeft een hele nieuwe HR ketel erin te hangen

aangepast door Tonskidutch

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze faalt niet want hij zegt dat hij een vonk ziet.Soms moet je wel een paar keer drukken alvorens de vonk echt de waakvlam ontsteekt

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een prachtige redding van @bellejt ;)

 

Maar wat is het dan, de gasklep? Blijft ie hangen, slaat ie dicht?

Boudeman heeft geluk want de schoorsteenveger komt nu bij aanvang van het stookseizoen.

 

Het thermokoppel is ondicht geworden, door al dat schoonmaken, schuren en die staalborstel? je weet het niet.

Ik zou aan mijn gasinstallatie en apparaten nooit zelf gaan prutsen.

 

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

thermokoppel vervangen is simpel en dat ding kost amper max 10 euro.Doe ik gewoon zelf en verdenk ook dat het koppel defect is want je mag normaal geen gaatje zien maar een soort soldeer tot de top.Verder blijf ik ook van gas af

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doorblazen met compressor leverde niets op. Met de mededeling van @con in gedachten en mij daarom afvragend of het inderdaad de bedoeling is dat de vonk overspringt naar de waakvlambrander, en niet naar het thermokoppelhuis, heb ik maar eens het simpele experiment gedaan het thermokoppelhuis 2 af te schermen met een stukje karton. Resultaat: waakvlam sprong aan, de haard ontstak niet (ik neem aan dat dat door de afscherming van het thermokoppel kwam) en het kleine stukje karton begon te schroeien (niet erg).

Ik neem nu aan dat de electrodedraad 1 kapot gegaan is of vervormd is, en dat ik moet zorgen dat de vonk niet naar 2 springt. Wordt vervolgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je waakvlam brand en je laat ze op het thermokoppel komen dan zou die moeten blijven branden na 1 minuutje.Doet ze dat niet is je thermokoppel defect

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1.

Jouw waakvlambrander heeft 2 functies, 1 hij moet het thermokoppel verwarmen

en 2 hij dient om de hoofdbrander aan te steken. Normaal gesproken zie je dan

ook 2 vammetjes uit de waakvlambrander komen gericht op het tehrmokoppel

en op de hoofdbrander.

 

2.

Als je de waakvlam aan hebt gekregen moet de thermokoppel eerst 30 seconden

onder vuur liggen alvorens deze een spoel (voor vrijgave) bekrachtig kan houden.

 

3.

Je zou het kapje van de waakvlambrander kunnen controleren op vervuiling.

 

4.

Normaal gesproken zou de waakvlam altijd branden tenzij jij hem bewust uit zet.

 

5.

Ik zal eens gaan surfen om jouw type haard, nogmaals ik ken hem niet maar in

principe werken alle gashaarden het zelfde.

 

6.

Wordt vervolgd.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas, niet gevonden maar zo moet het ongeveer zijn, weet niet of je de waakvlambrander iets kunt draaien.

image.png.d45cb7dccec6e8d2ef29b3dc00fbbc09.png

 

Ik denk dat de waakvlambrander iets verdraaid is. Hij piest nèt naast het thermokppel.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-10-2023 om 17:11, boudeman zei:

..................... en mij daarom afvragend of het inderdaad de bedoeling is dat de vonk overspringt naar de waakvlambrander, en niet naar het thermokoppelhuis, heb ik maar eens het simpele experiment gedaan het thermokoppelhuis 2 af te schermen met een stukje karton. Resultaat: waakvlam sprong aan, de haard ontstak niet (ik neem aan dat dat door de afscherming van het thermokoppel kwam) en het kleine stukje karton begon te schroeien (niet erg).

Ik neem nu aan dat de electrodedraad 1 kapot gegaan is of vervormd is, en dat ik moet zorgen dat de vonk niet naar 2 springt. Wordt vervolgd.

Bij mijn gashaard was de elektrodedraad direct onder de ontstekerknop zodanig beschadigd en/of verbogen dat de gegenereerde vonk/spanning daar direct oversloeg naar de massa van de kachel zodat er bij de elektrode niet of nauwelijks een vonk te zien was. In een helder moment (heb ik niet zo vaak) heb ik een stukje karton tussen ontstekerknop/draad en de massa gewurmd. Resultaat: Een loeier van een vonk daar waar het het nodig was en een vrijwel direct ontstekende waakvlam. Na elke zomerstop kreeg ik mijn gashaard zo weer aan de praat. Kleine moeite om even te proberen. Wie weet....

aangepast door kwetal
spelling

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Lang laten rusten, toch maar weer eens eraan begonnen.
De electrodedraad is wat stijf, maar kan toch gebogen worden. Je komt er alleen slecht bij en mijn ogen werken dan ook niet echt mee. Maar het is nu gelukt.
@Conhad gelijk en heeft mij op het goede spoor gezet.
1 is de electrode.met electrodedraad 2 is het thermokoppel. Vanwege de verbuiging vonkte de electrode naar het thermokoppel. Na wat buigen kon ik dat verhinderen, maar toen vonkte de draad naar massa (plaat links). Aan de brander 3 zit een tuutje  dat wijst richting thermokoppel. Uiteindelijk kon ik de draad zo buigen dat de vonk daar oversloeg. De volgorde is nu inderdaad dat een waakvlam ontsteekt, die het thermokoppel verhit en na enige tijd de gasvlam ontsteekt bij 3.
De vreugde is van korte duur. Binnenkort dragen wij ons huis over aan een nieuwe eigenaar, die energie gaat saneren en o.a. de gashaard eruit gaat slopen. Maar ik ben toch blij dat ik e.e.a. in werkende toestand kan overdragen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

👌

En succes met de verhuizing.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...