Ga naar inhoud


ontsteking gashaard werkt niet meer


boudeman
Ga naar oplossing Opgelost door Con,

Aanbevolen berichten

Door een onhandigheid van mij is de electrische ontsteking van de gashaard kapot, ontregeld of van positie veranderd.
Toch werkt e.e.a. Op het plaatje zie je electroden 1 en 2,en ik neem aan dat 3 de gasnozzle is van de waakvlam die de rest van het haardvuur ontsteekt..
Als ik electrisch ontsteek. ontstaat gedurende de gebruikelijke korte periode een vonkenboog tussen 1 en 2.
Verder hoor ik gedurende die korte tijd gas stromen.
Wat niet gebeurt is dat er een gasvlam ontstaat, die vervolgens de haard ontsteekt.
Als ik tijdens bovenstaande procedure een brandende lucifer erbij houd, ontsteekt de haard op de gebruikelijke wijze.
Mijn eerste vermoeden is dat er wat gebeurd is met de positie van deze 3 componenten, en misschien is 3 per ongeluk gedraaid hoewel die stevig vast lijkt te zitten.
Iemand een suggestie?

 

ontsteking haard.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


image.png.67dc6dd9d25a984e0d7c365f7172afe4.png

 

Geef ff type gashaard op.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

uitblazen en afborstelen

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@con bedankt zover
Gashaard is een Barbas Maverick 350 (geschikt voor Duitsland).
Ik had niet verzonnen dat 2 een thermokoppel is. Met een tandenstoker zie ik dat de bovenzijde hol is tot op een diepte van ca 1 cm (waar dan waarschijnlijk dan het thermokoppel begint).
Klopt het dan dat de vonkboog tussen elektrode en thermokoppelhuis plaatsvindt? Ik heb de metaaldraad van de electrode 1 wat verbogen, maar dat leidt niet tot het ontstaan van een gasvlam.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je de brander netjes proper gemaakt ? Moet dat hier meestal na de zomer ook oden met mijn gasbranders voor waakvlam en dan werkt het direkt

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, bellejt zei:

heb je de brander netjes proper gemaakt ? Moet dat hier meestal na de zomer ook oden met mijn gasbranders voor waakvlam en dan werkt het direkt

In die richting zoek ik het niet. Na branden en uitzetten was het donker. Ik wilde de toevoerklep van lucht en de schoorsteenklep middels de handel rechts en met een opzetstuk sluiten.In het donker zat ik verkeerd en zette het opzetstuk op het ontstekingsgedeelte. Daardoor moet iets mechanisch veranderd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing
2 uren geleden, boudeman zei:

@con bedankt zover
Gashaard is een Barbas Maverick 350 (geschikt voor Duitsland).
Ik had niet verzonnen dat 2 een thermokoppel is. Met een tandenstoker zie ik dat de bovenzijde hol is tot op een diepte van ca 1 cm (waar dan waarschijnlijk dan het thermokoppel begint).
Klopt het dan dat de vonkboog tussen elektrode en thermokoppelhuis plaatsvindt? Ik heb de metaaldraad van de electrode 1 wat verbogen, maar dat leidt niet tot het ontstaan van een gasvlam.

 

In de basis dient de vonk naar de waakvlambrander te gaan. Meestal (ik ken helaas die gashaard niet) geldt het volgende.

Als eerste heb je 2 soorten ontstekingen. Éénd die continu vonkt en één die constant vonkt.

Gebruikelijk is dat je met 2 knoppen de haard aansteekt. Éen knop (de gastoevoer van de waakvlam) doen he in te drukken en houden. Dan de ontstekersknop indrukken.

Als dat niet lucht, iets langen de gastoevoerknop ingedrukt houden en hopen dat er zich ook gas bevindt rondom het thermokoppel.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mijn gasvuren en open haard gaat de vonk tussen vonkdeel en thermokoppel. Knop gas ingedrukt houden op waakvlam gedurende 15 seconden en luisteren of je gas hoort.Dan verschillende malen ontstekingsknop vonk indrukken want meestal is dit 1x drukken en 1 vonk (tenzij het met batterij is ). Als je vlam hebt nog zeker 30 seconden blijven drukken op de gasknop om het thermokoppel op te warmen.

Als je waakvlam na 1 minuut branden nog uitgaat is meestal het thermokoppel defekt.Vervang dat hier meestal zelf want is eenvoudig en een koppel kost nagenoeg niks (wel het juiste type gebruiken dat meestal in gebruiksaanwijziging staat)

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, bellejt zei:

bij mijn gasvuren en open haard gaat de vonk tussen vonkdeel en thermokoppel. Knop gas ingedrukt houden op waakvlam gedurende 15 seconden en luisteren of je gas hoort.Dan verschillende malen ontstekingsknop vonk indrukken want meestal is dit 1x drukken en 1 vonk (tenzij het met batterij is ). Als je vlam hebt nog zeker 30 seconden blijven drukken op de gasknop om het thermokoppel op te warmen.

Als je waakvlam na 1 minuut branden nog uitgaat is meestal het thermokoppel defekt.Vervang dat hier meestal zelf want is eenvoudig en een koppel kost nagenoeg niks (wel het juiste type gebruiken dat meestal in gebruiksaanwijziging staat)

Niet van toepassing. Immers met een lucifer krijgt hij de haard aan de praat. Dus thermokoppel is goed.

  • Haha 1

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog eens zo goed mogelijk gekeken, en begrijpen doe ik het nog niet echt.

Allereerst, deze haard heeft geen permanente waakvlam, Je kunt 'm niet op een waakvlam zetten. Je kunt de haard als hij brandt niet terugregelen, waarbij een waakvlam blijft branden. Je kunt 'm alleen volledig uitzetten. Wat ik zie gebeuren, als ik hem met een lucifer aansteek is dat 3 naar de haard toe (naar links) kortstondig een vlammetje geeft dat dan de haard zelf aansteekt. Daarna dooft dit vlammetje. Daarmee begrijp ik de rol van het thermokoppel niet. De boog bij het ontsteken is intermitterend gedurende enkele seconden. Dan zou bij 3 het vlammetje kortstondig aan moeten gaan, maar dat gebeurt dus niet. Ergens moet het probleem zitten in de ontstekingsboog en het kleine holle pijpje van 3, dat naar 1 en 2 wijst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb je daar een gebruiksaanwijzing van want ik kan die niet vinden en zou verwonderlijk zijn dat er geen permanent een waakvlam is.Dan is er een netspanning aanwezig ?

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

de nieuwste apparaten hebben geen constante waakvlam meer maar moeten dan een batterij of netspanningsvoeding hebben.De nieuwste boiler hier had dat ook nodig en mijn gewone gasvuren hebben permanente waakvlam.Als er nieuwe komen is het ook zonder waakvlam want nu kost die je 50 euro per jaar aan gas maar verwarmd wel de keuken zodat er geen vriestemperaturen ontstaan :)

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-10-2023 om 15:03, boudeman zei:

Door een onhandigheid van mij is de electrische ontsteking van de gashaard kapot, ontregeld of van positie veranderd.
Toch werkt e.e.a. Op het plaatje zie je electroden 1 en 2,en ik neem aan dat 3 de gasnozzle is van de waakvlam die de rest van het haardvuur ontsteekt..
Als ik electrisch ontsteek. ontstaat gedurende de gebruikelijke korte periode een vonkenboog tussen 1 en 2.
Verder hoor ik gedurende die korte tijd gas stromen.
Wat niet gebeurt is dat er een gasvlam ontstaat, die vervolgens de haard ontsteekt.
Als ik tijdens bovenstaande procedure een brandende lucifer erbij houd, ontsteekt de haard op de gebruikelijke wijze.
Mijn eerste vermoeden is dat er wat gebeurd is met de positie van deze 3 componenten, en misschien is 3 per ongeluk gedraaid hoewel die stevig vast lijkt te zitten.
Iemand een suggestie?

 

ontsteking haard.jpg

 

Premium German Technology happy_001.gif

 

happy_001.gif Premium German Technology happy_001.gif

aangepast door Tonskidutch

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...