Ga naar inhoud


NHKworldpremium ontvangen in België


stevy77
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn huidige antenne en ontvanger is sinds kort niet meer in staat om NHK japan te ontvangen. Ze broadcasten in digitaal formaat en ze raden mij aan om een nieuwe antenne aan te schaffen met een diameter van minstens 1,8 meter (!)  en een speciale digitale tuner en smart card. De antenne zou ook een  LNB (Low Noise Block Converter) moeten hebben.

Zie https://nhkworldpremium.com/en/guidance

Nu is mijn vraag : 

Aangezien deze antenne extreem groot is : is dit toegelaten om op een gewoon dak te installeren ?

Waar kan ik dit kopen (ik zie meestal 150 cm als standaard).

Zijn er andere mogelijkheden om NHKworldpremium te ontvangen in België met een kleinere antenne ?

 

Dank alvast bij voorbaat voor jullie suggesties.

Steven

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ontvangst met de schotel gaat volgens mij niet lukken om diverse redenen:

 

1. Ik lees dat er in België geen grotere schotelantennes geplaatst mogen worden dan 120cm, zie: https://www.omgevingsloketvlaanderen.be/zonnepanelen-schotelantenne-airco-kleine-windturbine

 

2. Wat betreft de ontvangst van de Intelsat 20 op 68,5 oost, is er ontvangst mogelijk tot Engeland. In zowat heel West Europa is er een veldsterkte aanwezig van 35,1dB en daarvoor heb je inderdaad een schotel van minimaal 180cm nodig, zie bijlage. Een kleinere schotel gaat dus niet werken, zie lyngsat: https://www.lyngsat.com/Intelsat-20.html transponder 4128H.

 

3. Extreem lage elevatie.
In bijv. Antwerpen is de elevatie van de signalen 7,3 graden. D.w.z. dat er over een afstand van 100 meter geen hoger object mag zijn dan 15 meter. Dat zul je in een stad niet makkelijk kunnen bereiken. Dan moet je al op het platte land moeten wonen met alleen maar weides in de richting van de satelliet.

 

De zender NHK World HD is natuurlijk op vele satellieten in Europa te ontvangen waaronder de Astra 19,2.

 

Intelsat20.jpg

Intelsat 20.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje Bedankt voor je antwoord.
Als ik onderstaande info bekijk (zie links) zou het toch mogelijk zijn met een kleinere diameter.

In België zie ik 44,8 dBW en dan zou een antenne van ongeveer 105 cm nodig zijn.
Sommige gebruiken zelfs 80 cm ?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Ik zie dat de zender NHK World Premium ook wordt uitgezonden op de Intelsat 21 op 58 west op transponder 4166H. Die heeft in België een veldsterkte van 39,3 en is met een schotel van 115-145cm te ontvangen, een stuk kleiner dus. De elevatie van de signalen is in Antwerpen maar 8,3 graden en daarmee mag er over een afstand van 100 meter geen obstakel staan van hoger dan 18 meter.

 

  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Sprietje zei:

Het is trouwens best een forse abonnementsprijs voor NHK World Premium. 3.000 yen/maand, dat is €18,60/maand. Is dat alleen voor die zender NHK World Premium of ontvang je daar nog meer zenders mee?

Toen het nog JSTV was, was het in Europa geloof ik 50 euro per maand voor JSTV 1 en 2, In het VK was het 30 GBP p/m. Dus 18,60 valt mee dan

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sprietje Hallo, bedankt voor je antwoord.
Nog een vraagje : Als ik het goed begrijp is 
NHKpremium met mpeg4/HD hetzelfde als DVS-S2, dat tot de KU band behoort. Is dat juist ? Ik dacht als het dezelfde transponder is dat het ook in dezelfde band behoort ?

 

 

NHK.jpg

aangepast door stevy77
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, stevy77 zei:

@Sprietje Hallo, bedankt voor je antwoord.
Nog een vraagje : Als ik het goed begrijp is 
NHKpremium met mpeg4/HD hetzelfde als DVS-S2, dat tot de KU band behoort. Is dat juist ? Ik dacht als het dezelfde transponder is dat het ook in dezelfde band behoort ?

 

 

NHK.jpg

Nee, dat zijn 2 verschillende dingen.
Mpeg4 is een compressietechniek.
HD geeft aan dat het in HD wordt uitgezonden. Het kan ook in SD zijn.

DVS-S2 is fout. Dan moet zijn DVB-S2.
DVB staat voor Digital Video Broadcasting
S staat voor Satelliet.  DVB-S is de oude standaard voor het uitzenden van TV-signalen via de satelliet. Met dit systeem worden audio- en videosignalen in MPEG-indeling verzonden.
DVB-S2 is een verbetering van DVB-S die de doeltreffendheid en betrouwbaarheid van de kanalen verbetert. Je hebt minder bandbreedte nodig (20%-30%) waardoor er meer zenders op een transponder kunnen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@SprietjeHallo, Voor mij is er nog altijd verwarring i.v.m. de 3 kleuren codes op de afbeelding van lyngsat.com i.v.m. de KU en C band. (Zie afbeelding boven).
Is er een mogelijkheid dat ik NHK premium kan bekijken op de KU band Intelsat20 in plaats van de CU band ?
Mijn vraag is eigenlijk kan ik NHKpremium bekijken zonder abonnement, meerdere uren 'free to air' ?
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op deze site zie ik dat NHK WORLD PREMIUM alleen via de IS19, IS20, IS21 op de C-band wordt uitgezonden: https://nhkworldpremium.com/en/operator

https://nhkworldpremium.com/en/guidance#area

Maar de hamvraag, kun jij satellieten ontvangen op zo'n lage elevatie. Je moet dan wel heel veel vrij zicht hebben. Dat heb je op het dak van een hoge flat maar daar mag je meestal niets opzetten of op je balkon als dat in de goede richting ligt maar daar is zo'n grote schotel meestal niet toegestaan of op het platte land.

 

Maar is die zender niet via internet te ontvangen met een abonnement?

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, stevy77 zei:
@SprietjeHallo, Voor mij is er nog altijd verwarring i.v.m. de 3 kleuren codes op de afbeelding van lyngsat.com i.v.m. de KU en C band. (Zie afbeelding boven).
Is er een mogelijkheid dat ik NHK premium kan bekijken op de KU band Intelsat20 in plaats van de CU band ?
Mijn vraag is eigenlijk kan ik NHKpremium bekijken zonder abonnement, meerdere uren 'free to air' ?
 

Ik ben ook niet enthousiast over die kleuren op Lyngsat. Ik vond de oude kleurstelling beter.

De legenda die je erbij zet verklaart wat de kleuren betekenen in de kolommen.

Maar dat is voor nu allemaal niet zo relevant denk ik.

De lijsten geven aan op welke frequentie uitgezonden wordt en als een signaal op C-band uitzendt, wil dat niet zeggen dat die dan automatisch ook op Ku-band uitzendt.

Het zijn gewoon verschillende banden zoals middengolf, FM-band en DAB bij de radio.

 

Als ik onderstaande lees zou JSTV vervangen worden door NHK World Premium, echter op Hotbird zijn JSTV 1 en JSTV 2 gewoon uitgezet.

https://logos.fandom.com/wiki/JSTV

 

Op de website van JSTV zelf staat dat ook niet.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...