Ga naar inhoud


LNB met meerdere aansluitingen, Massa?


Denisdaf
Ga naar oplossing Opgelost door ceesv,

Aanbevolen berichten


Dank je Sprietje, zeer handig&duidelijk. Mijn schotel hangt aan de achtermuur op de 1e verdieping, terwijl er nog een 2e verdieping is. Daarvoor hoef ik hem dus niet te aarden, als de bliksem inslaat zal dat niet op de schotel zijn. Mag ik hieruit ook concluderen dat aarding alleen gevraagd wordt vanwege inslag en niet vanwege wat ik 2) heb genoemd? Ik kon me ook al niet goed voorstellen hoe een laagspanningssysteem (wat DiSecq en LNBs zijn) een risico vormen voor veiligheid bij aanraking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Satellietontvangers zijn niet geaard. Een satellietontvanger krijgt zijn voeding via een voedingsstekker of als de voeding in de satellietontvanger zit, is deze dubbel geïsoleerd. Zou een satellietontvanger geaard zijn en de schotel ook, dan zou je een aardlus kunnen krijgen wat storing op kan leveren. Aarding van het satellietsysteem vindt dus altijd plaats bij de schotel indien aanwezig.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een satellietontvanger krijgt zijn voeding via een voedingsstekker > Nog helemaal niet bij nagedacht, maar in geval van mijn stand alone tuner klopt dat sowieso, heel goed punt. Laat ik het onderwerp aarding van de schotel daarom maar even vergeten en mijn gebruik van het woord aarde in de vraag over de DiSecqs en LNBs herzien:

Ik heb dus 2 separate DiSecq/LNB systemen die de werkelijke aarde van de meterkast niet zien omdat primair en secundair via de voeding zijn gescheiden, via die weg zijn ze dus niet met elkaar verbonden. En op de coax heb je dus het signaal op de kern en de -/ground op de beschermingsmantel, waarbij die -/ground ook aan het frame hangt via de verbinding tussen mantel/connector. Omdat ik nergens een additionele verbinding heb gemaakt (zoals een aardingsblok uit het begin van deze draad) tussen de 2 systemen, kan mijn conclusie alleen maar zijn dat die mantels dus verbonden zijn omdat er een verbinding is in de twin LNBs? Klopt?

En als er toch al verbinding is via de LNB, dan heeft aanbrengen van een extra koppeling van de mantels waar de 2 coax kabels binnenkomen van die twee systemen dus geen toegevoegde waarde. Of misschien zelfs het tegenovergestelde: die twee systemen moeten gescheiden zijn (en er zou geen verbindingen mogen zijn)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...