Ga naar inhoud


LNB met meerdere aansluitingen, Massa?


Denisdaf
Ga naar oplossing Opgelost door ceesv,

Aanbevolen berichten

  • Moderator
54 minuten geleden, RicardoBelli zei:

Kan je dan ook bvb de disecq switch aarden ,aan een buiten in de grond geslagen koperen aardpen ? Mits je de disecq switch buiten bij de schotel hebt zitten .mvg Ricardo 

Dan heb je toch ook alle massa's bij elkaar zitten lijkt mij logischer mvg Ricardo 

Het is de ideale manier om een aardlus te creëren.

Je gaat dan potentiaal vereffening stromen krijgen, met allerlei onverwachte effecten.

 

Leuk, wanneer bijvoorbeeld er sluiting in de wasmachine ontstaat en de kortsluiting een aardingsweg zoekt via jou satelliet ontvanger en diseqc schakelaar.

 

Aarden doe je bij voorkeur op de aardrails bij je meterkast.

 

En een koperen aardpen? koper is duur.

 

afbeelding.png

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


52 minuten geleden, ceesv zei:

Bij gebruik met LNB's voor satelliet ontvangst met afgeschermde kabels en de schotel geplaatst volgens voorschrift, zal dat niet veel zin hebben.

 

Overspanning komt vooral je huis via je meterkast binnen via het lichtnet en niet te vergeten de koperen telefoon kabels.

Hier staat toch duidelijk wat anders.

 

Antenne mit und ohne getrennte Fangeinrichtung.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik zie naast de satelliet schotel ook een terrestiale antenne, en dat verandert de zaak.

 

Ook wordt aangegeven dat de overspanning beveiliging optioneel is, dus niet dwingend voorgeschreven.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
59 minuten geleden, RicardoBelli zei:

Zo heb ik het gedaan met 6 kwadraad .niks mis mee mvg Ricardo 

20231228_114451.jpg

Hier  is de mast geaard, daar is niets mis mee.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In de techniek waarin ik werkzaam was hadden we een signaal aarde en een sterkstroom aarde, die gescheiden van elkaar waren, juist om aardlussen en brom te voorkomen.

 

Wanneer je ervoor zorgt dat je geen lichtnet aarding verbindt met je signaal aarding is 13 meter voldoende.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-12-2023 om 20:47, Sprietje zei:

En heb je aan 11 connectors genoeg? Die met 11 aansluitingen kost €19,90. Er bestaan er ook met 17 aansluitingen.

Ze noemen dat een: Erdungsblock-Erdwinkel-F-Erdblock-11-Anschluesse-mit-F-Anschluss-Technik-Potentialausgleich-PA

1 van 4 en 2 van 2 zouden ideaal zijn.

Dus zelf maken zal het geval zijn denk ik dan.

Ik heb wel koppelstukken om bv 2 kabels te verbinden.

Dus deze op een voorgeboorde plaat zetten gaat geen probleem zijn.

Wel nog even kijken of uitkijken naar degelijke SOEPELE coax om daarmee de verbinding te maken naar de ontvangers.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Tonskidutch zei:

Er zijn duizenden berichten inzake het aarden van een buiten huis liggende installatie zoals "de satellietschotel" op het forum van Digital Fernsehen te vinden. {270 pagina's met berichten}

Hier op sat4all hebben we het er ook wel eens over gehad in het verleden.

Binnen en buiten gelegen installaties dienen volgens de regels en voorschriften te worden geaard. @Sprietje heeft het ook al eens aangekaart m.b.t. de europese wetgeving en in hoeverre dat ook voor ons geldig is. Of voor @Denisdaf in spanjolenland.

 

Portugal.

  • Bedankt 1

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ben na lange tijd weer eens op het forum, dat krijg je als alles jaren lang gewoon werkt 🙂 Maar omdat ik een probleem heb met een van mijn LNBs (dat denk ik tenminste), kwam ik deze draad tegen over aarding. Ik realiseer me nu dat mijn schotel+beugel zelf niet geaard zijn. Nu ga ik er van uit dat de primaire reden om dat te doen is uiteraard voor veiligheid en wel voor 1) als de bliksem inslaat op de schotel en 2) als er op een of andere manier via de sat electronica/kabels/LNBs spanning op de schotel kan komen te staan. Hoor graag of ik dit verkeerd heb of er nog een andere reden is. In normale toestand zijn schotel en LNBs galvanisch gescheiden, dus van aardlussen kan geen sprake zijn lijkt me. Uit de reacties van de experts hier in deze draad begrijp ik dat jullie allemaal de schotel/beugels geaard hebben, dus met een aardkabel verbonden en dan naar de massa in de meterkast? En vanwege 1 of beide redenen?

 

Deel 2 is de aarding van de electronica en de LNBs. Ik heb 2 tuners, die elk via een eigen coax naar een 4-in-1 DiSecq gaan en dan naar twin LNBs. Wat ik me nu afvraag is of de massa's van die LNBs verbonden zijn? De primaire kant van de tuners hangt aan dezelfde massa, want die zijn geaard via het stopcontact cq meterkast. Maar nu ik de draad lees en erover denk twijfel ik over de secundaire kant (met de LNBs): als zo'n tuner een galvanisch gescheiden voeding heeft, dan zijn de LNB massa's  niet verbonden via die weg. Maar heeft een twin LNB daadwerkelijk twee gescheiden systemen (sorry voor de domme vraag), of liggen ze in de LNB al aan dezelfde massa? In zo'n setup met 2x een 4-in-1, wat is dan het advies voor de aarding van de DiSecqs en LNBs (met uitleg is welkom)?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

PS: Ik vraag me dit overigens al langer af, omdat me opvalt dat als ik op de ene TV/tuner aan het kijken ben en de andere tuner wordt ingeschakeld, dat er een seconde of zo storing/slecht beeld is. Dacht dat het misschien met aarding of potentiaalverschillen te maken heeft, maar kan misschien het zo goed overspraak zijn tussen de 2 kanalen in de twin LNB?

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, LastWokker1 zei:

PS: Ik vraag me dit overigens al langer af, omdat me opvalt dat als ik op de ene TV/tuner aan het kijken ben en de andere tuner wordt ingeschakeld, dat er een seconde of zo storing/slecht beeld is. Dacht dat het misschien met aarding of potentiaalverschillen te maken heeft, maar kan misschien het zo goed overspraak zijn tussen de 2 kanalen in de twin LNB?

Welk merk/type switchen hangen er tussen?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet kijken of ik nog ergens de papieren kan vinden, want buiten kijken is (momenteel) geen optie.

Maar additionele info in de categorie 'meten is weten': heb de multimeter tussen de 2 aardes van de kabels gehangen die naar de DiSeqs gaan: 0.8Ohm, dus die zijn wel degelijk ergens connected. Dat het 0.8 is lijkt me niet heel raar, het is al 0.2 als ik op dezelfde stekker meet (overgangsweerstand) en de resterende 0.6 voor die vele meters kabel lijkt me te kloppen. En nu ik het zag, de connector aan de tuner is met het frame/behuizing verbonden, dus als dat hele frame aan aarde hangt is die verbinding er via de massa van de primaire kant (die ook aan het frame zal hangen). Dus ook geen galvanisch gescheiden voeding in de tuners denk ik. Feedback is welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...