Ga naar inhoud


Pioneer X-HM32V, DVD-speler/versterker, defekt


a33

Aanbevolen berichten

Ik heb hier een defekte Pioneer  X-HM32V, DVD-speler/versterker.

Hij start niet op, het scherm blijft zwart.

Voedingskabel in orde, voedingszekering OK, bruggelijkrichter in orde, geen zichtbare bolle elco's.

 

De X-HM21 heeft zo te zien in deze video een identieke voedingsprint: https://www.youtube.com/watch?v=0ZqibB3xSPQ

Daar was de oorzaak een defekte transistor: de Q704.

Overbruggen van collector en emittor van die transistor liet die bij mij alleen nog steeds niet opstarten.

 

Iemand ideeën, aan welk onderdeel(tje) dit kan liggen? Of wat ik met niet alteveel moeite kan testen?

 

De servicemanual (van de HM21; de HM32 manual is namelijk enorm beperkt) geeft eigenlijk direct als oplossing, als ik dat zo zie: vervang de hele printplaat.

Dat lijkt me 'm toch niet meer waard.... (als er nog een voedingsprint te koop zou zijn...)

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dank!

In-circuit gemeten lijkt er inderdaad sluiting te zijn in de D700.

 

Ik zal 'm een dezer dagen lossolderen, en dan opnieuw meten.

En dan kijken of ik per ongeluk nog een schottky diode heb liggen, of moet bestellen.

(Warmtepasta moet ik zeker nog ergens hebben.)

 

Is er meestal geen extra schade / vervolgschade, buiten de D700?

 

Bedankt,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 12-1-2024 om 20:05, Steve zei:

DIODE D700 kan sluiting hebben.

 

Vandaag losgesoldeerd.

Eén van de twee inwendige diodes heeft inderdaad sluiting.

 

Ik heb helaas toch geen schottky diodes meer liggen, zal op zoek moeten naar een nieuwe MBRF20200CT !

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

zijn gewoon algemeen verkrijgbaar

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je googlet, vind je er veel in China, met nogal een levertijd.

Maar ik zag er ook een aantal via *, met kortere levertijd.

 

 

Ik zat me trouwens nog af te vragen:

Op de printplaat worden de twee inwendige diodes parallel gebruikt, en zijn de twee anodes met elkaar verbonden.

De spec sheet zegt 10 Ampere per 'leg', dus voor de twee diodes geldt 20Amp (vandaar de 20200: 20Amp 200V).

Waarom is er niet gewoon één zwaardere diode ingezet? Ik kan me voorstellen dat bij zo'n parallel gebruik toch één van de twee soms wat zwaarder belast wordt, met risico van overbelasting/doorbranden?

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De reden kan zijn om de bill of materials korter te houden. Als ergens anders in het circuit de diodes niet parallel staan, dan hebben ze dit onderdeel "toch" nodig....

Een line item minder op een BOM kan heel veel geld schelen voor een fabrikant....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, OK!

Dan zou het theoretisch dus zelfs zo kunnen zijn, dat die 2* 2Amp ook overgedimensioneerd is, en dat de Pioneer het dus ook op een 'halve' dubbele Schottky diode (het nog intacte deel) zou kunnen doen?

 

Maar goed, dat weten wij niet, of er meer of minder dan 10 Amp door dat ding gaat. Dus ik zal het maar niet proberen...

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je mag ervan uitgaan dat ze niet voor niets 2 diodes hebben toegepast.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-1-2024 om 19:12, ceesv zei:

Je mag ervan uitgaan dat ze niet voor niets 2 diodes hebben toegepast.

 

Ja, ik ga daar in dit geval verder niks op goed geluk uitproberen.

 

Maar ik ben altijd nieuwsgierig of iets misschien ook zonder iets nieuws te kopen te repareren zou zijn.

In dit geval: Of 1 diode met 10 Amp ook genoeg zou zijn.

Ik vind het altijd een uitdaging, om dingen te repareren met bestaande middelen. Daarvoor moet je vaak wel snappen, hoe iets werkelijk werkt. Dat is dan deel van de uitdaging, om daar achter te komen....

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 12-1-2024 om 20:05, Steve zei:

 

De diode (eigenlijk dubbele diode) vervangen, en hij doet 't weer!

 

Geweldige tip, @Steve . Bedankt!

 

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...