Ga naar inhoud


randgeaarde stopcontacten


boudeman
Ga naar oplossing Opgelost door el renegade,

Aanbevolen berichten


  • Moderator
39 minuten geleden, boudeman zei:

Waarom zitten er bij sommige randgeaarde stopcontacten nokjes,

Ik dacht dat randaarde stopcontacten er altijd zo uitzien.

Welke nokjes bedoel je?

 

afbeelding.png

 

En zoals @el renegade al aangaf, om te voorkomen dat je een niet "dubbel geïsoleerd" ongeaard apparaat gebruikt in een ruimte waar alleen geaarde of dubbel geïsoleerde apparaten toegestaan zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet sommige wandcontact dozen hebben dit maar alle wandcontactdozen met randaarde (muv. sommige buitenlandse rommel dan)

Een stekker die rond is geeft aan dat het gaat om een niet geaard toestel welke ook niet dubbel geïsoleerd is.

Zou je die dus wel in zo'n geaard stopcontact steken en je maakt (als dan niet per ongeluk) contact tussen een apparaat die niet geaard is en een apparaat wat wel geaard is dan kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.

Zou er iets niet goed zijn met het toestel waar de ronde stekker aan zit en je raakt daar een metalen deel van aan terwijl je bijv. ook net het deurtje van de magnetron open maakt dan zal de spanning via de aarde van de magnetron door je lichaam lopen en over het algemeen wordt dat toch niet echt als prettig ervaren.

Toestellen met een platte stekker zijn altijd dubbel geïsoleerd (kun je geen metalen delen aanraken waar spanning op kan komen te staan)

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Vroeger werden in keukens, badkamers en vochtige ruimtes randaarde stopcontacten volgens NEN 1010 geïnstalleerd.

Tegenwoordig bij nieuwbouw worden er alleen nog geaarde wandcontactdozen aangelegd.

 

Ook die voorschriften veranderen voortdurend.

 

Dit soort stekkers worden eigenlijk niet meer toegepast.

afbeelding.png

 

Je komt dan wel weer dit soort kunstwerkjes tegen.

 

afbeelding.png

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet mij verontschuldigen. @el renegade heeft gelijk. Het zijn nokjes om te voorkomen dat volledig ronde niet geaarde stekkers erin passen.

In mijn geval hadden de randgeaarde stekkers ook enigszins afgeschuinde kanten. Het probleem bij mij was dat kennelijk de maatvoering niet helemaal in orde was, waardoor het leek dat de stekker er niet paste. Nu, bij een hernieuwde poging en toepassen van heel veel kracht schoot de stekker toch in de wcd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...