Ga naar inhoud


Travelvision R6 & MZ-102, signaal verdwijnt (na eerst 'optimaal' te zijn)


Marver10

Aanbevolen berichten


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

8 uren geleden, Sprietje zei:

Dan blijkt dat elk streepje van de lnb-klem 9 graden vertegenwoordigt.

 

Tja, hier stond dus eerst dat elk streepje 4 graden vertegenwoordigde; dat heb ik toch echt duidelijk waargenomen.

4 uur later veranderd; zonder melding wat je veranderde, en waarom?

Niet volgens de netiquette, wat mij betreft.

 

En een slechte regel van het forummanagement, dat ze überhaupt dit soort wegpoetsen/schoonpoetsen van forumteksten toestaan na meer dan 30 minuten, bij een beperkte groep leden. Hoeveel voorbeelden moeten er nog meer komen, voordat ze dat ook inzien?

 

 

@Marver10:

Het lijkt steeds meer op slechte uitlijning, en/of niet-stabiele mount. En dat 'toevallig' bepaalde zenders eerder uitvallen dan andere.

Kijk je naar 23E via de centrale LNB-kop, of via de LNB-kop aan de zijkant van de arm?

Ik ben het met Sprietje eens dat het wellicht beter zou kunnen zijn om geen gebruik van de byrider LNB-kop te maken.

 

Over de pre-skew van de Astra's weet ik niet of die nu wel of niet actueel is. Ik heb Sprietjes aannames gelezen, maar was bepaald niet overtuigd door zijn redenering, en heb het ook nog niet praktisch getest gezien.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt de kop van de Astra 19,2 in de klem staan dus de schotel richt zich daar op uit. Hij kijkt dus dat er het beste signaal op de Astra 19,2 is. Als je de duo-lnb dan horizontaal hebt staan, ontvangt hij de Astra 23,5 niet goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Marver10 zei:

...  maar hoe kom ik daar achter? 

 

Bijv. door je hand voor een kop te houden. Valt de ontvangst dan weg, dan keek je dus via die kop.

En dan natuurlijk dezelfde test voor de andere satellietpositie.

 

Een andere manier is: door naar je diseqc instellingen in je ontvanger te kijken. Staat die instelling (diseqc 1.0) voor bijv 19E op A of 1/4, en die van bijv 23E op B of 2/4, dan kijk je dus via twee verschillende koppen.

Overigens: De meest westelijk zittende kop kijkt naar de oostelijkste (23E) satelliet, vanwege de spiegeling via de schotel.

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, a33 zei:

Tja, hier stond dus eerst dat elk streepje 4 graden vertegenwoordigde; dat heb ik toch echt duidelijk waargenomen.

4 uur later veranderd; zonder melding wat je veranderde, en waarom?

Niet volgens de netiquette, wat mij betreft.

 

A33

 

Beste a33

 

Ik heb dat veranderd omdat dat een schrijffout was. Die 4 graden was bedoeld voor de lijnen op het kaartje. Daar wordt gerekend met halve en hele indelingen, dus dat je de skew ook precies tussen de streepjes gezet kan worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

 

Op de lnb-klemring staat een Skew-schaalverdeling. De vraag is/was hoeveel graden vertegenwoordigd elk streepje en komt dit overeen met de lijnen op het elevatie/skew-kaartje. Jij dacht dat elk streepje op op de klemring ongeveer 8,5 graden was. Ik dacht dat het 9 graden was. Ik wilde weten hoeveel elk streepje nu precies was en of dat overeen kwam met de skew-lijnen op de kaart.
Hiervoor heb ik heb de foto gebruikt die @Marver10 gisteren om 17:19uur geplaatst heeft.
Ik heb de foto in de 100% modus geplaatst op mijn laptopscherm (lekker groot dus). Op een ander scherm kunnen de gemeten waarden dus anders zijn.
Ik heb het als volgt bepaald:
- de buitendiameter van de klemringen zijn 124mm gemeten waar de klembouten zitten
- de omtrek van de klemringen zijn dan pie x 124 = 389,55mm
- de afstand tussen een streepje bovenop de klemring meet ik 9,8mm. Maar die afstand is dichterbij genomen op de foto. Vanwege de perspectiefwerking is die maat dus wat te groot. Maar hoeveel is die dan te groot? Hiervoor meet ik de breedte van 1 ring. Bovenop waar de bout zit meet ik 29mm, onderaan waar de 2 helften tegen elkaar liggen en vanwaar ik ook de diameter heb gemeten meet ik 24mm. De afstand tussen de streepjes op de hartlijn van de klemring is dan 9,8mm x 24/29 = 8,11mm. Ik heb nu de perspectiefwerking gecorrigeerd.
Hoeveel keer gaat nu die 8,11mm in  de omtrek van 389,55mm. Dat is 48,03 maal, afgerond 48 maal.
Nu blijkt dus dat elk streepje 360 graden / 48 = 7,5 graad is.
Maar klopt dat dan ook met de skew-lijnen op het kaartje?

De skew-nul lijn van de Astra 19,2 loopt voor de kust van Albanie. 8 skew-lijnen naar het westen loopt een skew-lijn ongeveer over Lissabon. De Astra 19,2 heeft in Lissabon een skew van ongeveer -30 graden. Deze 8 skew-lijnen zijn verdeeld in halve strepen. In feite gaat het dus om 4 hele strepen op de schaalverdeling van de lnb-klem. En dit klopt dus wat ik eerder uitgerekend had dat elk streepje 7,5 graad vertegenwoordigt want 4 x 7,5 = 30 graden. De streepjes op de lnb-klem horen dus bij dit kaartje.

 

Maar de skew-aanduiding klopt dus niet omdat er nog vanuit is gegaan dat de Astra 19,2 een pré-skew heeft van 7,5 graden. Daarom heb ik het kaartje aangepast en daar de werkelijke skew-waarden in gezet. Dit nieuwe kaartje is dus ook te gebruiken voor een duo-lnb die voor de Travelvision te leveren is, het oorspronkelijke kaartje niet.

 

aangepaste skew Travelvision.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben niet bekend met dit type travel vision, maar gaat de coax kabel van de lnb direct naar de ontvanger of eerst naar de regelkast(weet even niet hoe ik het moet noemen)? 

 

Mijn oom had laatst een gebruikte travel vision gekocht voor bij z'n caravan en die had ook soms last van slecht signaal. 

 

Dit kwam omdat de coax kabel vanaf de lnb naar de regelkast niet goed meer was en nadat we de lnb direct aan de ontvanger hadden aangesloten was het probleem opgelost. 

 

Zou toch ook even je skew verdraaien en kijken of je meer of minder signaal hebt, kleine moeite toch😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

De coaxkabel gaat eerst naar de besturingsunit. Die besturingsunit moet immers het signaal van de lnb krijgen om te bepalen of hij in de goede richting is gedraaid. Omdat in het leven van een automatische schotel, deze heel wat keren rond moet draaien, zal de coaxkabel heel veel keren moeten buigen in de voet van de draaibare schotel. Daarom wordt van de lnb naar de besturingsunit meestal coax genomen met een stranded middenader. Dit is erg soepele coax met een midenader die uit meerdere dunne draadje bestaat.
Of dat bij deze Travelvision ook het geval is, weet ik niet omdat hij door de GPS-informatie veel minder hoeft rond te draaien.

 

rg213.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies sprietje, het was zo'n kabel die een breuk had gekregen en daardoor slecht functioneerde. 

 

Heeft jouw travel vision Marver10 een power inserter tussen de coax van ontvanger naar besturingsunit? Zo ja; koppel deze eens los als de schotel uitgericht staat en probeer eens zonder, heb een keer meegemaakt dat deze niet goed meer was en ervoor zorgde dat er amper signaal naar de ontvanger ging. 

aangepast door Baspaul
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Sprietje zei:

Jij dacht dat elk streepje op op de klemring ongeveer 8,5 graden was.

....

Vanwege de perspectiefwerking ....

 

Die had ik inderdaad niet meegenomen in mijn berekening.

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23E zit inderdaad aan de zijkant van de arm. Daar kan ik met de huidige opstelling ook niets aan veranderen.

 

De coaxkabel zit op een vaste positie aan de bedieningsunit, die draait dus zeker niet 'heel veel keren rond' maar blijft keurig in positie. Het is ook een kwalitatief hoogwaardige kabel, de bagger die erbij zat hebben we meteen weg gedaan. 

 

Deze schotel werkt inderdaad met Power inserter en dus nog die aanvullende korte coax. Die halen we er beide echter tussenuit als er eenmaal ontvangst is, dan gaat de COAX rechtstreeks in de MZ-102. Kan anders alleen maar verstoringen geven en ik hou niet van al die kabel rommel achter m'n tv. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar nu weten we nog steeds niet of de schotel zich uitricht op de Astra 23,5 of op de Astra 19,2. Plak met plakband even een stukje aluminiumfolie over de vrijhangende kop (Astra 23,5) en laat de schotel dan nogmaals zoeken. Als hij de Astra 19,2 (met de Duitse zenders) vindt, dan weet je zeker dat de schotel zich uitricht op de Astra 19,2. De skew-stand van de lnb mag dan nooit recht staan voor een optimale ontvangst.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...