Ga naar inhoud


Bigsat afstelling


Hansen
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Vezoek aan Sprietje, ik heb uiteindelijk een Visiosat Bigsat genomen (is onderweg). Had ik al veel eerder moeten doen. Dus nu alles opnieuw maar dan beter. Vraag is de afstellingen voor 1w-5e-9e-13e-19e-23e-28e. Heb begrepen dat dat kan met 40 mm klemmemen en Inverto Ulta's Mijn locatie is Latitude 52.8047 Longitude 6.0614. Lijkt mij een prima idee om eerst de klem met lnb in het midden te plaatsen en op 13 e uit te richten, alvorens de rest er op te monteren en via de DiSEqC aan te sluiten. Bij voorbaat dank. Nb.de 16 e positie heb ik niet opgegeven, maar ontvang die straks met een van mijn oude Triax 60 of 80 cm, zie wel.   

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Oplossing
Geplaatst: (aangepast)

Hier de berekening van BigBisat.
Zoals je ziet staan de lnb's van de 9e en 13e het dichtst bij elkaar, 4,36° arc.
Elke graad arc op de rail is 11,4mm. 4,36° is dus 49,7mm.

De minimale afstand tussen de 40mm-klemmen:
In dezelfde richting:           min. 52mm
In tegengestelde richting: min. 50mm

Voor deze twee satellieten zul je dus lnb's moeten nemen met koppen van 48mm zoals de Inverto Ultra PLL, zie: https://inverto.tv/lnb/445/single-high-gain-low-noise-40mm-pll-lnb

 

calculatie.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook nog even de afstanden tussen andere krappe satellieten:
- tussen de 4,8e en 9e is 4,58° arc. is 52,2mm
- tussen de 19,2 en 23,5 is 4,67° arc is 52,2mm
- tussen de 23,5 en 28,35 is 5,24° arc is 59,7mm

Je zult dus overal koppen van 48mm moeten gebruiken behalve op de twee buitenste lnbs, daar kunnen lnb's met koppen van 59,5mm.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig Sprietje, je bent sneller dan mijn bestelling. Maar dan kan ik meteen beginnen als die er is. Het is allemaal zeer duidelijk en volledig. Ik laat van mijn horen als de boel werkt. Hartelijke dank hiervoor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, gistermiddag de Bigsat ontvangen en meteen aan de slag gegaan (foto 1). De mounth was zo gepiept, zeer degelijk en duidelijk allemaal. ( ik denk hem later deze week wel eerst los van de schotel aan de mast te zetten en dan de schotel met de gemonteerde lnb's er aan te haken, die slotgaten zitten er niet voor niks lijkt mij).  Maar ik heb nog twee vraagjes en een kwestie. Vraag 1 moeten de lnb's allemaal 90* haaks staan op de steun. Vraag 2 is er een voorkeur stand van de lnb's koppen naar voren/achteren, liefst heb ik dit allemaal in 1 keer goed daar het lastig is na plaatsing daar aan te zitten. Komt omdat de schotel over en in de richting van een schuin schuurdakje staat gericht, kan ik er moeilijk onder komen. Er voor kan wel maar dan zit ik het signaal in de weg. Dan de kwestie De lnb's 28.2 t/m 13 E zitten op hun plaats, maar de 9E krijg ik niet helemaal op -4.36 ( is meer -4.50 zie foto 2) .De houders heb ik in de meest gunstige stand gemonteerd. Nb. op de foto lijkt het of de 13 E iets naast de 0 zit, maar dat is gezichtsbedrog door de camerahoek. Heb ik iets fout gedaan? (vroeger op school had ik een 10 voor fouten maken). Weet niet of dit zo ontvangstverlies betekend, ik zou eventueel een stukje materiaal van klem(men) kunnen wegnemen om het wel op -4.36 te krijgen. De 4.8 E en 1 W zal geen probleem zijn. Denk i.v.m. het weer, vrijdag of zaterdag de schotel te plaatsen. De coax met connectotren aan de lnb's heb ik met een stukje krimpkous waterdicht gemaakt en met mulimeter gecontroleerd op goede aansluiting.   

DSC_0051[1].jpg

DSC_0052[1].jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om de afstanden van alle lnb's goed te krijgen, moeten de lnb-houders als volgt gemonteerd worden, zie calculatie afbeelding:
0,8w, 4,8e en 9e moeten naar rechts gemonteerd worden, 13e, 19,2e, 23,5e en 28,2e moeten maar links gemonteerd worden. Alleen op deze manier komen de 9e en 13e dicht genoeg tegen elkaar te staan. De lnb-klemmen van deze twee staan dan tegengesteld.
De skew van de lnbs moeten als volgt worden afgesteld:
0,8w  op +5°
4,8e   op +1°
9e      op - 2°
13e    op - 5°
19,2e op -10°
23,5e op -13°
28,2e op -16°
dit is t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail want die staat al 5,3 graden schuin.
Een positive skew is tegen de wijzers van de klok indraaien en een negatieve skew is met de wijzers van de klok meedraaien als je achter tegen de lnb's aan kijkt.

Vergeet de regenkapjes van de lnb's niet omlaag te trekken.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles werkt, (met dank vooral aan Sprietje ) zie foto's. Wil later de aansluitingen aan de DiSEqC swithes nog wat fatsoeneren. Heb nu op verschillende de zenders/transponders 28.2e 5-14.2 dB, 23.5e 8.5-10.8 dB, 19.2e 11-14.5 dB,  13e 11-13.1 dB, 9e 10.8-14.8 dB, 5e 10.5-13.2 dB, 1w 6-13.2 dB en op 16e met de Triax 60 cm 5.2-13.3 dB. Weet niet of dit goed of slecht is, maar ben best tevreden. 

DSC_0061[1].jpg

DSC_0062[1].jpg

DSC_0066[2].jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...