Ga naar inhoud


Desktop bouwen met goed mareriaal, niet overkill in gebruik/budget


simp

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik kijk er naar uit om een desktop te bouwen volgens mijn eigen specificaties.  Gezien de meeste forums zich bazeren op gaming pc en dat in prijs en performance overkill is, stel ik de vraag hier eens. Ik heb nog geen onderdelen gekocht of besteld. Alles kan nog.

 

Vereisten; Windows 11 BiOS,  Geen wifi on board, veel USB aan de voorkant, geen extra videokaart, de videokaart in de processor zijn voldoende denk ik. geen merkcomputer wel merk onderdelen, Geen Intel, geen Asus moederbord. Geen occasie onderdelen. Geen overclocken. Upgraden van hardware is geen vereiste, dan bouw ik liever op tijd een complete nieuwe pc,. 

 

Gewoon pc werk, wat surfen, bankverichtingen, youtube filmpje bekijken. Kleinste processor zal waarschijnlijk volstaan, maar voor enkele euros meer heb ik misschien wat beter.

 

De huidige kasten hebben veel ventilatoren, ik zou liever voor een (oud en nieuw combineren) old style case gaan. Zie foto, of is dit niet mogelijk?

 

1e vraag : Huidige processoren hebben een enorme koelvin nodig als ik de onderdelen websites mag geloven. Alles moet erin passen.

Waar moet ik op letten bij heb bouwen, kan iemand me een tip geven wat ik zou vergeten.

 

De laatste keer dat ik nog zelf een pc gebouwd heb is bijna 20 jaar geleden. Prijzen en technology veranderen soms snel; wat verleden jaar te duur was kan nu de standaard zijn.  WIe is mee met de huidege technology en kan / wil tips geven.

 

 

Budget: ik ga niet kijken op 50 euro, maar 100 euro voor een component meer betalen heeft in prestaties soms weinig zin.

 

Niet te vergeten DE FUN om het zelf te bouwen.

 

Groeten,

 

 

Zijn onderstaande kast nog bruibaar? Ik zie dat deze geen front ventilator hebben.  ik zou graag een usb front willen inbouwen (zie voorbeeld2) Uiterlijk is enkel voor mij Belangrijk.

 

Voorbeeld:

image.thumb.jpeg.095a15d8bead89e99cb54cd12c1e697d.jpeg

voorbeeld 2

 

usbfront.thumb.jpeg.f36df53bda93d425cb65e533b7bfc9ed.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites


@simp, wat moet het ding voornamelijk gaan doen?

3d UHD gamen / internet+mail / huiswerk maken / foto's en video's / berichten schrijven /

wat is de belangrijkste gebruikersapplicatie voor jou?

 

je kast (uit het voorbeeld) ziet er uit als een oude small tower en welke printplaat daarin past is alvast je "eerste huwelijk"

Welke processor op die printplaat zal gaan is een "tweede huwelijk" Je kan niet zomaar mixen.

Als er een nieuwe voeding in moet, kijk je vooral naar verbruik van energie.

 

Bepalend zal straks de prijs worden.

 

Er zijn veel printplaten met reeds ingebouwde grafische kaart / risers en ook natuurlijk diverse PCI-E slots en periferie voor de media zoals je in afbeelding twee toont.

Wat je wilt gaan doen is dus een lijstje maken en op verschillende hardware fora staan lijsten met geschikte componenten die op elkaar aansluiten.

b.v. deze https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/123

 

je kan ook NUC's en Bigtower pC's of smallformat pC's samenstellen en de range aan Banana Pi of Raspberry Pi mini's

 

je kan er jaren over schrijven en elke richting op gaan.

 

Dus jij bepaald hoe het moet gaan worden.

 

 

 

Eternal Alexander

Vangelis

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Dus jij bepaald hoe het moet gaan worden.

Linux zal geen probleem vormen, maar veelal zelfbouw pc´s en Windows updates is een ander verhaal, daar moet ook rekening mee gehouden worden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik kan geen enkele onderdelen winkel vinden waar ze alles hebben die ik specifiek graag heb, zal dus op meerdere plaatsen moeten bestellen en dan in elkaar doen passen. de kast met mogelijkheid tot een 5.25 bay begint al een probleem te worden.

 

Ik kan mijn usb poorten achteraan wel met een verlengkabeltje verlengen tot vooraan de kast en dat met duck-tape vastplakken.

 

Dat de aan/uit knop achteran de pc staat is al lastig genoeg.

 

Ik heb nu 2 usb poortjes vooraan en das heel weinig. Ik heb mij een usb lader bijgekocht om mijn toestellen op te laden, dat doe ik dus niet meer via pc.

 

Een fotoapparaat en een usb- stick ( om een backup te nemen) en beide poorten zitten vol. Ik heb niet graag dat die computer 24/24 met het internet verbonden is, dus een wifi MOET via USB. Ik werk graag off-line. Het geeft me een geruststellend gevoel dat die pc niet met het internet verbonden is als ik die niet gebruik.

 

Een kast kopen om nadien enkel nog met occasie onderdelen te kunnen vullen is niet de bedoeling.

 

Als ik zie welke koelers dat ze op die processoren zetten, Is dat altijd wel nodig? In laptops doen ze dat ook niet.👀

 

Met wat begin je? De kast, de processor of eerst de koeling?

 

Het bestaat, je moet gewoon alles bij elkaar brengen.  Ik denk dat ik omschreven heb wat ik wil. Een basis desktop. Ik kan voedoende uitwijden waarom ik geen laptop (meer) wil.

 

Groeten,

 

P.S.: Hou het SIMPel, zelfs dat kan ik niet😦

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kan ze ook goedkoop aankopen als je de goede winkel hebt.We mogen hier geen linken zetten maar basis kan je kopen en videokaart heb ik gewoon 2dehands gekocht aan 100 euro ipv 800.Met garantie van 1 jaar erbij.Dat mediadashboard heb ik gewoon vanuit china laten komen en was hier op 6 dagen aan een 6de van de prijs hier

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, simp zei:

Ik kan geen enkele onderdelen winkel vinden waar ze alles hebben die ik specifiek graag heb, zal dus op meerdere plaatsen moeten bestellen en dan in elkaar doen passen. de kast met mogelijkheid tot een 5.25 bay begint al een probleem te worden.

 

Dan heb je niet goed gekeken.

 

Rond Antwerpen is er een groote zaak die zelfs een Wizard online heeft staan om een pc in elkaar te steken.

 

Je kiest de processor en vervolgens ga je de wizzard na.

die steld vervolgens al de mogelijke moederborden voor de gekozen processor

dan het geheugen dat op het moederbord past

eventueel videokaart

....

 

ik heb pas nog een (game) pc in elkaar gestopt.

voor de meeste processors kom je nog wel toe met een gewone ventilator.

In de meeste kasten zitten standaard één of twee ventilators

de rest moet je zelf bijsteken.

kasten met vooraan verschillende aansluitingen vind je ook niet echt in de goedkopere kasten

en een kast met een 5.25 bay ...niet meer tegen gekomen

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

rond antwerpen staan er minstens 20 cases op met die bay : case 5.25 bay

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, simp zei:

Als ik zie welke koelers dat ze op die processoren zetten, Is dat altijd wel nodig? In laptops doen ze dat ook niet.

Ik hoor mijn ventilator nagenoeg nooit in werking komen en dat komt mede omdat de intel iCore een specifiek laag stroomverbruik heeft en dus maar weinig warmte ontwikkeld. Dus er is al een kwestie die je zult moeten overwegen => welke CPU je gaat aanschaffen , dan begint het stapelen van noodzakelijkheden en behoeften.

 

IMG_3126.JPG

Eternal Alexander

Vangelis

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@simp

Je zit ook nog wel een beetje in de jaren tachtig met je systeemeisen hoor!

 

Hoezo geen Intel, geen Asus?

En een 5.25 bay doen we al helemaal niet meer aan!

 

Wat moet je trouwens met al die USB aansluitingen? Ik heb een draadloze muis met toetsenbord, een printer en een fotoscanner. Drie USB poortjes aan de achterkant, meer is niet nodig. Ga vooral niet die ouwe USB2.0 meuk installeren! Opladen van moderne apparaten doe je sowieso niet via de USB van je PC. Je PC kan niet voldoende stroom leveren voor moderne telefoons etc.

 

Op 7-5-2024 om 13:40, simp zei:

Ik heb niet graag dat die computer 24/24 met het internet verbonden is, dus een wifi MOET via USB. Ik werk graag off-line. Het geeft me een geruststellend gevoel dat die pc niet met het internet verbonden is als ik die niet gebruik.

 

Dit is kolder. Ik neem aan dat je je PC niet 24/7 aan laat staan?

 

Op 7-5-2024 om 13:40, simp zei:

Als ik zie welke koelers dat ze op die processoren zetten, Is dat altijd wel nodig? In laptops doen ze dat ook niet.

 

Die processors hebben misschien wel dezelfde nummering maar ze verbruiken veel minder stroom en halen daarom ook bij lange na niet de performance van de PC variant. Heel vaak hebben moderne laptops last van te veel warmteontwikkeling waarna de processor als bescherming langzamer gaat draaien. Niet te vergelijken dus!

 

Op 7-5-2024 om 13:40, simp zei:

Met wat begin je? De kast, de processor of eerst de koeling?

 

Je moet beginnen bij de productlijn die je wilt hebben. In jouw geval dus een AMD processor met GPU. En om niet gelijk al verouderd te zijn neem je een AM5 socket. Geschikt AM5 moederbord met DDR5 geheugen.

 

Nou, effe wat voor je van Tweakers geleend:

 

# Category Product Prijs Subtotaal
1 Processors AMD Ryzen 5 8600G Boxed € 222,43 € 222,43
1 Moederborden ASUS TUF Gaming A620M-PLUS WIFI € 133,08 € 133,08
1 Behuizingen Thermaltake Versa H17 € 42,26 € 42,26
1 Processorkoeling Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 € 24,71 € 24,71
1 Geheugen intern G.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5 € 115,90 € 115,90
1 Voedingen be quiet! Pure Power 11 400W € 58,90 € 58,90
1 Solid state drives Lexar NM710 2TB € 109,90 € 109,90
  Totaal € 707,18
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat een foto van een laptop of een hp desktop.

 

Mijn ervaring met compaq desktop zijn niet zo gunstig, en mijn laatste laptop is afgeschreven omdat het toetsenbord te veel kostte om te herstellen. de hd heb ik kunnen redden. Nu werk ik met een i5 intel op een asus moederbord en wil eens wat anders, die asus heeft driver problemen.  laptops moeten soms ook na een tijdje permanent aan de stroom. batterijen moet je soms eens vervangen. 

 

Bij desktops moet je eens om de 10 jaar zo'n klein batterijtje vervangen,, cmos of zoiets.

 

Ik heb hier voldoende merk-pc liggen die niet herstelbaar zijn. TE DUUR voor onderdelen (DELL enzo, IBM, ...)

 

Ik ben een Boomer,

 

Groeten;

 

B.T.W. : ik heb vandaag mijn crypto miner ontvangen, moet die eens uitproberen.🤑😂

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen ASUS , mijn huidige moederbord is een  asus MET DRIVER PROBLEMEN. Nu wil ik eens de andere toer op.

 

Zou de koeler die is meegeleverd met de processor niet voldoende zijn, zo'n wrat  🥶

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, simp zei:

Zou de koeler die is meegeleverd met de processor niet voldoende zijn, zo'n wrat  🥶

 

Een "boxed" cpu, dus cpu met meegeleverde koeler is voldoende. 

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Is zelfbouw tegenwoordig nog echt nodig? Je kunt nu vrijwel alles vinden naar je eigen specs want er is een eindeloos aanbod verkrijgbaar in alle prijsklassen.

 

Voor het jaar 2000 zette ik de boel ook zelf inelkaar maar toen was het aanbod ook erg klein.

aangepast door Penthe
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...