Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)
Op 2-5-2025 om 19:51, Sprietje zei:

Ik vond de superwing geen beste antenne. Als het hagelde kreeg je allemaal spikkels in beeld omdat de hagelkorrels op het periodiek logaritmische deel van de antenne sloegen.

@Drs. IJzerbout Ik kan me voorstellen dat dit vergezocht klinkt maar toch kan ik mij er wel iets bij voorstellen. Bedenk wel dat analoge TV tientallen dB's gevoeligheid had voor amplitude modulatie! Deze mechanische opbouw is absoluut niet gangbaar voor antennes.

Ik heb 1x ijzel op een yagi gehad en dat veroorzaakte wel 10 dB verlies. Dat is van een totaal andere orde dan spikkeltjes.

aangepast door OFDM

• Reacties 63
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:
28 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Ik geef het op. 

Ze zorgen niet voor elektrische pulsjes maar voor pulsvormige demping van 0,01 dB of iets in die orde grootte.

Geplaatst:
2 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Dan zou regen hetzelfde effect moeten hebben.

Geen idee. Maar als het wel klopt is het nog een non issue want hagel is echt zeldzaam. Satelliet ontvangst die door demping van een onweersbui uitvalt komt veel vaker voor.

• Like 1

@Sprietje 

Voor de volledigheid heb ik de stack opbrengst gecontroleerd met vaste F dempers van 3, 6 en 8 dB:

Gestackt geeft de ontvanger nagenoeg fulltime 100% kwaliteit aan. Met 6 dB demping op de ingang van de versterker schommelt het rond de 30%. Met een 8 dB demper is het beeld weg maar knippert de sterkte indicatie nog. De signaalreserve is dus ca. 7 dB.

Iedere antenne afzonderlijk geeft met een 3 dB demper ertussen ongeveer 30% tot 40%. Dus een tikkeltje meer dan de stack bij 6 dB demping ertussen. Conclusie de stack gain ligt iets onder de 3 dB.

In principe heb ik het niet (meer) nodig maar de stack is nog uit de tijd dat ik Lelystad ontving op hetzelfde kanaal. Dat was vaak te zwak om te beeld te hebben en dan is elke dB winst. Sinds alles naar DVB-T2 ging werden Apeldoorn en Lelystad een SFN en schoot de ontvangst naar 25 dB C/N. Geluk dat het kanaal en de richting gelijk bleven!

aangepast door OFDM
Geplaatst:

In het analoge tijdperk koppelde ik UHF nooit met UHF  . Gaf alleen maar ellende door oversturing  door  Goes.   Ik koppelde UHF ( Tewea)  met VHF ( Astro) en versterkte deze met 15 DB met een draaibare opstelling. Zo ontving ik  Waver 8 en 10,  Schoten 62, Egem 43 en 46  en bij condities Engeland.  Goes ontving ik mrt een vaster breedband UHF antenne ( Triax) onversterkt 29/32/35/54.  .  

analoogtv.pdf

2 uren geleden, Jaap1958 zei:

In het analoge tijdperk koppelde ik UHF nooit met UHF  . Gaf alleen maar ellende door oversturing door  Goes.   Ik koppelde UHF ( Tewea)  met VHF ( Astro) en versterkte deze met 15 dB met een draaibare opstelling. Zo ontving ik  Waver 8 en 10,  Schoten 62, Egem 43 en 46  en bij condities Engeland.  Goes ontving ik mrt een vaster breedband UHF antenne ( Triax) on versterkt 29/32/35/54.

Trad er ook een probleem op met Goes wanneer die Tewea richting Goes werd gericht? En was die opstelling op dezelfde afstand als nu met DVB-T2? Ik heb de Digitenne zendmast op 2 kilometer afstand staan en deze signalen zijn 30 dB sterker dan Duitsland uit dezelfde antenne.

aangepast door OFDM
Geplaatst:
37 minuten geleden, Jaap1958 zei:

Dan was er niks mis. 

Dan is 15 dB dus geen probleem. Het was gewoon koppelfilter beperkingen, het samenvoegen uit 2 antennes veroorzaakt dan slecht beeld.

Ik heb ze wel eens bekeken maar die dingen waren ook echt het minimum van het minimum.

Nu draai ik al wat jaartjes mee maar de naam Schrader ken ik niet. Het is wel zo dat een scheidingsfilter tussen VHF en UHF geen probleem is. Ze waren al te vinden in een F connector doosje van 1,5x 3 cm met een onderlinge scheiding van meer dan 30 dB.

Mast koppelfilters bestaande uit selectief één kanaal of aantal kanalen ingang in combinatie met een (rest) UHF ingang waarop die kanalen dan gesperd worden zijn nauwelijks haalbaar. En dan had die voor Goes moeten bestaan uit 29/32/35/54 dat is bizar moeilijk. Dan krijg je met moeite een sper van 27 t/m 37 en 52 t/m 56. De kanaal doorgang werkt omgekeerd en dan loopt de demping al vlot op naar 3dB.

Heeft iemand nog zo'n filter en kan daar een foto van plaatsen?

aangepast door OFDM
  • Moderator
Geplaatst:

Schrader was een bekend merk bij antenne bouwers.

Ik heb geen foto kunnen vinden van een filter, maar wel van een versterker.

image.png

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:
1 uur terug, ceesv zei:

Schrader was een bekend merk bij antenne bouwers.

Ik heb geen foto kunnen vinden van een filter, maar wel van een versterker.

image.png

Het staat er duidelijk op maar helaas geen herkenning. Was dit een Nederlands bedrijf? Het lijkt wel op Schwaiger.

• Moderator
Geplaatst:

Schrader Electronics was gevestigd in Amsterdam, in de 60er jaren leverden ze onder meer tv uhf converters.

In mijn herinnering leverden ze ook mast koppelfilters en antenne versterkers.

Van Buuren, indertijd in Amsterdam gevestigd leverde ze aan de vele antenne bouwers.

Beide bedrijven bestaan niet meer.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...