bellejt Geplaatst: gisteren om 09:45 Geplaatst: gisteren om 09:45 yep Groetjes,salutations,greetings. 1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor Vu + Duo2 twin sat tuner 4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner Octagon SF8008 4K Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)
HugoH Geplaatst: gisteren om 09:52 Auteur Geplaatst: gisteren om 09:52 13 minuten geleden, Pionewbie zei: Haak je coaxkabel voor satellietontvangst en zendapparatuur niet door elkaar? al zo lang geleden dat ik er nog mee bezig geweest was...dat zo een opmerking mij toch even deed twijfelen
Sprietje Geplaatst: gisteren om 09:54 Geplaatst: gisteren om 09:54 (aangepast) 1 uur geleden, HugoH zei: "one coaxial cable R06/U 75 Ohm...Made in China" dat staat op de kabel...en heb idd de Senator twin uitgang lnb, daar ik 2de tv zal installeren in de slaapkamer. De lengte tot aan tv toestel is ongeveer 24 m. Als ik monoblok zou gebruiken, kan ik dan nog de Disecq gebruiken? (om van de 2de antenne die enkel voor Nilesat ontvangst dient) om beide schotels aan ontvanger te koppelen? Het ziet er naar uit dat het CCS coaxkabel is ofwel voluit Copper Clad Steel. Dat is coax met een ijzeren middenader met een heel dun laagje koper er op van een paar honderdste van een millimeter, zie bijlage. Die ijzeren middenader geeft voor de voeding van de diseqc-switch en de lnb's een veel hogere elektrische weerstand waardoor een switch niet goed meer schakelt en de lnb niet goed schakelt tussen horizontale- en verticale polarisatie. Maak een een stukje middenader vrij en hou er een magneetje tegenaan. Blijft dit er aan plakken? Coax voor satellietontvangst is standaard 75 Ohm. Als je een monoblock gaat gebruiken en een losse lnb, dan moet je een monoblock met 4 aansluitingen gebruiken en per diseqc-swich aansluiten volgens bijgevoegde afbeelding. De tweede single-lnb gebruik jij niet. gisteren om 10:09 aangepast door Sprietje
Tonskidutch Geplaatst: gisteren om 10:51 Geplaatst: gisteren om 10:51 55 minuten geleden, Sprietje zei: ofwel voluit Copper Clad Steel meteen naar de schroot brengen dat spul, misschien is het bij de schroot handelaar nog wat waard maar voor satelliet ontvangst in ieder geval niet. 😁 Bridge Over Troubled Waters Johnny Cash
a33 Geplaatst: 15 uren geleden Geplaatst: 15 uren geleden Quote Als je een monoblock gaat gebruiken en een losse lnb, dan moet je een monoblock met 4 aansluitingen gebruiken en per diseqc-swich aansluiten volgens bijgevoegde afbeelding. @HugoH: Nou ja, MOET niet per se hoor. Er zijn ook andere mogelijkheden waarbij je niet per se een Twin of Quad monoblock LNB hoeft te gebruiken, en waarbij een single uitgang monoblock voldoende is. Met ook andere aansluit-mogelijkheden. Dit ter relativering. 😉 Op 27-9-2025 om 13:54, HugoH zei: geeft dat geen quality vermindering? Ja wel ietsje, maar niet veel. In werkelijkheid moet je niet koste wat kost zoveel mogelijk spill-over vermijden, maar een compromis zoeken tussen hoogste "dichtheid" van het signaal, en minste spill-over. Het ideale richtpunt zal dus nog wat dichter tegen het centrum aanliggen. Maar veel maakt dat allemaal niet uit; belangrijker is een LNB goed in het brandpunt/de brandwolk te plaatsen. Kan je eens een foto nemen van opzij, om het muurtje en schotel en LNB-positie te kunnen bekijken? Groet, A33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
HugoH Geplaatst: 4 uren geleden Auteur Geplaatst: 4 uren geleden (aangepast) 11 uren geleden, a33 zei: @HugoH: Nou ja, MOET niet per se hoor. Er zijn ook andere mogelijkheden waarbij je niet per se een Twin of Quad monoblock LNB hoeft te gebruiken, en waarbij een single uitgang monoblock voldoende is. Met ook andere aansluit-mogelijkheden. Dit ter relativering. 😉 Ja wel ietsje, maar niet veel. In werkelijkheid moet je niet koste wat kost zoveel mogelijk spill-over vermijden, maar een compromis zoeken tussen hoogste "dichtheid" van het signaal, en minste spill-over. Het ideale richtpunt zal dus nog wat dichter tegen het centrum aanliggen. Maar veel maakt dat allemaal niet uit; belangrijker is een LNB goed in het brandpunt/de brandwolk te plaatsen. Kan je eens een foto nemen van opzij, om het muurtje en schotel en LNB-positie te kunnen bekijken? Groet, A33 in bijlage fotos...het lijkt alsof de schotel een verschillende hoek heeft, maar dat is niet zo... 4 uren geleden aangepast door HugoH
Sprietje Geplaatst: 3 uren geleden Geplaatst: 3 uren geleden Ik zie dat je zwarte en witte coax gebruikt. Ik hoop dat je het nummer wat je opgegeven hebt van de witte coax is want die gaat van de diseqc-switch naar je ontvanger.
HugoH Geplaatst: 2 uren geleden Auteur Geplaatst: 2 uren geleden 46 minuten geleden, Sprietje zei: Ik zie dat je zwarte en witte coax gebruikt. Ik hoop dat je het nummer wat je opgegeven hebt van de witte coax is want die gaat van de diseqc-switch naar je ontvanger. de witte gaat naar mijn toekomstige ontvanger in de slaapkamer...de zwarte is nu in gebruik voor ontvanger in de leefruimte
bellejt Geplaatst: 2 uren geleden Geplaatst: 2 uren geleden hopelijk heb je daar nooit regen want de switch hangt lekker onbeschermd Groetjes,salutations,greetings. 1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor Vu + Duo2 twin sat tuner 4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner Octagon SF8008 4K Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)
Sprietje Geplaatst: 2 uren geleden Geplaatst: 2 uren geleden (aangepast) 1 uur terug, HugoH zei: de witte gaat naar mijn toekomstige ontvanger in de slaapkamer...de zwarte is nu in gebruik voor ontvanger in de leefruimte Hoezo? Alleen de witte zit op de uitgang van de diseqc-switch. De zwarte zit op een ingang van de diseqc-switch. Om een aansluiting te hebben in de woonkamer en in de slaapkamer zul je toch 2 diseqc-switches nodig hebben. Waar is de tweede diseqc-switch? Dit is een diseqc-switch voor binnen. Bij een diseqc-switch voor buiten zitten de aansluitingen allemaal aan de onderzijde en zit hij in een kunststof behuizing geschoven. Deze switch loopt bij een regenbui vol water. 1 uur geleden aangepast door Sprietje
bellejt Geplaatst: 2 uren geleden Geplaatst: 2 uren geleden (aangepast) die ene lange zwarte die weggaat zit rechstreeks aan een lnb uitgang en denk dat de 2de switch verscholen hangt 2 uren geleden aangepast door bellejt Groetjes,salutations,greetings. 1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor Vu + Duo2 twin sat tuner 4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner Octagon SF8008 4K Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)
Sprietje Geplaatst: 1 uur geleden Geplaatst: 1 uur geleden 20 minuten geleden, bellejt zei: die ene lange zwarte die weggaat zit rechstreeks aan een lnb uitgang en denk dat de 2de switch verscholen hangt Mooi niet.
a33 Geplaatst: 1 uur geleden Geplaatst: 1 uur geleden (aangepast) 32 minuten geleden, Sprietje zei: Mooi niet. Precies. De tweede switch is inderdaad niet verscholen, maar duidelijk zichtbaar 🙂 . Je moet alleen even goed kijken! @HugoH: De muur lijkt inderdaad net goed te gaan. Ik ben even het overzicht kwijt van wat je nu wel of niet ontvangt. Je hebt 13E centraal, met ontvangst van de 13E zenders? En heb je nu wel of niet op 7W (Nilesat) ontvangst van de 7W zenders? Zijn dit nog steeds de satellieten, die je wilt ontvangen (samen met 16E)? Groet, A33 Edit: Ik zie dat de witte receiverkabel een aangegoten F-stekker heeft. Die willen nog wel eens geen goed contact maken. Dat is misschien ook iets om te checken (met een andere kabel). 1 uur geleden aangepast door a33 Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.
HugoH Geplaatst: 1 uur geleden Auteur Geplaatst: 1 uur geleden 1 uur terug, bellejt zei: hopelijk heb je daar nooit regen want de switch hangt lekker onbeschermd vorig jaar heb ik hier in de winter 1 keer regen gehad...5 min.... maar ik ga de disecq wel in een kastje onderbrengen 58 minuten geleden, Sprietje zei: Hoezo? Alleen de witte zit op de uitgang van de diseqc-switch. De zwarte zit op een ingang van de diseqc-switch. Om een aansluiting te hebben in de woonkamer en in de slaapkamer zul je toch 2 diseqc-switches nodig hebben. Waar is de tweede diseqc-switch? Dit is een diseqc-switch voor binnen. Bij een diseqc-switch voor buiten zitten de aansluitingen allemaal aan de onderzijde en zit hij in een kunststof behuizing geschoven. Deze switch loopt bij een regenbui vol water. ik heb de 2de disecq momenteel even uitgeschakeld, en de kabel rechtstreeks van de Hotbird lnb naar de ontvanger... tot ik volgende keer mijn tools bij heb vanuit Belgie om het geheel af te stellen
HugoH Geplaatst: 1 uur geleden Auteur Geplaatst: 1 uur geleden 6 minuten geleden, a33 zei: Precies. De tweede switch is inderdaad niet verscholen, maar duidelijk zichtbaar 🙂 . Je moet alleen even goed kijken! @HugoH: De muur lijkt inderdaad net goed te gaan. Ik ben even het overzicht kwijt van wat je nu wel of niet ontvangt. Je hebt 13E centraal, met ontvangst van de 13E zenders? En heb je nu wel of niet op 7W (Nilesat) ontvangst van de 7W zenders? Zijn dit nog steeds de satellieten, die je wilt ontvangen (samen met 16E)? Groet, A33 Edit: Ik zie dat de witte receiverkabel een aangegoten F-stekker heeft. Die willen nog wel eens geen goed contact maken. Dat is misschien ook iets om te checken (met een andere kabel). ik ontvang nu enkel Hotbird, rechtstreeks aangesloten op de ontvanger. Ik ga mijn sat zoeker meebrengen binnen 1,5 mnd, als ik terugkom van Belgie... dus nu kan ik Nilesat en Astra niet kijken....en de monteur die dit hoopje miserie heeft ingesteld, komt toch niet terug...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen